Veiligheid 300 serie

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2015 00:22 #955599 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Veiligheid 300 serie
Voor de veiligheid van een auto maakt het niets uit of het ding wel of niet rijdbaar is na een (behoorlijke) aanrijding. De basis is een zeer stevige passagierskooi en een kreukelzone die a) zorgt voor een vertraging die voor de (ingewanden van de) inzittenden te behapstukken is en b) de energie zodanig verdeelt dat de passagierskooi die goed kan verwerken zonder bovenmatig te vervormen.

Los van de doden die bij het ongeluk zijn gevallen zijn die plaatjes van de Escort vs. de 340 een goede illustratie. De auto's zijn ongeveer even groot en zwaar, en hebben elkaar op een heel ongunstige manier geraakt: niet over de volle breedte van de voertuigen. Dan is toch de conclusie te trekken dat de 340 zijn werk op het kreukelvlak beter heeft gedaan dan de Escort (nota bene een op later tijdstip ontwikkelde auto). Het beste bewijs daarvan is de mate waarin het dashboard in beide auto's naar binnen is gedrukt. In dit verband is ook opvallend dat de complete stuurkolom van de Escort als een lans naar binnen is gekomen. Als Ford al voorzien had in een samendrukbare stuurkolom dan heeft dat in elk geval niet gewerkt.

De deurbalken in de zijportieren zijn nu gemeengoed maar toen absoluut niet. In een E-Kadett of Golf II vind je ze niet.

In de basis is de 300-serie een ontwerp van DAF Personenauto. In de boeken van Dafs hoofdingenieur Van den Brugghen komt naar voren dat al bij de ontwikkeling van de 600 rekening was gehouden met het principe van de passagierskooi en de kreukelzone zoals in de jaren vijftig bij Mercedes-Benz door Bela Barenyi uitgedacht.

Maar anno nu zit je bij een aanrijding toch veel beter in een moderne auto met airbags, betere gordelspanners en zelfs actief meebewegende stoelen. Die verminderen de krachten op het lichaam aanzienlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2015 22:15 #955626 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Veiligheid 300 serie
Misschien een hele domme vraag, zou een rolkooi oid nog helpen bij een oldtimer?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-01-2015 09:38 #955685 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Veiligheid 300 serie
Volgens mij is een rolkooi meer bedoeld voor precies dat: extra bescherming bij het over de kop slaan, niet zozeer extra bescherming bij aanrijdingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
28-01-2015 10:34 #955687 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Veiligheid 300 serie
Al komt ie bij dat 'rollen' ook wel op de zij te liggen (of op beiden, zij het niet gelijktijdig). Het zal dus allicht veiliger zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2015 12:50 #955688 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Veiligheid 300 serie
Een rolkooi maakt een auto alleen maar veiliger als je ook een stel goede kuipstoelen en gordels(minimaal 4 punts) monteerd die je lichaam op zn plek houden bij een aanrijding, anders worden de buizen van de kooi eerder een garantie dat je een harde klap niet overleefd dan dat ze je beschermen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2015 20:49 #955738 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Veiligheid 300 serie
Dan krijg je dus het 'Death Proof'-idee...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD