bandenmaten voor/achter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-11-2013 16:56 #632982 door V300 register
bandenmaten voor/achter is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal!

Dit topic past eigenlijk niet echt in de bestaande subfora, dus vandaar dat ik 'm hier plaats.

Voor mijn Volvo 360 ben ik op zoek naar winterbanden. Nu heb ik de volgende aanbieding liggen:

Voor: 2 x Fulda montero 3 kristall, 175/70 R13, met 5.5 mm profiel (vrij weinig al)
Achter: 2 x Conti Wintercontact, 165/70 R13, met 6.5 mm profiel

Door de verschillende bandenmaten ontstaat er natuurlijk een verschil in breedte van 1 cm per band. Dit lijkt mij geen probleem. Er ontstaat echter ook een verschil in hoogte gezien het feit dat de breedtemaat uitgedrukt wordt in een percentage van de hoogtemaat is. Na het e.e.a. doorgerekend te hebben d.m.v. deze percentages, profieldieptes en de wielbasis kom ik tot de volgende conclusie:

Verschil in hoogte in percentage: 1,35%

De hoek die ontstaat: 0,14 graden.

Een eenduidig antwoord op dit verhaal kan ik niet echt vinden. Dus misschien dat de experts onder ons mij meer kunnen vertellen over de gevolgen en of deze gevolgen kwaad kunnen. Wellicht ook leerzaam voor anderen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-11-2013 17:12 #939607 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic bandenmaten voor/achter
Die hoek kan in principe geen kwaad (zeker als die zo klein is). Zo'n hoek krijg je immers ook met extra stugge vering, een beladen aanhanger, zware bagage, met 5 mensen in de auto, etc.

Waar ik me eerder zorgen om zou maken is om de banden die je voorop wilt leggen, gezien de matige profieldiepte en dat het een B-merk betreft.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2013 17:18 #939608 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic bandenmaten voor/achter
idd, bandjes omwisselen. de remkracht zit toch grotendeels voor en je stuurt er ook nog eens mee.

Je krijgt wel een kleine tellerafwijking. www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-11-2013 18:35 #939612 door V300 register
Mij is vroeger door een bandenboer verteld in een situatie gelijk ongeveer aan het geschetste:

- op vooras smalste banden, achter breedste

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-11-2013 20:29 #939615 door V300 register
ik zou zelf altijd de beste banden voor leggen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-11-2013 20:36 #939619 door V300 register
Inderdaad, liever weinig tractie maar wel kunnen sturen dan andersom!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-11-2013 21:04 #939621 door V300 register

volvofiel 2;223044 schreef : Inderdaad, liever weinig tractie maar wel kunnen sturen dan andersom!

En dat is weer een prachige combinatie op zich }:)

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-11-2013 23:21 #939637 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic bandenmaten voor/achter
Maar ja, als de achterbandjes in een krappe bocht (bv op een snelweg afrit) hun tractie verliezen heb je aan de grip op de voorbandjes ook niet zo veel meer, tenzij je over aardige rally coureur capaciteiten beschikt. ;)

Ik weet uit ervaring dat een onderstuur situatie vaak wat makkelijker op te vangen is. (gas los is ook een heel natuurlijke reactie op zo'n moment)

Toch zou ik er ook voor kiezen de beste banden voor te leggen hoor, en dan zit ik meer aan een pittige remactie te denken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-11-2013 23:46 #939638 door V300 register
bij een achterwiel aangedreven auto is gas loslaten bij onderstuur juist niet automatisch de juiste actie... door gas los te laten komt er meer gewicht op de voorwielen en kan het onderstuur zich doorzetten.

overstuur is makkelijker te corrigeren, met een achterwielaandrijver is het d?n juist een kwestie van iets gas minderen en de achterkant komt weer aan grip. Door de draaiing van de koets moet je wel iets tegensturen.

Over het belang van goede voorbanden; het is ook 80% van je remvermogen he!! Ik had vandaag nog een spannend momentje in mijn voorwielaangedreven bedrijfsvoertuig (doblo)... flink druk op de snelweg, en ook op de uitvoegstrook reed al verkeer. Maar in plaats van dat ze reden bleek het stil te staan op het eind vd strook. voor mij zat een v40 en daarvoor een vrachtwagen. de vrachtwagen ging flink op de remmen en de v40 nog iets meer. Ik had dit totaal niet verwacht dus ging in schrikreactie iets te enthousiast op de rem, en buiten het bekende gillend/krijsend bandengeluid van onder de auto gebeurde er helemaal niks.... gelukkig was de v40 bestuurder wakker en hoorde me aan komen glijden; hij ging wat naar links en ik probeerde wat naar rechts te sturen (gaat heel lastig zonder abs enzo) en uiteindelijk zijn we niet dichter dan een meter bij elkaar in de buurt gekomen. Wel een flinke blauwe waas in de spiegel en sindsdien enig ritmisch bonkende bijgeluidjes... het contactvlak wordt blijkbaar wel vanzelf groter als de wielen stil staan :+

Naderhand blijkt dat mijn voorbanden tegen het minimum profiel aan zitten; die gaan er zeer binnenkort dus onderuit!!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-11-2013 23:52 #939639 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic bandenmaten voor/achter
Hmmm ik ben het er niet geheel mee eens, maar dat mag vast wel ;)

Fijn dat een ongeluk nog net is voorkomen!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC