bandenmaten voor/achter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2013 19:42 #939684 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic bandenmaten voor/achter

v0lv0freak;223110 schreef : Als je dan ook geen zin hebt om de weg op te gaan als er wel sneeuw ligt, prima :)

Klopt :D

En voor die 3x dat ik dan t?ch moet ga ik echt geen winterbanden aanschaffen. Dan rij ik wel wat trager...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-11-2013 19:55 #939685 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic bandenmaten voor/achter
Volgende week is het de bedoeling de winterwielen er weer onder te monteren, laat maar komen die sneeuw!

Er kan toch geen winter voorbij gaan zonder lekker te hebben kunnen spelen op een verlaten parkeerplaats o.i.d, zonder de aandrijflijn al te veel te belasten eens volop kunnen genieten van je achterwiel aandrijvertje!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2013 20:13 #939688 door V300 register

General Custom;223111 schreef : Klopt :D

En voor die 3x dat ik dan t?ch moet ga ik echt geen winterbanden aanschaffen. Dan rij ik wel wat trager...

Namens alle andere weggebruikers....alvast bedankt.

Er heerst dus nog altyd het misverstand dat winterbanden alleen beter zijn als er sneeuw ligt..
FOUT......dus het gaat om algehele winterse omstandigheden.

En dan.....een set winterbanden zorgen er ook mooi voor dat je veel langer met je zomerbanden doet ..........

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2013 20:19 #939689 door V300 register
Helaas denken veel 'winterbanden rijders' ook dat ze met winterbanden even hard kunnen rijden als op een zomerse dag.. 'Ik rij wel lekker 120, want ik heb toch winterbanden'.. Dat vind ik eigenlijk nog gevaarlijker dan met zomerbanden langzaam rijden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2013 20:34 #939690 door V300 register
En wat is er dan gebeurd met de 4-seizoensband?
Werkt eigenlijk prima onder alle omstandigheden (behalve als het ?cht glad wordt, maar hoe vaak is het dat in Nederland?). Vorig jaar had ik Michelin Energy Saver all-season onder de auto liggen, en dat ging ook prima door de sneeuw hoor :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2013 20:53 #939691 door V300 register
Voor het geld dat je daar tegenwoordig voor neer moet leggen heb je ook een goeie set zomer- EN een een goeie set winterbanden...zeker voor een 3 serie.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2013 21:02 #939692 door V300 register

Bart Manders;223118 schreef : Voor het geld dat je daar tegenwoordig voor neer moet leggen heb je ook een goeie set zomer- EN een een goeie set winterbanden...zeker voor een 3 serie.

Niet overdrijven he :D

Een all season is ongeveer de helft duurder, maar je hebt geen extra set velgen nodig, niet 2x per jaar (laten) wisselen, geen sta-in-de-weg of opslagkosten, etc.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-11-2013 21:42 #939693 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic bandenmaten voor/achter

Bart Manders;223115 schreef :
Er heerst dus nog altijd het misverstand dat winterbanden alleen beter zijn als er sneeuw ligt..
FOUT......dus het gaat om algehele winterse omstandigheden.

En dan.....een set winterbanden zorgen er ook mooi voor dat je veel langer met je zomerbanden doet ..........

Nou ja altijd...ik zou het willen afzwakken naar dat er nog vaak dat misverstand heerst, maar met het principe ben ik het zeker helemaal eens, het gaat er immers om dat bij temperaturen net boven het vriespunt en daaronder de winterband je meer grip oplevert in vergelijking met de zomerband.

In de sneeuw is mijn ervaring wel dat de gripgrens niet zo heel veel verder ligt dan met de zomerbanden, ik hanteer de winterband dan ook als extra veiligheidsmarge, aanpassen aan de omstandigheden en dan weten dat er nog wel wat gebeurt als je ineens ergens voor moet uitwijken of remmen.

Jouw laatste punt onderschrijf ik voor 100% :)
Het is dat banden ook een soort van houdbaarheidsdatum kennen anders deed ik over 5 jaar nog met mijn setje zomer en winterslofjes :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2013 22:44 #939699 door V300 register
Ik heb de afgelopen jaren erg veel profijt gehad van setje winterbanden. Moet vaak vroeg op en dan zijn de omstandigheden niet altijd optimaal in de winter. Ook dikke pakken sneeuw mee gemaakt en afgelopen 5 jaar niet maar 2 keer per jaar! Er kwam soms geen eind aan! En ik kan me nog herinneren een paar jaar geleden op 25 maart naar Groningen door de sneeuw gereden. Kan dus ook op momenten dat je het niet meer verwacht. Ik heb zonder aarzelen weer Vredestein Snowtrac gekocht, omdat het eerste set prima bevallen was (daarom had ik een setje over, Bart ;)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2013 23:09 #939701 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic bandenmaten voor/achter

Joris;223116 schreef : Helaas denken veel 'winterbanden rijders' ook dat ze met winterbanden even hard kunnen rijden als op een zomerse dag.. 'Ik rij wel lekker 120, want ik heb toch winterbanden'.. Dat vind ik eigenlijk nog gevaarlijker dan met zomerbanden langzaam rijden

+1, winterbanden is leuk maar je aanpassen aan de omstandigheden is veel belangrijker. er zijn ook winterse perioden dat we te maken hebben met bijvoorbeeld ijzel en dan maakt het geen reet uit wat voor banden eronder zitten, glijden doet ie toch wel.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC