Veiligheid 300 serie
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-01-2015 21:23 #633571
door V300 register
Veiligheid 300 serie is gemaakt door V300 register
Ik hoor nogal eens dat de 300 serie een veilige auto is,
waar uit zich dat in en hoe veilig is de auto met tegenwoordig?
En wat is relevant voor veiligheid?
waar uit zich dat in en hoe veilig is de auto met tegenwoordig?
En wat is relevant voor veiligheid?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Minder
Meer
22-01-2015 22:10 #955538
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Veiligheid 300 serie
Voor toen der tijd in zijn klasse, zeer veilig.
Tegenwoordig?? Onveilig
Tegenwoordig?? Onveilig
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-01-2015 07:05 #955540
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Veiligheid 300 serie
Het ligt er maar aan wat je tegenkomt natuurlijk. Als je tegen een Deuxchevaux aan rijdt dan zal je daar in een Volvo 340 waarschijnlijk dwars doorheen rijden. Kom je een auto tegen van na bouwjaar 2000, dan heb je een groter probleem. Zelfs een Aygo van tegenwoordig is al vele malen steviger dan een Volvo 300-serie.
Aan de andere kant is een 300-serie wel weer een van de veiligste auto's in zijn klasse als je kijkt naar de periode waarin ze gebouwd zijn.
Ze hebben bijvoorbeeld vaak 3-puntsgordels achter, en een dikke stalen balk in de deuren. Dat zijn dingen die destijds zeker niet alle auto's hadden.
Aan de andere kant is een 300-serie wel weer een van de veiligste auto's in zijn klasse als je kijkt naar de periode waarin ze gebouwd zijn.
Ze hebben bijvoorbeeld vaak 3-puntsgordels achter, en een dikke stalen balk in de deuren. Dat zijn dingen die destijds zeker niet alle auto's hadden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-01-2015 09:10 #955541
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Veiligheid 300 serie
Jouw vraag beantwoord door Fifth Gear
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-01-2015 09:29 #955542
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Veiligheid 300 serie
Waarbij de Renault Modus een knetterharde kanonskogel is, die volledig gebruik maakt van de kreukelzone van de 940. Werkt goed (al kun je dat best asociaal vinden) tot je een muurtje tegenkomt. Met je knetterharde kanonskogel zonder kreukelzone. Geef mij de Volvo dan maar
Kortom: alles is relatief. Een 340 legt het af tegen veel moderne auto's, maar als je hem afzet tegen kleinere auto's uit dezelfde generatie (en iets daarna), dan geloof ik echt wel dat je in de 340 niet verkeerd zit. Het is dus maar net wat je tegenkomt.
(en zoals iemand op Youtube ook al opmerkt: I'd rather die in a Volvo than survive in a Renault)
Een 340 had voor zijn tijd best een prima constructie (kooi/kreukel) en inderdaad mooie balken in de portieren. Alleen daar hebben ze natuurlijk ook al wat vooruitgang in geboekt. Niet voor niks zijn auto's uit dezelfde klasse tegenwoordig veel zwaarder en 'dikker'. Tegenwoordig heb je daarnaast airbags rondom, gordelspanners die je in je stoel trekken. Actieve hoofdsteunen tegen whiplash. Nog los van allerlei intelligente systemen als tractiecontrole, esp, adaptieve cruise control, remhulp, systemen die doorhebben dat je in slaap valt etc.. die allemaal moeten helpen een botsing te voorkomen in plaats van de klap zo goed mogelijk opvangen. Ook d?t is veiligheid. En dat stond bij de 340 allemaal niet op de accessoirelijst
Kortom: alles is relatief. Een 340 legt het af tegen veel moderne auto's, maar als je hem afzet tegen kleinere auto's uit dezelfde generatie (en iets daarna), dan geloof ik echt wel dat je in de 340 niet verkeerd zit. Het is dus maar net wat je tegenkomt.
(en zoals iemand op Youtube ook al opmerkt: I'd rather die in a Volvo than survive in a Renault)
Een 340 had voor zijn tijd best een prima constructie (kooi/kreukel) en inderdaad mooie balken in de portieren. Alleen daar hebben ze natuurlijk ook al wat vooruitgang in geboekt. Niet voor niks zijn auto's uit dezelfde klasse tegenwoordig veel zwaarder en 'dikker'. Tegenwoordig heb je daarnaast airbags rondom, gordelspanners die je in je stoel trekken. Actieve hoofdsteunen tegen whiplash. Nog los van allerlei intelligente systemen als tractiecontrole, esp, adaptieve cruise control, remhulp, systemen die doorhebben dat je in slaap valt etc.. die allemaal moeten helpen een botsing te voorkomen in plaats van de klap zo goed mogelijk opvangen. Ook d?t is veiligheid. En dat stond bij de 340 allemaal niet op de accessoirelijst
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 270
23-01-2015 10:58 #955545
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Veiligheid 300 serie
Zelf heb ik vaak de indruk dat de moderne auto zo ontworpen is, dat hij het best de voorgeschreven proeven ondergaat (NCAP sterren en zo).
Ik vraag me daarbij af hoe het gaat als je betrokken bent bij een ongeval dat niet in het testprotocol beschreven is. (Bijvoorbeeld, zwaarder, harder, andere hoek, etc).
Beetje zoals de verbruikstesten en CO2-uitstootmetingen: voor moderne in de praktijk niet altijd zo goed als beweerd wordt, maar voor oudere auto's klopt het vaak heel aardig.
Ik vraag me daarbij af hoe het gaat als je betrokken bent bij een ongeval dat niet in het testprotocol beschreven is. (Bijvoorbeeld, zwaarder, harder, andere hoek, etc).
Beetje zoals de verbruikstesten en CO2-uitstootmetingen: voor moderne in de praktijk niet altijd zo goed als beweerd wordt, maar voor oudere auto's klopt het vaak heel aardig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-01-2015 11:15 #955546
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Veiligheid 300 serie
Er zijn in het verleden van de club al enkele clubleden geweest die ongelukken met de 3x0 hebben gehad, en meerdere malen kwam de Volvo uit het ongeluk met schade aan plaatwerk maar zonder structurele schade, waarbij de modernere auto van de tegenpartij compleet de kreukels in was gegaan. (Siebren D heeft volgens mij bij voorbeeld zo'n tik gehad?)
E.e.a. heeft ook te maken wat er tegen je aan rijdt, en waar... Dat ongeluk van Siebren was volgens mij met een Polo, die bij zijn deur naar binnen probeerde te rijden.
@ Bart, crashtests: Veel fabrikanten ontwerpen inderdaad specifiek op NCAP score.
Volvo heeft zijn eigen crashbaan waarbij ze onder elke gewenste hoek klappen kunnen simuleren, en ze ontwerpen (reportedly) meer op "real life" ongelukken. Waardoor de auto slechter in NCAP tests uit de bus komt, maar in de praktijk t?ch veiliger is.
E.e.a. heeft ook te maken wat er tegen je aan rijdt, en waar... Dat ongeluk van Siebren was volgens mij met een Polo, die bij zijn deur naar binnen probeerde te rijden.
@ Bart, crashtests: Veel fabrikanten ontwerpen inderdaad specifiek op NCAP score.
Volvo heeft zijn eigen crashbaan waarbij ze onder elke gewenste hoek klappen kunnen simuleren, en ze ontwerpen (reportedly) meer op "real life" ongelukken. Waardoor de auto slechter in NCAP tests uit de bus komt, maar in de praktijk t?ch veiliger is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
23-01-2015 17:21 #955548
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Veiligheid 300 serie
Volvo 340 v.s. Ford Escort
Zit ik liever in de volvo
Ook mooi hoe het reservewiel wegklapt onder de voorklep.
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=52211&postcount=54
Zit ik liever in de volvo
Ook mooi hoe het reservewiel wegklapt onder de voorklep.
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=52211&postcount=54
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Minder
Meer
23-01-2015 20:59 #955551
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Veiligheid 300 serie
Wij hebben in 1998 een aanrijding gehad met een destijds 1 jaar oude ford escort (1997 dus). Resultaat Volvo - ford 1 - 0
De Ford had het wiel er scheef onderstaan en zelfs de voorruit was gebarsten (zijdelings langs elkaar geschaafd). De 300 kon op eigen kracht verder rijden. Later bleek de voorwielophanging wel afgebroken, dus echt verantwoord was dat niet.
De balk in de deur heeft toen wel de benen van mijn vader gered! De deur kon ook nog open en dicht.. Niet slecht bij een snelheidsverschil van meer dan 50 km/h.
Maar zoals gezegd, voor toen der tijd best veilig. Kom je in botsing met een nieuwerwetse auto, muwah.. Overigens durf ik een 300 nog wel tegen een aygo te zetten of een Colt.. Heb je als eens op het plaatwerk van zo'n ding geduwd? Rommel
De Ford had het wiel er scheef onderstaan en zelfs de voorruit was gebarsten (zijdelings langs elkaar geschaafd). De 300 kon op eigen kracht verder rijden. Later bleek de voorwielophanging wel afgebroken, dus echt verantwoord was dat niet.
De balk in de deur heeft toen wel de benen van mijn vader gered! De deur kon ook nog open en dicht.. Niet slecht bij een snelheidsverschil van meer dan 50 km/h.
Maar zoals gezegd, voor toen der tijd best veilig. Kom je in botsing met een nieuwerwetse auto, muwah.. Overigens durf ik een 300 nog wel tegen een aygo te zetten of een Colt.. Heb je als eens op het plaatwerk van zo'n ding geduwd? Rommel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
23-01-2015 21:56 #955553
door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Veiligheid 300 serie
Ik heb afgelopen december en ongeluk gehad met de twingo.
In '98 had deze auto 5 sterren in de NCAP.
Niks van die 5 sterren gemerkt, de deur zat tegen mijn heup, bodem naar binnen gedrukt, geen balk in de deur.
Nee, dan zat ik liever in die oude Volvo van mij.
In '98 had deze auto 5 sterren in de NCAP.
Niks van die 5 sterren gemerkt, de deur zat tegen mijn heup, bodem naar binnen gedrukt, geen balk in de deur.
Nee, dan zat ik liever in die oude Volvo van mij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets