Milieuzones in NL: let op uw saeck
- V300 register
- Verbannen
http://wetten.overheid.nl/Illustration/244282
Nu zijn deze zones alleen van toepassing op vrachtauto's. Mede op aandringen van de gemeente Utrecht is nu een ontwerp neergelegd voor een wetswijziging per 1 januari 2015 waardoor de zones ook voor meer soorten voertuigen gaan gelden.
De bedoeling is dat het bord ook gaat gelden voor personenauto's of bestelauto's met een dieselmotor met datum eerste toelating tot en met 31-12-2005, en voor personenauto's met iets anders dan een dieselmotor met datum eerste toelating tot en met 30-06-1992. Een bestelauto of vrachtauto met iets anders dan een dieselmotor heeft altijd vrij toegang tot een milieuzone, net als een bus, motorfiets of iets anders dat geen personenauto, bestelauto of vrachtauto is.
De gemeente moet (net als voor het plaatsen van andere soorten borden) een verkeersbesluit nemen. In het geval van dit bord moet daar dan in staan welke doelgroepen wel en niet in de milieuzone mogen rijden. Wil een gemeente de werking van de milieuzone beperken tot vrachtverkeer, dan komt dat op een onderbord te staan. Andersom mag de gemeente het verbod niet uitbreiden met bijvoorbeeld bussen of motorfietsen.
Er is dus vanuit de rijksoverheid geen voorbehoud gemaakt voor bijvoorbeeld klassieke voertuigen, laat staan voor onze auto's: in een milieuzone zonder uitzonderingen is een Volvo 300-serie niet welkom, eventuele lambdasondes of groene Duitse Umweltplakette ten spijt. Er is bewust gekozen voor een scheiding op datum eerste toelating omdat dat bij de controle veel minder rompslomp geeft (lees: de RDW heeft geen geschikte database voor het bepalen van de emissienorm van met name oudere voertuigen).
Voorlopig is de kwestie alleen aan de orde in Utrecht, dat per 1 januari 2015 de werking van de milieuzone wil uitbreiden naar personen- en bestelauto's met dieselmotor. Zelf gaat de gemeente uit van een datum eerste toelating van 1 januari 2001 als scheidslijn. Niet-diesels zijn dus (nog) wel welkom. In het gemeenteblad van Utrecht staat overigens een uitzondering vermeld voor oldtimers, in dit geval auto's van 40 jaar of ouder (op basis van datum eerste toelating).
Dat laatste is aanhangig gemaakt door de FEHAC, maar ik vrees dat zij nog wel vaker bij gemeenten aan de bel moeten trekken.
Zie HIER de link naar de pagina op rijksoverheid.nl. Daar staat de wetswijziging in pdf, compleet met (nota van) toelichting.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
Is dit weer een soort van stimulans voor de (nieuwe/-re) auto verkopen?
Het heeft zo z'n voors en tegens, maar wat willen ze hier mee bereiken? Nederland is maar een druppel op de gloeiende plaat.
Al die diesels gaan op grote schaal in Afrika zorgen voor hun portie uitstoot. Ok?, op korte termijn hebben we er geen last van...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
Als je bedoelt, dat er minder CO2 uit komt, kan dat kloppen, want CO2 is synoniem aan brandstofverbruik .
Wil de discussie dan wel aangaan , of CO2 een schadelijke stof is, want indien ja, dan is Cola en Spa rood dus levens gevaarlijk.
Dat de aktie van Utrecht volledig zinloos is, en alleen maar politiek correct is, ben ik helemaal mee eens .
Persoonlijk geloof ik pas in milieuzone's , als ze er ook uitlaatgassen bij uitvinden, die bij het bord omkeren, omdat ze het bord snappen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 270
Gaat toch nooit iemand onthouden, als iedere stad weer zijn eigen grenzen gaat trekken? En is dat bord wel een officieel geldig verkeersbord?
Ik ben er zeker geen fan van, maar als je zo iets wil invoeren, neem dan het duitse systeem over, en doe dat Europa-breed, zodat je niet straks per land 6 stickers op je ruit nodig hebt, hetgeen niet mag wegens zichtbelemmerend...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Hoe groot is immers de kans dat je een politiewagen tegenkomt, en dat agenten dan ook nog eens zin hebben om uit te stappen. Als er dan een keer een boete volgt, so be it, maar ik kan er mijn wagenpark toch echt niet voor inruilen.
Overigens wel weer lekker kansloos en kortzichtig dit, zoals gewend in dit land :snif:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Mwja, we gaan het zien :hmmz2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
LMogyorossy;233055 schreef : Persoonlijk geloof ik pas in milieuzone's , als ze er ook uitlaatgassen bij uitvinden, die bij het bord omkeren, omdat ze het bord snappen.
Maar goed, onder het mom van "milieubescherming" mag de overheid veel
beleid verzinnen en doorvoeren; ook als de effectiviteit en efficiency ervan
de plank volkomen mis slaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.