Bart's Stahlberg collectie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-11-2017 10:12 #973000 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's Stahlberg collectie
Ze komen inderdaad uit Nuenen. Het ging jou zeker om die rode 343?
Hij had trouwens nog een paar modelletjes gevonden, 2 witte 3-deurs geloof ik en een Volvo 66. Die heb ik niet meegenomen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-11-2017 14:26 #973006 door V300 register
Ziet er goed uit Bart! ik ben benieuwd naar het geprinte resultaat:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2017 12:58 #973037 door V300 register

NickN;247717 schreef : Ziet er goed uit Bart! ik ben benieuwd naar het geprinte resultaat:)

Dank Nick!
Het geprinte spul zal waarschijnlijk komende week geprint gaan worden. Het neemt wat tijd in beslag om te printen. Bovendien heb ik van elk onderdeel 5 stuks besteld om te kunnen proberen ze bij te buigen e.d, dus het is even wachten tot de financiële middelen (lees: salaris) weer voorhanden zijn.
Als het een succes blijkt ga ik wat exemplaren extra laten printen, sowieso voor eigen voorraad maar als ze goed genoeg zijn ook voor anderen geïnteresseerden hier binnen de club en op het forum.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2017 13:28 #973038 door V300 register
Ondanks dat ik voor mezelf de beslissing heb gemaakt voorlopig geen Stahlberg modellen meer te kopen omdat ik er inmiddels meer dan genoeg heb, is er natuurlijk altijd plaats voor een deal die niet te weerstaan is. Hier het resultaat van een ruil tegen de gouden Volvo 66.

Het eerste model is een mooi exemplaar van de mkIII Volvo 340 sedan. Het model had echter 2 puntjes van aandacht, er was een stukje stootstrip aan de rechterkant afgebroken en de achterbumper was aan 1 kant van de bodemplaat gescheurd. De stootstrip is inmiddels vervangen, voor de bumper bleek de 3d pen erg handig. Dit model was een welkome aanwinst, zeker om straks meerdere referentiepunten te hebben om de geprinte onderdelen mee te vergelijken. Wie Stahlberg kent weet dat de vormen zo ruw zijn dat ze nog wel eens flink willen afwijken.

Het volgende model is een 1977-model 343, de derde in mijn collectie. Iemand is hier al druk bezig geweest met aanpassen. Zo zit er een hondje op de hoedenplank en zijn hier en daar details geverfd. Helaas hebben veel dingen niet de juiste kleur. De zwarte typeplaatjes horen bijvoorbeeld chroom te zijn, ik schilder ze altijd zilver om dat chroom zo goed als niet na te maken is met verf. Bovendien wijkt het model af van mijn 'huisstijl'. Zo heeft dit model bijvoorbeeld gele koplampen in plaats van wit. Op zich is dat niet verkeerd want je moet iets kiezen, bovendien misstaat het niet, alleen heb ik hier voor álle modellen gekozen om de benadering het origineel aan te houden: zijdeglans wit. Aan de andere kant, alles is wél in bijzonder nette staat. Absoluut krasvrij en onbeschadigd. Het idee is dit model enkel aan te passen in de details zodat deze kloppen. Deze mag dus de vitrine in als half aangepast model.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2017 16:45 #973040 door V300 register
En toevallig was vandaag ook de dag dat deze klaar is...

Cybille

Dit is bij benadering de 343 DL van Robbert Jan, genaamd Cybille. Bij benadering omdat ik de carrosserie niet gespoten heb in de goede kleur, Cybille is vuurrood en dit model neigt meer naar wijnrood. Ik heb overwogen het model te spuiten, echter vond ik deze daar te netjes voor. De carrosserie kent nauwelijks tot geen gebruikssporen. Eigenlijk jammer dat een vorige eigenaar de chromen accenten al had geverfd, anders was het an sich een geweldig vitrinemodel geweest. Het is eigenlijk tegen mijn principe om een mooi onbespeeld model te verbouwen.

Wat ik wel heb gedaan is alle losse onderdelen aangepast naar de stijl van de andere verbouwde modellen. Glans oranje knipperlichten, zijdeglans wit geverfde koplampen en achteruitrijlichten, glansrode achterlichten, zijdeglans zwarte grill, handgrepen, tankdop, etc. Zo past het model toch mooi tussen de rest. Waar ik wel een kleine uitdaging aan had zijn de kenmerken die Cybille typeren. Waar sommige mensen (zoals ik) hun auto van boven tot onder van binnen tot buiten op de foto zetten, blijkt Cybille iets lastiger te vinden op internet. Vooral een goede afbeelding van voren met het kenteken en de grillemblemen was lastig. De emblemen zijn dus nagemaakt in Paint (details heb je toch niet als je op zo'n kleine schaal print), en het nummerbord is, zoals ik ook met Nederlandse kentekenplaten doe, gemaakt met een generator van internet. Omdat Robbert Jan op zijn eigen foto's die op internet slingeren het kenteken half onleesbaar heeft gemaakt, heb ik dat op mijn foto's ook gedaan.
Het interieur is wel een aangepast exemplaar. In mijn onderdelenvoorraad lag nog een net maar bespeeld interieur. Dit is een cremekleurig interieur geworden, bij benadering zoals Cybille deze heeft. Mocht er een keer een bespeelde Volvo 343 voorhanden komen, dan kan het best zijn dat ik de carrosserie ook nog eens vervang door een exemplaar met het juiste kleurnummer.

Volgende model...
Het volgende project is mijn eigen rode 340 3-deurs, de carrosserie is gespoten, het interieur is klaar, het onderstel is geverfd, eigenlijk is alles klaar. Het geen wat nog moet komen is het mkIII-spul. Dit zal het eerste model worden met de 3d geprinte onderdelen. Het testproject.
Wat verder binnenkort nog op het programma staat is de pistache groene 340 van André welke ik speciaal voor hem ga maken. Ook de 340 diesel sedan van Steven zal niet heel lang meer op zich laten wachten :D

Ten slotte is het idee om mijn foto-omgeving wat op te leuken. Dit herfsttafereel met grintweg en bomen doet het best goed, en auto's staan er best leuk, alleen die @#%&#achtergrond. Wit is saai en camera's hebben er eigenlijk altijd moeite mee. Alleen even kijken of ik een goedkoop schilderij van marktplaats pluk, of zelf wat schilder, of... Als iemand nog ideeën heeft wat dit betreft, ik hoor ze graag!

• Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2017 09:17 #973049 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Bart's Stahlberg collectie
Bart,

Ik moet je complimenteren met Cybille, je model lijkt goed op haar!
Vooral leuk vind ik de grilemblemen die je hebt nagemaakt. Echt geslaagd.
En de laatste paar details.....ja een echte dame is moeilijk te kopieren :woops:, misschien dat je eens moet kijken in het echt of eens moet pm'n.
Is dat het Nederlandse formaat van nummerplaat dat je hebt gebruikt?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-11-2017 10:04 #973050 door V300 register
Dank voor de complimenten Robbert Jan!

Echt heel leuk dat je het model mooi geslaagd vindt. Een echte dame is inderdaad moeilijk te kopiëren, en dat moet je ook helemaal niet willen. De charme van deze modellen is juist hoe leuk de kleine details zijn vormgegeven, terwijl grote details als spiegels gewoon ontbreken. In die geest moet je deze modellen ook blijven zien denk ik.

Van het aanbod om een keer in het echt te kijken maak ik terzijnertijd graag gebruik. Zijn er nog dingen die missen waarvan je zegt dat dat wel erg leuk zou zijn op het model terug te laten komen?

Voor de nummerplaten heb ik wel een Belgische variant gebruikt, qua hoogte het zelfde als de Nederlandse platen die ik heb geprint en qua breedte wat smaller. Echter zijn mijn nummerplaten wel nét iets groter dan op schaal eigenlijk zou moeten, dat komt op deze modellen (vooral achter) mooier uit.

• Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2017 20:43 #973072 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Bart's Stahlberg collectie

General Custom;247763 schreef : Dank voor de complimenten Robbert Jan!
Zijn er nog dingen die missen waarvan je zegt dat dat wel erg leuk zou zijn op het model terug te laten komen?

Ik denk dat het leuk is als we de twee eens bij elkaar gaan zetten om ze dan eens te vergelijken. Maar de gelijkenis is dermate goed dat een nummerplaat niet eens nodig is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-11-2017 21:00 #973073 door V300 register
Goed idee Robbert Jan. Ik zal het model eens meenemen als we een keer een evenement of zo hebben.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2017 19:33 #973118 door V300 register
Inmiddels zijn de geprinte onderdelen gearriveerd. De eerste liggen zelfs al in de verf.
Aan de ene kant vallen ze enigszins tegen, aan de andere kant valt het mee. Wat tegenvalt is dat ze vrij grof zijn, de printer kan helaas niet zo goed overweg met afgeschuinde vlakken, rondingen en kleine details. Dat zie je iets meer terug dan gehoopt... Aan de andere kant is het plastic wel goed te bewerken. Buigen lukt boven verwachting goed door verwarming met een aansteker of soldeerbout. Schuren gaat ook prima en ook de verf lijkt goed te pakken op het materiaal.

Ik ben nu bezig met mijn eigen GL Special na te maken. Als de onderdelen een beetje goed uit de verf komen, komen ze op dat model. Het resultaat zal ik hier posten.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC