Wa's dit dan?
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
24-01-2022 17:36 #1111077
door Pascal Kogelman
Wa's dit dan? is gemaakt door Pascal Kogelman
Toevallig keek ik onder "Blue Monday" (1986) en zag ik dit metalen plaatje aan de achteras zitten. Er moet speciale olie in, maar heeft deze van oorsprong Zwitserse 740 dan een sper-diff ? Ik mag er pas 1 maart mee de weg op vanwege de overgangsregeling , dus kan niet testen met 1 wiel in het gras en 1 op het asfalt.
groet,
Pascal
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2022 18:36 #1469584
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic LSD
Hallo Pascal
Dat lijkt er wel op.
groetjes
Mathy
PS je kunt ook de auto achter op twee assteunen zetten en er dan aan één wiel een zwiepert aan geven. Dat moet wel met enige kracht. Zit er een LSD in, dan zullen de wielen op een gegeven moment dezelfde kant op draaien.
Dat lijkt er wel op.
groetjes
Mathy
PS je kunt ook de auto achter op twee assteunen zetten en er dan aan één wiel een zwiepert aan geven. Dat moet wel met enige kracht. Zit er een LSD in, dan zullen de wielen op een gegeven moment dezelfde kant op draaien.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
25-01-2022 09:54 #1469586
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic er zijn 2 soorten anti-slip diff op onze volvo
Bij mij stond het op de aanschafrekening.
de ene eindigt met het typenummer op 31 en de ander op 41
Als je het typenummer van de as weet, weet je wat je hebt. Testen in het gras werkt geloof ik maar voor 1 van de twee.
Leuk, maar niet voor dagelijks gebruik.
de ene eindigt met het typenummer op 31 en de ander op 41
Als je het typenummer van de as weet, weet je wat je hebt. Testen in het gras werkt geloof ik maar voor 1 van de twee.
Leuk, maar niet voor dagelijks gebruik.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2022 15:21 #1469590
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Lucy in the Sky with Diamonds
Hallo Volvisti
"41" is met LSD. Zit er in die van mij (945 GLE van modeljaar 1991) af fabriek in. Merk je bij dagelijks gebruik niks van.
groetjes
Mathy
"41" is met LSD. Zit er in die van mij (945 GLE van modeljaar 1991) af fabriek in. Merk je bij dagelijks gebruik niks van.
groetjes
Mathy
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
25-01-2022 16:35 #1469591
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Ik weet het weer: LSD en Sper
Uit een ouder draadje: "Ik heb een LimitedSlipDiff en dat werkt als volgt:
eerst spint het wiel op ijs een beetje en dan gaan beide wielen braaf draaien, zonder bonken of klappen. Je merkt alleen dat je weg komt waar anderen blijven staan of dat je ijsranden overkomt, waarvan je dacht, dat lukt nooit. Eerst een beetje slip en dan opeens niet meer."
Een sper, is gewoon de twee achterwielen aan elkaar en dat werkt volgens mij met pennen die erin slaan met een bonk door de centrifugaal krachten en die werkt tussen 1 en 40 km per uur. Dat zou dan het ander type zijn?
Adri(a)an schreef in 2006: "Volgens Vadis zit ook op iedere lpt een lsd(dana) of ald(sper tot 40km)
Voor 94 was de sper als optie leverbaar dacht ik.
Identificatie voor starre as: 1041 = ALD, 1031 = LSD
zie ook: www.brickboard.com/FAQ/700-900/Dr ..."
Naschrift: ook dat was niet waar er zijn ook LPT's zonder LSD of Sper.
En toen schreef ik: op de rekening van mijn auto staat Traction Control voor 1080 florijnen en dat zou dus ook een uitbreiding van het ABS systeem kunnen zijn dat met remmen beide wielen aan het draaien krijgt, en ook geen bonk geeft? Mijn auto is van 1998. (uiteindelijk blijkt dat het niet, het is een LSD.)
Als je zoekt op 1041 kom je bij de originele post van Adrian en alles dat daarbij nog is uitgewisseld over de verschillende sperrende assen.
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...rt-deze-zo-te-werken
eerst spint het wiel op ijs een beetje en dan gaan beide wielen braaf draaien, zonder bonken of klappen. Je merkt alleen dat je weg komt waar anderen blijven staan of dat je ijsranden overkomt, waarvan je dacht, dat lukt nooit. Eerst een beetje slip en dan opeens niet meer."
Een sper, is gewoon de twee achterwielen aan elkaar en dat werkt volgens mij met pennen die erin slaan met een bonk door de centrifugaal krachten en die werkt tussen 1 en 40 km per uur. Dat zou dan het ander type zijn?
Adri(a)an schreef in 2006: "Volgens Vadis zit ook op iedere lpt een lsd(dana) of ald(sper tot 40km)
Voor 94 was de sper als optie leverbaar dacht ik.
Identificatie voor starre as: 1041 = ALD, 1031 = LSD
zie ook: www.brickboard.com/FAQ/700-900/Dr ..."
Naschrift: ook dat was niet waar er zijn ook LPT's zonder LSD of Sper.
En toen schreef ik: op de rekening van mijn auto staat Traction Control voor 1080 florijnen en dat zou dus ook een uitbreiding van het ABS systeem kunnen zijn dat met remmen beide wielen aan het draaien krijgt, en ook geen bonk geeft? Mijn auto is van 1998. (uiteindelijk blijkt dat het niet, het is een LSD.)
Als je zoekt op 1041 kom je bij de originele post van Adrian en alles dat daarbij nog is uitgewisseld over de verschillende sperrende assen.
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...rt-deze-zo-te-werken
- Adriaan Versluijs
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2022 16:48 #1469592
door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic 1031 is LSD
Hallo Volvisti
groetjes
Mathy
Dus als ik het goed begrijp is niet 1041, maar 1031 LSD.
Adriaan
groetjes
Mathy
Dus als ik het goed begrijp is niet 1041, maar 1031 LSD.
Adriaan
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2022 18:26 #1469593
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Slip or no slip
Hallo Volvisti
"1041" is een LSD. Die werkt met koppelingsplaten die door het verschil in snelheid tussen linker en rechter wiel tegen elkaar gedrukt worden. Bij ongeveer 40 km/h schakelt die zich vanzelf uit. Een echte sper komt volgens mij op onze Volvo's niet voor. Daarbij worden beide assen (die naar het linker wiel en die naar het rechter wiel) mechanisch met elkaar verbonden.
Zolang je niet de eerste eigenaar bent, ben je er nooit zeker van of de achteras niet ooit vervangen is. En dus ook niet of dat door eenzelfde as is vervangen of door een andere.
Traction Control hebben alleen de auto's met ET motoren. Die hebben een Motronic motormanagement, dat via de ABS sensoren meet of een wiel doorslipt. Slipt een wiel door, dan grijpt het motormanagement in. Of dat via de brandstoftoevoer of via de ontsteking gaat, weet ik even niet. Maar dat heeft dus niks met de achteras en het differentieel dat daarin zit te maken.
groetjes
Mathy
"1041" is een LSD. Die werkt met koppelingsplaten die door het verschil in snelheid tussen linker en rechter wiel tegen elkaar gedrukt worden. Bij ongeveer 40 km/h schakelt die zich vanzelf uit. Een echte sper komt volgens mij op onze Volvo's niet voor. Daarbij worden beide assen (die naar het linker wiel en die naar het rechter wiel) mechanisch met elkaar verbonden.
Zolang je niet de eerste eigenaar bent, ben je er nooit zeker van of de achteras niet ooit vervangen is. En dus ook niet of dat door eenzelfde as is vervangen of door een andere.
Traction Control hebben alleen de auto's met ET motoren. Die hebben een Motronic motormanagement, dat via de ABS sensoren meet of een wiel doorslipt. Slipt een wiel door, dan grijpt het motormanagement in. Of dat via de brandstoftoevoer of via de ontsteking gaat, weet ik even niet. Maar dat heeft dus niks met de achteras en het differentieel dat daarin zit te maken.
groetjes
Mathy
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-01-2022 18:38 #1469594
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic LSDana
Als ik naar de overzichten op internet kijk, heeft Blue Monday volgens mij een LDS Dana 30 differentieel. Als ik tzt onder de auto kruip, zal ik eens goed kijken/op zoek gaan.
groet,
Pascal
groet,
Pascal
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2022 18:43 #1469595
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic limited slip
Ondanks alle type coderingen die hier langs vliegen.
Volgens mij is LSD het keyword hier. Deels gekoppelde wielen.
Kan me niet voorstellen dat Volvo iets anders leverde dan geen LSD of LSD,
Volledig sper lijkt me niet.
Volgens mij is LSD het keyword hier. Deels gekoppelde wielen.
Kan me niet voorstellen dat Volvo iets anders leverde dan geen LSD of LSD,
Volledig sper lijkt me niet.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
25-01-2022 21:23 #1469599
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Hoi Flunche
er zijn 2 soorten anti-slip diff op onze volvo ik schreef het al hierboven. LSD en ALD de laatste is 100% sper.
Moderators: Jerry Stam