Bart's Stahlberg collectie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2017 19:35 #973119 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's Stahlberg collectie
En bijbehorende foto's.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-12-2017 07:35 #973124 door V300 register
Mooi om de voortgang te zien Bart! Ook gaaf de hatchback spoiler:) Wanneer komen de eerste setjes te koop?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-12-2017 08:23 #973127 door V300 register

NickN;247841 schreef : Mooi om de voortgang te zien Bart! Ook gaaf de hatchback spoiler:) Wanneer komen de eerste setjes te koop?

Dat is nog even de vraag Nick. Als je heel graag een setje wilt is dat natuurlijk altijd mogelijk, maar om ze ook echt actief te verkopen, daar twijfel ik over...
Het is eigenlijk vanwege de ruwheid dat ik de prijs/kwaliteit-verhouding niet zo goed vindt. Een complete set met 2 bumpers, achterlichten en grill moet al €15 opbrengen om enkel uit de kosten van het printen te komen, met spoiler er bij nog €2,50 extra. Op zich niet schrikbarend als je dan goede onderdelen zou hebben, maar vervolgens moet je ze zelf nog bijschuren, buigen, verven en monteren en als dat allemaal goed gaat blijf je toch nog zien dat het geen echte stahlberg onderdelen zijn.

Het is vooral een leermoment. Als ik deze onderdelen heb verwerkt wil ik nog een nieuwe aangepaste badge gaan printen waarbij ik alles wat groffer uitvoer. De bumpers wil ik dan in 2 delen printen (voorkant en de 2 zijkanten), en details als de stootrand 0,8mm naar buiten laten komen i.p.v. 0,4mm zodat deze details bij het gladschuren minder snel verloren gaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-12-2017 21:11 #973190 door V300 register
Even een snelle update...

De nieuwe grill is geverfd in GLT-uitvoering en gemonteerd, in combinatie met de originele koplampen en knipperlichten van het mkII-model. Aan de achterkant heeft het model een geprinte GLT-spoiler gekregen, evenals nieuwe achterlichten.
De bumpers konden i.v.m. het weer pas vandaag in kleur gespoten worden, nu moet enkel de stootstrip nog zwart geschilderd worden en ze kunnen op het model.

Al met al ben ik tot nu toe best wel tevreden met dit project. :yesyes:

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2017 10:39 #973196 door V300 register
Hoi Bart,

Waar heb je die onderdelen laten printen? een particulier met een FFF/FDM (Fused Filament) printer, of Shapeways?
Shapeways is wel (flink...) duurder, maar levert waarschijnlijk veel betere kwaliteit - vooral als je in FUD (Frosted Ultra Detail) laat printen.

Ik wil anders ook nog wel een poging doen op mijn FFF Beagle, en op de Ultimaker op mijn werk. De kwaliteit wil nog wel eens verschillen tussen de gebruikte printers, materialen en settings.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2017 10:45 #973197 door V300 register
Ik heb ze door een particulier laten printen. Als je een keer wilt kijken of het bij jou een beetje wil lukken mag dat altijd, en ik vind het leuk om de bevindingen te zien. Als je wilt kan ik de bestanden naar je mailen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2017 15:15 #973200 door V300 register
Ja, doe maar. Heb je mijn email adres?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2017 17:06 #973201 door V300 register

setsunakaede;247922 schreef : Ja, doe maar. Heb je mijn email adres?

Ik heb er zelfs 2, als het goed is heb je de bestandjes inmiddels ook ontvangen. Erg leuk dat je het wilt proberen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2017 20:14 #973203 door V300 register
Volvo 340 GL Special

Het GL Special model met de geprinte onderdelen is klaar :)
Let wel, het is een Stahlberg van zacht plastic waar origineel niet eens spiegels aanhangen. Als je deze versie in die geest bekijkt ben ik tevreden. Je ziet welke versie 300-serie wordt bedoeld, en het sluit allemaal netjes aan binnen de toleranties die een Stahlbergmodel van zichzelf heeft (lees: ruwe vormen zijn niet vreemd). Bovendien ziet hij er een stuk meer waarheidsgetrouw uit dan het onbewerkte Stahlberg model. In vergelijking met de aangepaste modellen zonder geprinte onderdelen vind ik de afwerking nu iets ruwer en iets minder mooi, voornamelijk in de bumpers. Bij de volgende versie ga ik ze dan ook aanpassen in de te printen tekening.

Over de auto: dit is dus mijn eigen 340 GL Special, de YB-62-LN, in het klein. Een model wat ik eigenlijk al eerder had gemaakt, echter begon de lak er af te springen. Ik behandel de carrosserie pas sinds een paar maanden voor met een hechtcoating voor plastic alvorens de normale grondlak te spuiten. Dit model was van voor die periode. De enige oplossing is volledig kaal maken, schuren, voorbehandelen, en opnieuw spuiten...
Inmiddels zit het model dus compleet nieuw in de lak, uiteraard op kleurcode besteld. Daarnaast is het voorzien van de stijl die ook de rest van mijn modellen typeert qua kleurstelling van de verschillende componenten. Ten slotte mocht het model ook nog dienen als proefobject voor de gereproduceerde onderdelen. Het enige wat weinig is aangepast is eigenlijk het interieur. Dat was nog oké en diende enkel wat bijgewerkt te worden.
Let bij het interieur ook op het hondje op de hoedenplank, een detail wat ik over heb genomen van de 343 naar de 340 en dus ook in beide modellen terugkomt. Vandaag de dag is deze nog steeds aanwezig in de 340, zij het nu op het dashboard omdat dat wat praktischer is met het vervoeren van spullen als de hoedenplank er uit moet. Het echte knikhondje is een exemplaar dat lang geleden is gekocht, het model heb ik na vele pogingen met de soldeerbout opgetrokken uit soldeertin.
Een ander leuk detail zijn de singeltjes op de hoedenplank, ook deze lagen in beide auto's en móesten dus in de modellen terugkomen. Deze singeltjes verwijzen naar het bouwjaar van de 343: 1978. Het jaar waarin deze singetjes uitkwamen.

De foto's:
-1 t/m 3: Het model zoals het er nu bij staat, afgebouwd.
-4: Het model zoals het eerder was voor ik het opnieuw ging aanpassen.
-5: Detailopname van de hoedenplank

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2017 23:40 #973208 door V300 register
Hoi Bart,

De boel staat nu te printen, ik ben aan het proberen het zo strak mogelijk te krijgen. Ik ben erg benieuwd hoe het zich verhoudt tot wat jij daar hebt.

Ik snap wat je bedoelt met de bumpers, vanuit sommige hoeken lijkt het nu alsof er iemand een stel bumpers van een 440 op heeft geschroefd. "de echte" zijn wat meer afgerond. Misschien toch nog even een fijn schuurpapiertje over de randen heen? Dat helpt wel "iets". Die afrondingen op de horizontale randen krijg je toch ook niet lekker geprint, dus daar zal een schuurpapiertje toch noodzakelijk blijven.
Wat ook scheelt is dat de voor- en achterbumper helemaal recht zijn gemodelleerd, terwijl er in het echt een klein knikje in zit, in het midden. Daarnaast loopt het een hééél klein beetje rond, en de uithoeken zijn ook wat meer afgerond.

Ik vind de achterspoiler en de grille dan weer prima gelukt, hoewel ook die tweede eigenlijk een klein knikje zou moeten hebben - maar dat maakt het printen dan weer veel lastiger (dat valt met de bumpers dan weer erg mee).

Toch vind ik al met al de geprinte onderdelen niet eens heel verkeerd, het verdient wat verfijning maar de basis zit er op zich al prima in!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC