Bart's Stahlberg collectie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2017 22:18 #972891 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's Stahlberg collectie
Een ander project is mijn eigen GL Special. Voor de oplettende kijker, dat model had ik al ooit nagemaakt, alleen is de verf er bijna compleet afgebarsten. Vandaag heb ik het model dus maar helemaal kaal gemaakt. Binnenkort wordt deze opnieuw rood gespoten (nu de exacte kleur rood) en uiteraard meteen het model waarop ik de na te maken onderdelen wil uittesten.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-11-2017 10:53 #972893 door V300 register

General Custom;247593 schreef : Weer een update!

Het model is een rode mkIII 340 GL sedan. Sowieso een leuk model, maar het doel is dit model als voorbeeld te nemen voor het namaken van de typische onderdelen voor het laatste type 300-serie. Mijn eerste idee was kopiëren d.m.v. gieten, maar ik ga eerst proberen onderdelen als bumpers in te meten en in 3d uit te tekenen in Autocad (of eventueel Revit). Via een paar tussenstappen moet het dan mogelijk zijn om onderdelen te 3d printen. Dit heeft als voordeel dat je ongelimiteerd onderdelen kunt printen naar behoefte en dat het origineel niet kan beschadigen.

Klinkt goed Bart! Ben benieuwd naar het resultaat. Mocht het zo ver zijn bestel ik alvast een ombouw setje!:yesyes:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2017 22:10 #972907 door V300 register
Vandaag een vrij grote investering gedaan op Stahlberg-gebied. In totaal 10 modelletjes gekocht. Het zijn 8 3-series, een Volvo 66 en een niet-Stahlberg Daf 33 bestelwagen. Hoewel de laatste 2 slechts toevallig bij de koop inbegrepen zaten, zeker bijzondere modelletjes. De Daf 33 weet ik niet, maar de Stahlberg 66 zie ik maar zelden voorbij komen.
Wat ik persoonlijk het mooiste vindt, het zijn niet de meest voorkomende modellen en bovendien op eentje na allemaal nieuw in het zakje.
Vast een korte opsomming, binnenkort zal ik ze eens een keer uit het zakje halen en echt mooi op foto proberen te zetten.

Welke types het zijn:
-mkII 360 GLE sedan (donkerrood metallic)
-mkII 360 GLT 5-deurs (zilvergrijs metallic)
-mkII 343 GL (groen)
-mkII 345 GLS (lichtgroen metallic)
-mkI 343 DL (rood)
-mkI 343 DL (lichtblauw)
-mkI 345 DL (geel)
-mkI 345 DLS (blauw metallic)

De meeste zijn niet heel bijzonder, al zie je ze niet zo vaak in zo'n kleurrijke verzameling. De bijzondere versies zijn de 5-deurs, die zie je zelden. Vooral die mkI GLS, die met de bult in de motorkap, ik heb deze slechts 1x eerder gezien.

Al met al ben ik dus blij met de nieuwe aanwinst.
Het totaal aantal Stahlbergs, inclusief slopers/opknappers, zal nu rond de 30-35 stuks liggen. De meeste mkII GL, GLE en GLT modellen in gehavende tot middelmatige staat met als doel opknappen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2017 23:40 #972908 door V300 register
Voor meer info over die 33 Bestel zie hier: www.dafinminiatuur.nl/159399359 (en van die V66 bestaat dus ook nog een DL-versie)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2017 05:19 #972909 door V300 register

Niels;247614 schreef : Voor meer info over die 33 Bestel zie hier: www.dafinminiatuur.nl/159399359 (en van die V66 bestaat dus ook nog een DL-versie)

Dank Niels!
Leuke info omtrent de Daf 33, en zelfs ook de Volvo 66.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2017 19:59 #972979 door V300 register
Momenteel is het een beetje rustig rond de Stahlberg collectie. Ik ben druk bezig met het reproduceren van mkIII onderdelen. Inmiddels heb ik de juiste voorbumper, achterbumper, grill, achterlichten, hatchbackspoiler en sedanspoiler getekend voor 3d-productie. In principe alle cruciale benodigdheden om een mkII model om te kunnen bouwen naar mkIII. Er zijn ook prijzen bekend, de kosten zullen rond de 5 euro per bumper zitten, de andere onderdelen 3 euro per stuk. In de eerste foto zie je een printscreen van de grill. Deze is in werkelijkheid slechts 40 millimeter breed, hopen dat hij een beetje netjes uit de printer komt.
De oplettende lezer zal merken dat de GLT-voorspoiler er niet bij zit en dat er geen velgen getekend zijn. Dat klopt. De GLT-voorspoiler zou een zeer fragiel miniscuul vormeloos randje worden. Dat is eenvoudiger te maken met een stukje gewone plastic strip of zelfs door het er enkel op te verven. De mkIII velgen wil ik proberen te gieten, een velg in de klei drukken en een chemisch goedje in gieten. De rede hiervoor is dat de buitendiameter ontzettend precies komt (de velg zit vast door te klemmen), en dat een 3d printer helaas niet heel precies met rondingen om schijnt te kunnen gaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2017 20:11 #972981 door V300 register
Ik heb even de voorraad modelletjes geïnventariseerd. Het lijkt een beetje een uit de hand gelopen hobby te worden :woops:

De voorraad 300-serie modellen:
-Nieuw in verpakking: 7 stuks
-Onbespeelde staat: 10 stuks
-Zelfbouw modellen: 9 stuks (waarvan 3 in productie)
-(semi)-complete slopers/opknappers: 10 stuks (hebben in elk geval een onderstel, interieur en carrosserie)
Totaal: 36 stuks

Inmiddels heb ik 11 modelletjes in de vitrine weten te proppen. De rest van de modellen zitten netjes in vaatdoeken gedraaid in een doos. Eén doos met complete modellen die in onbespeelde staat of inmiddels omgebouwd zijn, een andere doos met opknappers en onderdelen. Op de foto's de modellen die dienen voor onderdelen of om opgeknapt te worden, dat hangt er een beetje vanaf welke carrosserie ik wanneer nodig heb. Met 2 sedans, 3 5-deurs en 5 3-deurs kan ik in elk geval even vooruit :D

Bijlagen:

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2017 21:00 #972985 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Bart's Stahlberg collectie
Begint een beetje op een sloperij te lijken als ik ze zo opgestapeld zie :p

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2017 21:06 #972987 door V300 register

Steven340;247695 schreef : Begint een beetje op een sloperij te lijken als ik ze zo opgestapeld zie :p

Inderdaad, nu je het zegt!
Wel bijzonder dat er geen enkele met roest bij zit. Allemaal een motorisch gebrek denk ik :+

• Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2017 09:07 #972998 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Bart's Stahlberg collectie

General Custom;247612 schreef : Vandaag een vrij grote investering gedaan op Stahlberg-gebied.

Ahh, dus jij was me te snel af in Nuenen :cry4:.

Ik had er ook een paar tussen gezien die ik nog niet had.....

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC