- Berichten: 797
Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544
- Willy De Baere
- Platinum lid
Minder
Meer
19-12-2022 15:04 #201337
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544
Dag Leo,
dank voor plaatsen van kopij van het kentekenbewijs van je PV544B. Het is nu inderdaad duidelijk vanwaar Bert Groefsema's info gekomen is. Bij ons in Belgie staat op kentekenbewijs daar helemaal niiets van bij, vandaar het begin van twijfel. Ik meld dit straks aan de restaurateur, ook je toevoeging "... behalve dat er op dit kentekenbewijs "rechts" staat i.p.v. "links". Nogmaals dank voor hulp!
M.vr.gr., Willy DB
dank voor plaatsen van kopij van het kentekenbewijs van je PV544B. Het is nu inderdaad duidelijk vanwaar Bert Groefsema's info gekomen is. Bij ons in Belgie staat op kentekenbewijs daar helemaal niiets van bij, vandaar het begin van twijfel. Ik meld dit straks aan de restaurateur, ook je toevoeging "... behalve dat er op dit kentekenbewijs "rechts" staat i.p.v. "links". Nogmaals dank voor hulp!
M.vr.gr., Willy DB
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 619
21-12-2022 16:03 - 21-12-2022 16:06 #201376
door Leo Foederer
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leo Foederer in topic Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544
Ik vond nog interessante informatie op deze (Google-vertaalde) website:
volvoamazonpictures-se.translate.goog/wo..._tr_pto=wapp#typ6170
Weliswaar gaat het over de Amazon, maar zou heel goed ook op de PV van toepassing kunnen zijn.
Er wordt o.a. helder aangegeven (zie onderaan de pagina, te beginnen bij "Type platen":
Voertuigidentificatienummer (VIN) is een combinatie van letters en cijfers die is uitgegeven en gegarandeerd door de fabrikant van een voertuig om elk van deze vervaardigde voertuigen uniek te identificeren. Bij moderne auto's is dit vaak hetzelfde als het chassisnummer, maar bij oudere auto's ligt het vaak wat ingewikkelder. Zo ook voor de Volvo Amazon, want door Volvo's verschillende chassisnummerreeksen voor de verschillende carrosserieën van de Amazon zijn er hooguit drie verschillende auto's met hetzelfde chassisnummer die allemaal Amazons zijn. Er is dus meer informatie nodig. Wat gewoonlijk in verzekeringscontexten als VIN op Volvo Amazon wordt gebruikt, is de combinatie van typeaanduiding (bijv. 131341S ) en chassisnummer (bijv. 324684 ), zodat het een letter/cijfercombinatie vormt die elke Amazon uniek identificeert. In het voorbeeld wordt het 131341S324684 .
Het identificeert op unieke wijze elke Amazon die is gemaakt, omdat de typeaanduiding informatie bevat over welke instantie het is.Bij auto's geproduceerd van 1956 tot 1966 staan zowel de typeaanduiding als het chassisnummer op het typeplaatje boven de pedaalstand in de motorruimte. Het wordt geïllustreerd door de afbeeldingen van de vroege typeplaten hierboven. Vanwege problemen met identiteitsdiefstal (het naamplaatje is niet erg moeilijk te vervalsen of over te brengen van een andere auto), begint Volvo rond 1960 met het inponsen van de typeaanduiding en het chassisnummer in de carrosserie. Het is onduidelijk wanneer, iets preciezer, dit gebeurt maar tot en met het begin van het modeljaar 1962 vindt het ponsen plaats aan de rechterkant van de radiateur in de motorruimte. Tussen modeljaar 1962 en 1966 zijn de typeaanduiding en het chassisnummer naast het verwarmingspakket in de carrosserie gestanst, nu met dwarstekst. Na de industriële vakantieweek 33 1966, d.w.z. met de start van de productie van modeljaar 1967, vóór Volvo de tweede en laatste wijziging aan het typeplaatje op de Volvo Amazon (de eerste werd aangebracht bij ch.nr. 12083 - zie hierboven). Tegelijkertijd wordt het chassisnummer van het typeplaatje verwijderd en in plaats daarvan samen met de typeaanduiding van de auto op het schutbord geponst. Op het typeplaatje wordt ook een nieuw veld voor een speciaal model geïntroduceerd, S-code genaamd.
Typeplaatje, Volvo Amazon modeljaar 1967-1970.
Stempel van typeaanduiding en chassisnummer (VIN), Volvo Amazon bouwjaar 1967-1970.
Ponsen ca 1960-1961. Ponsen+ c:a 1962-1966.
Zoals eerder in de paragraaf vermeld, is het uiterlijk van de typeplaatjes tijdens de productie gevarieerd. Evenzo is de tekst gevarieerd, van aanvankelijk vanaf de voorkant ingesneden tot later vanaf de achterkant. Zelfs de lettertypen zijn gevarieerd, wat ook blijkt uit verschillende afbeeldingen van typeplaten in deze rubriek. Er zijn verschillen in lettertypen ook in de stempeling in de carrosserie, vooral bij auto's van modeljaar 1967 – 1970 (met de stempel boven het verwarmingspakket) waar hetzelfde nummer op verschillende posities in de stempel een ander ontwerp kan hebben. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het vervangen van individuele nummers omdat ze op waren (versleten) in de ponsmachine. Let op de drieën in het chassisnummer van deze 133441S:
Weliswaar gaat het over de Amazon, maar zou heel goed ook op de PV van toepassing kunnen zijn.
Er wordt o.a. helder aangegeven (zie onderaan de pagina, te beginnen bij "Type platen":
Voertuigidentificatienummer (VIN) is een combinatie van letters en cijfers die is uitgegeven en gegarandeerd door de fabrikant van een voertuig om elk van deze vervaardigde voertuigen uniek te identificeren. Bij moderne auto's is dit vaak hetzelfde als het chassisnummer, maar bij oudere auto's ligt het vaak wat ingewikkelder. Zo ook voor de Volvo Amazon, want door Volvo's verschillende chassisnummerreeksen voor de verschillende carrosserieën van de Amazon zijn er hooguit drie verschillende auto's met hetzelfde chassisnummer die allemaal Amazons zijn. Er is dus meer informatie nodig. Wat gewoonlijk in verzekeringscontexten als VIN op Volvo Amazon wordt gebruikt, is de combinatie van typeaanduiding (bijv. 131341S ) en chassisnummer (bijv. 324684 ), zodat het een letter/cijfercombinatie vormt die elke Amazon uniek identificeert. In het voorbeeld wordt het 131341S324684 .
Het identificeert op unieke wijze elke Amazon die is gemaakt, omdat de typeaanduiding informatie bevat over welke instantie het is.Bij auto's geproduceerd van 1956 tot 1966 staan zowel de typeaanduiding als het chassisnummer op het typeplaatje boven de pedaalstand in de motorruimte. Het wordt geïllustreerd door de afbeeldingen van de vroege typeplaten hierboven. Vanwege problemen met identiteitsdiefstal (het naamplaatje is niet erg moeilijk te vervalsen of over te brengen van een andere auto), begint Volvo rond 1960 met het inponsen van de typeaanduiding en het chassisnummer in de carrosserie. Het is onduidelijk wanneer, iets preciezer, dit gebeurt maar tot en met het begin van het modeljaar 1962 vindt het ponsen plaats aan de rechterkant van de radiateur in de motorruimte. Tussen modeljaar 1962 en 1966 zijn de typeaanduiding en het chassisnummer naast het verwarmingspakket in de carrosserie gestanst, nu met dwarstekst. Na de industriële vakantieweek 33 1966, d.w.z. met de start van de productie van modeljaar 1967, vóór Volvo de tweede en laatste wijziging aan het typeplaatje op de Volvo Amazon (de eerste werd aangebracht bij ch.nr. 12083 - zie hierboven). Tegelijkertijd wordt het chassisnummer van het typeplaatje verwijderd en in plaats daarvan samen met de typeaanduiding van de auto op het schutbord geponst. Op het typeplaatje wordt ook een nieuw veld voor een speciaal model geïntroduceerd, S-code genaamd.
Typeplaatje, Volvo Amazon modeljaar 1967-1970.
Stempel van typeaanduiding en chassisnummer (VIN), Volvo Amazon bouwjaar 1967-1970.
Ponsen ca 1960-1961. Ponsen+ c:a 1962-1966.
Zoals eerder in de paragraaf vermeld, is het uiterlijk van de typeplaatjes tijdens de productie gevarieerd. Evenzo is de tekst gevarieerd, van aanvankelijk vanaf de voorkant ingesneden tot later vanaf de achterkant. Zelfs de lettertypen zijn gevarieerd, wat ook blijkt uit verschillende afbeeldingen van typeplaten in deze rubriek. Er zijn verschillen in lettertypen ook in de stempeling in de carrosserie, vooral bij auto's van modeljaar 1967 – 1970 (met de stempel boven het verwarmingspakket) waar hetzelfde nummer op verschillende posities in de stempel een ander ontwerp kan hebben. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het vervangen van individuele nummers omdat ze op waren (versleten) in de ponsmachine. Let op de drieën in het chassisnummer van deze 133441S:
P544B B16A, P220VE B18A
Laatst bewerkt 21-12-2022 16:06 door Leo Foederer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.