Zoekresultaten (Gezocht naar: identificatie)

  • Eric Dezittere
21-08-2024 10:50
Beantwoord door Eric Dezittere in topic M41 met J overdrive met km tandwieltje 22 tanden
Dag Ed inderdaad heeft de OD een identificatieplaatje, maar kan men daaruit afleiden uit welke type volvo deze komt? Ik vind het nog steeds vreemd dat geen enkel onderdelenboek waar ooit de M41 is gebruikt; spreekt over een km tandwieltje met 42 tanden?
  • Leo Foederer
23-02-2024 13:27
Beantwoord door Leo Foederer in topic Amazon combi orginele staat.
  • Joris van Esch (GAST)
23-02-2024 09:51
Amazon combi orginele staat. is gemaakt door Joris van Esch (GAST)
Hoi allemaal,

Ik heb een Volvo Amazon combi uit 1966, kenteken AM-13-87.
Deze auto ben ik aan het restaureren en ligt dus helemaal uit elkaar.

Nu ben ik benieuwd wat de precieze specifieke was toen deze van de band rolde.
Het enige identificatienummer dat ik kon vinden is het vin nummer: *222341M044787*.
Kan iemand mij helpen te ontcijferen wat het ooit was?
Ik zou het mooi vinden als de auto terug naar originele staat gebracht zou kunnen worden.
  • Ed van der Zee
27-04-2023 09:26
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Group buy herproductie typeplaatje
Het is ACP, destijds 45 euro  Type- en identificatieplaatjes (acp-id.nl)  succes
  • Eric Dezittere
25-02-2023 19:07
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Dag Cor. Ik zou toch graag even verder de waas rond de Volvo 123GT verder ontrafelen. Inderdaad. De 123 GT is geleverd door volvo onder die naam met de volledige uitrusting in de serie M van 1967 van ch216950 tot ch 279220. Daarna blijkbaar enkel nog onder niet volledig uitgeruste vorm, of naderhand gemodificeerd. Ik heb wel wat probleem met de juiste uitvoering van de 123GT met verstraler en mistlicht. Mijn GT geleverd in Belgie (s code 5297)heeft inderdaad de verstraler met volledig klaar glas. Ik heb al geschreven dat deze afkomstig is van iemand die nauwe relaties had bij Volvo Gent, (ik meen te weten een kaderfunctie binnen het bedrijf) vandaar ook de afwijkende uitrusting met kleur 94 gecombineerd met uitrusting 417-515 wat zwart is, terwijl 94 meestal is geleverd met bruin. Tevens een achterbrug van 4,1/1 ipv 4,56/1 duidelijk in de S code op het identificatie plaatje. Ik ben er ook van overtuigd dat alles nog origineel was bij de aankoop. Dus zoals reeds gezegd met verstraler en mistlicht, en dus twee bedieningsschakelaartjes onder het dashboard links. Bij deze zijn de vertrekkende draden naar de relais balk effectief geel en wit. Om nu zeker te zijn dat dit ook zo was voor de restauratie heb ik de oorspronkelijke kabelboom terug gezocht bij mijn voorraad, en inderdaad geel en wit, en een verbindingsstuk met 4 verbindingen links onder het scharnier van de motorkap. Tevens heb ik ook gezocht naar een schema; en er maar 1 gevonden. Deze geeft ook aan wit en geel. Bij de plaatselijke Volvo dealer heeft men nog alle documentatie, Mechanisch wel van de GT 1967, maar jammer genoeg geen el schema specifiek van de GT. Wat wel vreemd is Cor, jij spreekt van een bleek groene draad, terwijl volvo bij de amazon enkel 1 soort groen heeft gebruikt.  Zo zien we maar dat de GT voor verwarring blijft zorgen, en niet zo maar zijn geheimen bloot geeft. Zou iemand nog ergens een VOLVO origineel schema hebben van de 123GT met mistlamp en verstraler, uit de tijd van 1967? Hoe is die ooit gepubliceerd geweest. In Gent in ieder geval met geel en wit gezien ik nog de originele kabelboom heb liggen. Waar heb jij de versie gevonden met een bleek groene draad? ik zou daar graag een kopie van krijgen, weer iets meer om de documentatie aan te vullen. mvg  eric
  • Ed van der Zee
18-02-2023 09:00
Beantwoord door Ed van der Zee in topic identificatie P1800E 1971
In het onderdelenboek van de E & ES staan de nummers van de originele B20E's, daar kun je terug vinden wat de nummerreeks is voor de 1800E. Helaas kun je niet precies zien welk nummer erin jouw wagen is geplaatst. Er kan veel gebeuren in 52 jaar. Volvo heeft ook revisie motoren geleverd compleet in een krat.
Overigens jouw E is van de serie U en dat zou tussen type en chassisnummer moeten staan, mijn E is ook van '71 met chassisnummer 037279 dus 1438 nummers na die van jouw.
Een onmisbare site voor de 1800 is  volvo1800pictures.com/ daar kun je vrijwel alles vinden, inclusief de bulletins van Volvo als er iets werd veranderd. Volvo levert ook een service om de precies dag & tijd van productie te achterhalen, helaas duurt het nogal lang voor je antwoord krijgt. Kijk maar eens hier op het forum en gebruik de zoekfunctie.
  • Danny Vermeiren
18-02-2023 00:04
identificatie P1800E 1971 is gemaakt door Danny Vermeiren
Beste ik ben in bezit van een P1800E van 1971, met chassisnummer 1843530 35841,Motor n°496/40/4903,Waar kan ik vinden of dit nog de originele motor is van de wagen. Boite M41-254649-302464,Pont 4/30 43/10

Dank bij voorbaat Daniël
 
  • Stijn van der Linde
19-01-2023 22:09
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic chassisnummer

Stijn, ik wil niet eigenwijs overkomen maar dit staat er in de officiele documentatie die Volvo heeft vrijgegeven, zie bijlage (onderdelenboek dat de B18 modellen beschrijft tot 1968)

Tot week 33 in 1966 staat het chassisnummer op positie 1.2. Dit is dus op het typeplaatje
Vanaf week 33 staat het chassisnummer op positie 3. Dit is dus op het schutbord boven de kachelunit.

Dus zeg maar, wie heeft er gelijk?
Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat importeurs in bepaalde landen een eigen policy gevoerd hebben.
 
Dat het er staat, daar zijn we het zeker over eens!   Dat er in de praktijk iets anders gebeurde om problemen met de identificatie van voertuigen te voorkomen lijkt mij wel logisch. Ik kan mij niet zo goed voorstellen dat een dienst voor het wegverkeer toevallig in elke auto pre-1966 op precies dezelfde plek (naast de kachelkraan) een nummer inslaat. Ik denk daarom, net als op Volvoamazonpictures.se wordt vermeld, dat het in de fabriek werd gedaan nadat ze er achter kwamen dat ze een ontwerpfoutje hadden gemaakt met een schroefbaar typeplaatje. De boeken zullen daarvoor niet zijn aangepast omdat er niks aan is gelogen; het chassisnummer is op het typeplaatje te vinden.
Een importeur zal dit niet hebben gedaan, die mogen geen nummers inslaan.
Misschien leuk om dit is na te vragen bij het Volvo Museum, als ze reageren tenminste! 

Dan nog even terug naar het topic: op mijn 65'er is geen asterix te bekennen. Ik denk dat dit dus sinds verplaatsing van het chassisnummer is gedaan.
  • Leo Foederer
21-12-2022 16:03 - 21-12-2022 16:06
Beantwoord door Leo Foederer in topic Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544
Ik vond nog interessante informatie op deze (Google-vertaalde) website:  volvoamazonpictures-se.translate.goog/wo..._tr_pto=wapp#typ6170
Weliswaar gaat het over de Amazon, maar zou heel goed ook op de PV van toepassing kunnen zijn.

Er wordt o.a. helder aangegeven (zie onderaan de pagina, te beginnen bij "Type platen":

Voertuigidentificatienummer  (VIN) is een combinatie van letters en cijfers die is uitgegeven en gegarandeerd door de fabrikant van een voertuig om elk van deze vervaardigde voertuigen uniek te identificeren. Bij moderne auto's is dit vaak hetzelfde als het chassisnummer, maar bij oudere auto's ligt het vaak wat ingewikkelder. Zo ook voor de Volvo Amazon, want door Volvo's verschillende chassisnummerreeksen voor de verschillende carrosserieën van de Amazon zijn er hooguit drie verschillende auto's met hetzelfde chassisnummer die allemaal Amazons zijn. Er is dus meer informatie nodig. Wat gewoonlijk in verzekeringscontexten als VIN op Volvo Amazon wordt gebruikt, is de combinatie van typeaanduiding (bijv.  131341S ) en chassisnummer (bijv.  324684 ), zodat het een letter/cijfercombinatie vormt die elke Amazon uniek identificeert. In het voorbeeld wordt het 131341S324684 . 

Het identificeert op unieke wijze elke Amazon die is gemaakt, omdat de typeaanduiding informatie bevat over welke instantie het is.Bij auto's geproduceerd van 1956 tot 1966 staan ​​zowel de typeaanduiding als het chassisnummer op het typeplaatje boven de pedaalstand in de motorruimte. Het wordt geïllustreerd door de afbeeldingen van de vroege typeplaten hierboven. Vanwege problemen met identiteitsdiefstal (het naamplaatje is niet erg moeilijk te vervalsen of over te brengen van een andere auto), begint Volvo rond 1960 met het inponsen van de typeaanduiding en het chassisnummer in de carrosserie. Het is onduidelijk wanneer, iets preciezer, dit gebeurt maar tot en met het begin van het modeljaar 1962 vindt het ponsen plaats aan de rechterkant van de radiateur in de motorruimte. Tussen modeljaar 1962 en 1966 zijn de typeaanduiding en het chassisnummer naast het verwarmingspakket in de carrosserie gestanst, nu met dwarstekst. Na de industriële vakantieweek 33 1966, d.w.z. met de start van de productie van modeljaar 1967, vóór Volvo de tweede en laatste wijziging aan het typeplaatje op de Volvo Amazon (de eerste werd aangebracht bij ch.nr. 12083 - zie hierboven). Tegelijkertijd wordt het chassisnummer van het typeplaatje verwijderd en in plaats daarvan samen met de typeaanduiding van de auto op het schutbord geponst. Op het typeplaatje wordt ook een nieuw veld voor een speciaal model geïntroduceerd, S-code genaamd.
 

Typeplaatje, Volvo Amazon modeljaar 1967-1970.
 
Stempel van typeaanduiding en chassisnummer (VIN), Volvo Amazon bouwjaar 1967-1970.
   
Ponsen ca 1960-1961.                                                                        Ponsen+ c:a 1962-1966.

Zoals eerder in de paragraaf vermeld, is het uiterlijk van de typeplaatjes tijdens de productie gevarieerd. Evenzo is de tekst gevarieerd, van aanvankelijk vanaf de voorkant ingesneden tot later vanaf de achterkant. Zelfs de lettertypen zijn gevarieerd, wat ook blijkt uit verschillende afbeeldingen van typeplaten in deze rubriek. Er zijn verschillen in lettertypen ook in de stempeling in de carrosserie, vooral bij auto's van modeljaar 1967 – 1970 (met de stempel boven het verwarmingspakket) waar hetzelfde nummer op verschillende posities in de stempel een ander ontwerp kan hebben. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het vervangen van individuele nummers omdat ze op waren (versleten) in de ponsmachine. Let op de drieën in het chassisnummer van deze 133441S:
 
 
  • Willy De Baere
15-12-2022 10:48
Beantwoord door Willy De Baere in topic Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544
Hallo Peter Hanot,

veel dank voor je volledige uitleg ivm de vereisten/voorwaarden om, indien noodzakelijk (: zie oa "schouwingsbewijs" hieronder), het chassisnr eventueel in body van de wagen te laten inslaan. 

Ook de link naar "Identiteit voertuig (VIN) laten inslaan of vastleggen | RDW" is handig en overduidelijk dat enkel een "officiele instantie" die taak kan vervullen.

Voor de rest bezit ik volgende noodzakelijke documenten over dit voertuig:

1. het in Belgie gekende document "Identificatie van het voertuig" [Met oa "De eerste maal gebruikt op ...", en "Inschrijving van het voertuig ..."],

2. zelfs het laatst toegekende "Schouwingsbewijs" van de "Automobielinspectie", met daarop ook de vermelding "Voertuig opnieuw ter schouwing aan te bieden ten laatste op ...",

3. de factuur "Aangifte inzake inschrijvingstaks - Exemplaar te bewaren door de aangever".

Ik denk niet dat meer documenten voorgelegd kunnen worden om de echtheid van de wagen te bevestigen. 

Meer in het bijzonder: de restaurateur vond ook geen ingeslagen chassisnr, en liet zich al adviseren (: door iemand van de RDW?) dat bij die Volvo PV544C, het nog niet gebruikelijk was dit te doen (: zie ook mijn "1. Type designation of car, serial number of chassis,... On late production models, the chassis number is stamped on the bulkhead."). Het op chassis bevestigde plaatje met daarop oa Chassisnr is uiteraard wel aanwezig.

Er moet dan toch bij de RDW een periode geweest dat geweten is in welk type wagen het chassisnr  reeds ingeslagen is? Voor de aanbieding van mijn PV544C bij RDW, zonder ingeslagen chassisnr, dan toch ook geen probleem, denk ik?

Met vr.groeten, Willy DB
 
  • Wouter Vansteenkiste
05-12-2022 17:44 - 05-12-2022 17:46
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic 1800S - Identificatieplaatje in het midden van de rugleuning achterbank
Dag Ed,

Mysterie opgelost !
Heb een mailtje gestuurd naar Karl Malberg en ook naar Lars Gerdin.
Karl heeft reeds geantwoord, zie hieronder:
   The number you have found SV0224xx is the body number from “Pressed steel” who produced the 1800  bodies 1961-1969 It is never the same as the Volvo body number (23xxx) as Pressed Steel used one series for LHD and one for RHD.  “V” in the number stands för “Vänster”  which means left in Swedish.Best regards, Karl Eric Målberg
Vriendelijke groet, Wouter
  • Wouter Vansteenkiste
05-12-2022 15:12 - 05-12-2022 17:46
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic 1800S - Identificatieplaatje in het midden van de rugleuning achterbank
Dag Ed,
Bedankt voor je bericht.
Ik zal Karl Erik Malberg een email sturen met de vraag en hou je op de hoogte.
Vriendelijke groet, Wouter
 
  • Wouter Vansteenkiste
05-12-2022 09:45
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic 1800S - Identificatieplaatje in het midden van de rugleuning achterbank
Inmiddels bij een anders 1800 (1964) gekeken en het ID plaatje in het midden van de rugleuning achterzetel verschilt ook van het "Body nr" onder de motorkap.

Iemand enig idee ?

Groet, Wouter
  • Cees Berkvens
30-11-2022 21:13
Leuk, Wouter,
Het toeval wil, dat ik deze week de kartonnen isolatie achter de rugleuning van de achterbank verwijderde en daar hetzelfde plaatje tegenkwam.
Overige gegevens:
Type 18335 VE
Ch nr 13344
Kleur 80
Inter 307-265
body 13332
Kenteken FN-79-91
  • Wouter Vansteenkiste
30-11-2022 20:26
Hallo

Weet iemand wat het ID-plaatje, verticaal gemonteerd in het midden van de leuning van de achterbank, betekent?
Er is een type, modeljaar, chassisnr (gestansd boven batterij compartiment)
Er is een typeplaatje (voorzijde behuizing stuurkolom)
Er is een body nummer (plaatje achterzijde behuizing stuurkolom)
Maar het ID plaatje in het midden van de leuning van de achterbank kan ik niet thuis brengen (het nr. begint met "SV ".

Weet iemand raad?

Dank alvast, Wouter
  • BartJu
20-10-2022 18:26
Beantwoord door BartJu in topic Identificatie typenummer/chassisnummer
Officieel het het tegenwoordig VIN, kort voor Vehicle Identification Number.
Google er eens op, er zijn zelfs sites die het alllemaal voor je vertalen naar begrijpelijke info. Niet ellmaal met logische uitkomsten, zeker voor oudere modelllen.
Als ik zoek op bv "volvo vin 240" dan is dit de eerste hit:  www.240turbo.com/240vin.htm
En dit is hit 1 als je zoekt op "volvo vin amazon":  volvoamazonpictures.se/wordpress/?page_id=778  i=Iets naar beneden staan wat tabelletes met codering.
 
  • 13677-dummy
20-10-2022 14:51
Beantwoord door 13677-dummy in topic Identificatie typenummer/chassisnummer
Jan, dank voor uitleg modernere numerologie van de Volvo's.. 
Behalve uitleg van de nummers, zoek ik de documentatie waarin het uiteengezet wordt.
 
  • Jan Venema
20-10-2022 11:13
Beantwoord door Jan Venema in topic Identificatie typenummer/chassisnummer
Goedemorgen Jeroen,

Vanaf de jaren '90 gaat het om de volgende verklaringen van het chassisnummer:
1. Göteborg 2. Gent, België (VEC) 4. Thailand (TSA) 5. Malaysia (SMA) 7. Indonesian (ISMAC) F. NedCar, Holland Een Volvo 850 als voorbeeld: Chassisnummer:. YV1 LW 45 0 2 N 2 012345 YV1: Gent, België LW: Kombi; LS : Limousine 45: Motortype B5204S, Benzinemotor, met 5 cilinders, 2 liter. inhoud en 4 ventieltechniek en katalysator. 0: type emissie; met katalysator LambdaSonde, zonder uitlaatgasklep 1: met uitlaatgasklep 2: met uitlaatgasklep en luchtpomp 2: type versnellingsbak, hier een M90 N: bouwjaar (1992); M=1991, P=1993, R=1994, S=1995, T=1996 en U=1997 2: fabrieksland (zie hierboven)

Daarvoor bij de Amazon, Katterug en Duett, P1800, P140, etc. in het typenummer ; de uitvoering 121 vierdeurs Amazon met enkele carburateur, het een na laatste cijfer : assemblage in het buitenland bv. 12194 (België) bij de katteruggen vanaf PV544, assemblage t/m 1963 bij Beijnes in Beverwijk 11191, etc.

Dus inderdaad is bovenstaande nog niet genoeg informatie voor jouw specifieke vraag.

Met vriendelijke groet&
Jan Venema
  • Niek de Boer
19-10-2022 23:16
Beantwoord door Niek de Boer in topic Identificatie typenummer/chassisnummer
Over welk model Volvo gaat het hier?

groet, Niek
  • 13677-dummy
19-10-2022 21:19
Identificatie typenummer/chassisnummer is gemaakt door 13677-dummy
Weet iemand waar ik info kan vinden hoe het chassisnummer te identificeren?
op deze site / een kopie van boek / een boek? 
 
  • Lo Bouwens
30-01-2022 18:03
Beantwoord door Lo Bouwens in topic eist RDW wel of geen P op het typeplaatje
Bedankt Rudolf.
Mijn probleem is dat het in de carrosserie door de fabriek naast het kachelhuis ingelagen chassisnummer geen P heeft (wel een sterretje voor en na de cijfers) en het nummer op het papieren kentekenbewijs heeft ook geen P en ook wel sterretjes voor en achter.. Maar op het kentekenbewijs staat dan wel weer in een aparte regel vermeld type P 221.
Op het internet vind ik op foto's typeplaatjes met en zonder hoofdletter P, wat misschien per bouwjaar verschilde?
Omdat de auto volledig gestript is, is ook het typeplaatje weg en dat wil ik graag opnieuw aanbrengen. Maar dan wel op een zodanige manier dat bij de RDW juist op dat typeplaatje niet de kat wordt gegooid. Door veel geschuur en primer is in het verleden het in het plaatwerk ingeslagen nummer niet echt makkelijk meer leesbaar, en daar kan een mooi nieuw typeplaatje behulpzaam bij zijn, net als trouwens het papieren kentekenbewijs natuurlijk. Maar het van fabriekswege geponste nummer is natuurlijk de enige formele echte identificatie. Die nummers zijn er dus wel, en met wat moeite ook wel leesbaar, maar een beetje hulp kan natuurlijk geen kwaad.
Ik denk/hoop dat de RDW op een andere plek het nummer opnieuw en beter leesbaar gaat inslaan.
Enfin, waarschijnlijk zijn er dus geen vaste regels voor het gebruik van de hoofdletter P en dus laat ik hem maar weg...
Lo Bouwens
  • Rudolf Kleyn
30-01-2022 13:45 - 30-01-2022 14:01
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic eist RDW wel of geen P op het typeplaatje
Voor zover ik weet, geldt bij de RDW alleen het ingeslagen nummer als rechtsgeldig. Als dit onleesbaar is of ontbreekt, kan na onderzoek door de RDW (schouw) onder toezicht hetzelfde of een nieuw nummer worden ingeslagen.

Het typeplaatje, waarvan ook nu blijkt dat iedereen dat dus kan aanmaken, is voor registratie (in Nederland, België heeft weer andere regels) nagenoeg waardeloos, hooguit ter bevestiging van het ingeslagen nummer, uitvoering, kleur, etc. Als je het plaatje er ook achteraf bij kan fabrieken, verliest het toch behoorlijk wat waarde als bewijs.

De P moet op dezelfde plek staan als bij het ingeslagen nummer, na het typenummer, voor het chassisnummer.

Wij hebben, naast de Volvo’s, een Austin Mini waaraan sinds jaar en dag het typeplaatje ontbreekt. Het in de fabriek ingeslagen nummer, wat ook op het kentekenbewijs prijkt, is prima leesbaar. Nooit een probleem geweest bij RDW of APK.


zie ook:  www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/k...-vin-van-uw-voertuig
 
  • R Holvoet (GAST)
12-08-2021 10:39
Beantwoord door R Holvoet (GAST) in topic chassisnummer en identificatieplaatje

Hallo Kees, schreef :

  • R Holvoet (GAST)
12-08-2021 10:30 - 12-08-2021 10:43
Beantwoord door R Holvoet (GAST) in topic chassisnummer en identificatieplaatje

Hallo Kees, 
Terugkomend op onderstaande, in dit geval gaat het wel over PV544 ipv 444 , dat alle wagens na 1960 steeds ingeslagen chassisnummer hebben?   Zou gaan over wagen van 1962. Boven heater is alvast niets te vinden. 
Thanks

  • Rik Tuin
10-05-2021 20:04
Betekenis plaatjes op het schutbord is gemaakt door Rik Tuin
Beste mensen,

Op het schurbord van mijn PV544 uit 1959, zijn twee identificatieplaatjes bevestigd, zie foto. Het zwart alu plaatje bevat o.a. het chassisnummer 255560 en het beige bevat één nummer, 255619. Weet iemand waar dat tweede nummer voor staat?

Vriendelijke groet,

Rik Tuin
1 - 25 uit 195 resultaten weer te geven.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD