We mogen Rotterdam weer in!

  • Roderik Schaar
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2017 22:44 #971925 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic We mogen Rotterdam weer in!

leonsteyns;246532 schreef : Dat komt ervan als je populisten gaat kiezen (maakt niet uit van welke kleur of plek uit het politieke spectrum): gelegenheidswetgeving die als we even niet oppassen straks per dorp/stad verschilt en indruist tegen alles wat Thorbecke en consorten ooit opgebouwd hebben. Gelukkig hebben we nog rechters in dit land die die principes nog bewaken...


Vind het wel grappig dat dit initiatief in ieder geval in 010 afkomstig is van dezelfde partij die de naam heeft populair te zijn onder de leden van de rechterlijke macht ;D

Overigens meld ik nog graag dat ook de bestuursjuristen, de onafhankelijke bezwaarschriftencommissie van de gemeente Rotterdam en haar ambtelijke ondersteuning negatief geadviseerd hebben wat betreft de benzinewagens. Juridisch is dat niet zo ingewikkeld, daar hebben we de rechter niet voor nodig.
Maar zoals ik mijn collega's vaak voorhoud: politiek is net als drank, maakt meer kapot dan je lief is :loser:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2017 23:38 #971947 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic We mogen Rotterdam weer in!
Op het renaultforum ( www.renault25forum.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=3512&start=30 ) kwam ik deze uitleg tegen:

Artikel 5*11 / CO2 meeting:
Inzake personenauto's zijn er officieel twee categorieën: het niet lambda-geregeld brandstofsysteem alsmede het lambda-geregeld brandstof systeem. LPG heeft een aparte status en zit in een afzonderlijke categorie. Pas vanaf 31-12-73 zijn er eisen inzake nieuwe auto's.

Benzine:

Niet Lambda-geregeld brandstofsysteem:
T/m 1979 max. 4,5%.
Vanaf 31-12-79 t/m 31-12-86 max. CO2 vlgs. milieukeuringseisenboek of, als voertuig in boek ontbreekt max. 4,5 %.
Vanaf 30-09-86 t/m 30-06-02 max. CO2 vlgs. milieukeuringseisenboek of, als voertuig in boek ontbreekt: 3,5 %. Na 30-06-02 max. 0,3 %.

Lambda-geregeld brandstofsysteem:
T/m 31-12-85 max. 4,5 %. Vanaf 31-12-85 t/m 30-06-02 max. 0,5 %.
Vanaf 30-06-02 max. 0,3 % !

LPG:

Niet Lambda-geregelde installatie:
Zonder milieucode: t/m 31-12-93 max. 1,5%. Vanaf 31-12-93 t/m 30-06-02 zie sticker. Indien geen: 1,5%
Met milieucode: S6, S9,K6,N2, N9 t/m 31-12-90 max. 1,5%. Vanaf 30-12-93 t/m 30-06-02 zie sticker. Indien geen: 1,5%.
Met milieucode U9 of E2: t/m 31-12-93 max. 1,5%. Vanaf 31-12-93 lambda-geregelde LPG installatie verplicht.

Lambda-geregelde installatie:
Zonder milieucode: t/m 31-12-85 max. 1,5%. Vanaf 31-12-85 t/m 31-12-93 max. 0,5%.
Vanaf 31-12-93 t/m 30-06-02 zie sticker of indien geen: 0,5%.
Met milieucode U9 of E2: t/m 31-12-85 max. 1,5 %. Vanaf 31-12-85 31-12-90 max. 0,5%. Vanaf 31-12-93 t/m 30-06-02 zie sticker of indien geen: 0,5%.

Viergasmeting:
Auto's met een benzine- of LPG-motor met een geregelde katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later moeten een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt. Auto's van na 1-1-1993 krijgen een viergasmeting en dus moet ook het lambdagetal/HC (koolwaterstoffen) goed zijn.

Resumé: het betekend dat de Renault 25 U9 op benzine & LPG bij de APK wettelijk max. 0,5 % CO2 uitstoot mag hebben. Daarmee valt hij net zoals zijn opvolger de Safran alsmede de meeste andere auto’s van voor 30-06-02 in de categorie 0,5%. Is dus net zo milieuvriendelijk als alle anderen tussen 1992 en 2002. Ik kan mij dan ook echt niet voorstellen dat een rechter hem als vies en vervuilend zou kwalificeren alleen maar omdat hij van voor 1992 is. Terwijl hij immers al over een modern motor-managementsysteem beschikt alsmede de regelinstallatie zoals in 1992 wettelijk voor nieuwe auto's was vereist.

Criteria:
Volgens de wet moet elke auto na 31-12-1992 een katalysator onder de auto hebben. Auto`s die voor die datum zijn geproduceerd zijn dus niet verplicht een katalysator te hebben maar moeten echter wel aan de maximale CO uitstoot voldoen.

Het kan dus echter wel voorkomen dat er bij een auto van voor 31-12-1992 een katalysator onder de auto zit, deze hoeft dan officieel niet aanwezig te zijn en zal ook gewoon goedgekeurd worden als de uitstoot niet boven de toegestane hoeveelheid komt

Op het kentekenbewijs kunnen codes staan die aangeven onder welke categorie de auto valt als het gaat om de mate van vervuiling door zijn uitlaatgassen. Die codes zijn: S6 =schoon zonder katalysator (1986), K6 = met ongeregelde of geregelde katalysator (1986), K9 = met geregelde katalysator (1989), U9 = auto voldoet aan de toen als streng beoordeelde Amerikaanse eisen en viel daarom onder een stimuleringsregeling ter bevordering van schonere auto's (1989), E2 = auto voldoet aan de EEG richtlijn 91/441, gelijkwaardig geacht aan de Amerikaanse US ’87 wetgeving; er is een snelwegtraject (met 120 km/h) aan de Europese rijcyclus toegevoegd. (DB)

1. Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto's op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31 december 1997.

2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat.

3. Personenauto's op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas, in gebruik genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1998, met een brandstofcode G3, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. (RT)



Baccara V6i U9 1990 persan red
TXi 1991 U9 LPG persan red

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-08-2017 15:08 #971985 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic We mogen Rotterdam weer in!
dat is informatie uit 2008. Die is ondertussen verouderd, het "milieukeuringseisenboek" wordt niet meer gebruikt en de categorieën zijn iets versimpeld

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2017 10:15 #971990 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic We mogen Rotterdam weer in!
ok, dat wist ik niet. Lijkt me interessant als iemand een update van deze info hier kan weergeven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2017 14:20 #972591 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic We mogen Rotterdam weer in!
En de soap continues...

Voorlopig mogen de oude benzineauto's Rotterdam weer in!
www.raadvanstate.nl/pers/persberichten/t..._only=&category_id=8

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2017 17:23 #972592 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic We mogen Rotterdam weer in!
Tijdelijk dan. Maar tot zo ver goed nieuws!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Roderik Schaar
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2017 22:56 #972600 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic We mogen Rotterdam weer in!
Gevoelige tik op de vingers van het gemeentebestuur, met name van de verantwoordelijk wethouder (die van alle kanten geadviseerd is dit niet te doen maar toch per se zijn zin wil hebben...).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2017 23:32 #972602 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic We mogen Rotterdam weer in!
Yes, ik ben er al weer geweest.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
24-10-2017 20:45 #972685 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic We mogen Rotterdam weer in!
Hoewel ik er zelden of nooit kom, wel een interessante ontwikkeling.
Wat mist in het artikel is de LPG-auto. Wordt die onder benzine geschaard? In ieder geval niet onder diesels, lijkt me.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-10-2017 21:16 #972688 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic We mogen Rotterdam weer in!
Geldt volgens deze site ook voor onze gasstokers:
www.rotterdam.nl/wonen-leven/milieuzone/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD