360GLS RAI special op marktplaats
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
François;242085 schreef : Elektrische ramen kun je toch overzetten? Net als de CV?
Dat kan, maar persoonlijk zou ik dan eerder adviseren een universele set te installeren en enkel de knopjes voor de elektrische ramen en doppen voor in de deurkaarten over te nemen uit een auto die origineel met CV en elektrische ramen geleverd is.
De rede hiervoor is dat je dan nieuwe onderdelen hebt in plaats van minstens 25 jaar oude onderdelen terwijl je er niks van ziet. Bovendien kun je er voor kiezen om de deursloten met een afstandsbediening te bedienen en de ramen in de achterdeuren ook elektrisch te maken op een manier dat het er uitziet als Volvo het ontworpen zou hebben.
- V300 register
- Verbannen
Heb geen ervaring met universele elektrische ramen.
Dat motortje is van Bosch, dus dat zal nog wel leverbaar zijn.
Citroën gebruikte in sommige modellen hetzelfde motortje, dacht ik.
Vaak lopen de ramen zwaar omdat er in geen jaren onderhoud aan het mechanisme
en de geleiders gedaan is. Op het moment dat er voor de montage van een universele
set geboord moet worden, haak ik al af. Ik ben namelijk iemand die ook dozen vol
originele dopjes, clipjes, moertjes ,boutjes, beugeltjes en steuntjes bewaart.
- V300 register
- Verbannen
Als ik het zelf niet nodig heb, kan ik er misschien iemand anders blij mee maken.
De centrale vergrendeling werkt trouwens nog, met uitzondering van linksachter.
Wat betreft de electrische ramen: die komen er niet in... Ik wil graag dat de opties erop wel zo origineel mogelijk zijn, dus ik ga ook niet kreatief-knutselen en dergelijke om iets in te bouwen. Ik begrijp absoluut niet wie er op het (in mijn ogen) onzalig idiote idee is gekomen om de bediening van de electrische ramen op de middenconsole te plaatsen! :crazy2:
Super onhandig, dan draai ik liever met de hand.
En het voordeel van lange-slungel-armen is dat ik vanaf de bestuurderstoel toch lekker beide spiegels van binnenuit met de hand kan verstellen èn alle ramen open en dicht kan draaien...
Wat ik me nog voor zou kunnen stellen is dat je de bediening van de 400-serie over zou zetten (die zitten wel gewoon in de deuren), dan heb je tevens de bediening van de electrische spiegels op dezelfde plek. Maar ja, dat is dan niet meer origineel, hè... :snif:
- 16673-dummy
- Nieuw lid
leonsteyns;242088 schreef : En het voordeel van lange-slungel-armen is dat ik vanaf de bestuurderstoel toch lekker beide spiegels van binnenuit met de hand kan verstellen èn alle ramen open en dicht kan draaien...
Dat principe had ik ook altijd... tot ik een 940 kocht. Dan kun je er niet meer bij
Daarom heb ik elektrische ramen en spiegels in m'n 940.
leonsteyns;242088 schreef : Wat ik me nog voor zou kunnen stellen is dat je de bediening van de 400-serie over zou zetten (die zitten wel gewoon in de deuren), dan heb je tevens de bediening van de electrische spiegels op dezelfde plek. Maar ja, dat is dan niet meer origineel, hè... :snif:
Moet je wel een laat type hebben, mijn 460 uit 1990 heeft alle knoppen gewoon bij de handrem zitten. Ook voor de spiegels
- V300 register
- Verbannen
Dat is een fase2 uit 1995.
Gelukkig hebben ze bij Volvo dus blijkbaar zelf die onhandigheid ook ingezien?
Bij de 940 gaat het inderdaad niet meer. Volgens mij zijn de bedieningspaneeltjes hetzelfde als in de 440 (uit mijn hoofd). De mijne staat alweer anderhalf jaar in de stalling...
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
leonsteyns;242088 schreef : Ik begrijp absoluut niet wie er op het (in mijn ogen) onzalig idiote idee is gekomen om de bediening van de electrische ramen op de middenconsole te plaatsen! :crazy2:
Ik vermoed dat er in de deurpanelen nooit rekening mee is gehouden dat de 300-serie in de toekomst nog eens elektrische ramen en spiegels zou krijgen. Wat ik daarnaast ooit heb horen vertellen is dat Volvo in de jaren 80 had bedacht dat knoppen aan de linkerkant er voor zorgt dat de bestuurder bij de bediening onbewust de auto wat naar links stuurt. Met knoppen in de middenconsole zou dat niet het geval zijn. Dit heb ik echter van horen vertellen en nergens teruggezocht.
Persoonlijk vind ik het overigens wél handig dat deze knoppen in de middenconsole zitten, maar dat kan ook komen omdat ik niet anders gewend ben.
François;242087 schreef : Heb geen ervaring met universele elektrische ramen.
Dat motortje is van Bosch, dus dat zal nog wel leverbaar zijn.
Citroën gebruikte in sommige modellen hetzelfde motortje, dacht ik.
Ik heb er wel ervaring mee, in de Camaro weliswaar. Het werkt perfect. De montagebeugel voor alle motortjes en toestanden was zo universeel dat ik bestaande gaten kon gebruiken. Het enige echte nadeel vind ik, als je niet zelf de goede draden trekt zoals ik, dat je draadkleuren hebt die niet of anders op het schema in het handboek staan.
Zonder gekke toestanden of de vraag welke andere auto's dezelfde raammotoren hebben, RockAuto kon ze een tijd geleden nog gewoon leveren.
volvofiel;242092 schreef : toch zou ik dan wel de paneeltjes/knoppen uit een late 940 nemen; de Limited Edition uit 1998 van m'n ouders heeft raamsymbooltjes in de knoppen zitten en die zijn verlicht. Ziet er echt sjiek uit in het donker :+
Die zijn inderdaad mooi Joost, deze heb ik in de Millionaire zitten.
Over de universaliteit, zijn er ook Volvo's uit die tijd die een ander knoppenpaneeltje hadden?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
850/940 is wel gelijk, maar de 850 heeft de knoppen weer in de middenconsole :+
Met de S/V70 is het wederom verplaatst naar de deuren. Of er echt logica in zit vraag ik me af...
Zelf vind ik de knoppen in de middenconsole maar irritant, die kun je op de tast niet vinden. Rijd je de McDrive in, ben je eerst aan het zoeken naar het knopje en denk je 'm dan eindelijk gevonden te hebben, gaat er genant genoeg een ander raam open. Oeps, toch de verkeerde...
En probeer maar eens de spiegel te verstellen met zo'n pookje in de middenconsole van een vroege 400-serie. Die zijn schuin omhoog gericht en dan moet je dus echt even nadenken bij het verstellen van de spiegel!
- V300 register
- Verbannen
Wel een enorm pokkeweer vandaag...
Hallooooo, het is zomer! :wtf:
Maar goed, ik ben vanaf vandaag de trotse eigenaar van weer een supermooie 300!
Deze gaat ook zorgvuldig gekoestert worden...