123-ontsteking

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-06-2014 23:16 #141317 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 123-ontsteking
Tsja, dat kan je natuurlijk proberen, je moet iets he...
Blijft een vreemd verhaal.
Draai je "met verstellen tot bougie 1 vonkt" wel consequent in de juiste richting, oftewel tegen de draairichting van de rotor in? Anders zit je aan de verkeerde kant van de nok (vierkante deel van de verdeleras).
Ben toch wel heel benieuwd wat t uiteindelijk blijkt te zijn!
Succes!

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-06-2014 23:13 #141354 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic 123-ontsteking
Hans,
De rotor draait met de klok mee en ik draai de verdeler tegen de klok in. Dat klopt toch? Probleem is natuurlijk om precies te stoppen op het moment dat de bougie vonkt. Lijkt me zo snel mogelijk te stoppen. En ik doe dat een aantal keren. Zou je toch op het goede moment moeten zitten. Maar ik ga morgen met hulp nog een keer aan de slag.

Bedankt, Ben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-06-2014 20:11 #141424 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic 123-ontsteking
Hij loopt weer! Weliswaar in de (niet geheel) oude configuratie. Niet geheel, want de oude bobine met pantserkabel is vervangen en daarom ook het contactslot. Dit was voor ombouw allemaal al getest en werkte. Dus eigenlijk niet vreemd dat het nu ook werkt. Maar ik ben behoorlijk gaan twijfelen. Nu ga ik onderdeel voor onderdeel proberen te wisselen. En dan maar kijken waarop het stukloopt. Nu loopt hij dus op oude ontsteking, oude verdeelkap, oude bougiekabels en een oude bobine met daarbij een nieuw contactslot. Ik denk dat ik eerst de bobine wissel. Met een high energy-bobine kan weing mis zijn. Dan de koolstofkern- bougiekabels en dan de 123-ontsteking. En misschien onderdeel voor onderdeel weer naar oud. Ik vrees dat dit voor mijn vakantie over een week, niet meer lukt. Maar het geeft een goed gevoel dat hij weer rijdt en als vanouds.
Iedereen bedankt voor alle reacties. Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes, Ben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2014 15:45 #141654 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 123-ontsteking
Ben je er al uit Ben?
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn haperende 123 ontsteking .
Na de eerste keer monteren liep hij prima icm de 123, daarna zelfs de RVI toerenteller aan de praat gekregen.
Niets veranderd en na een tijdje stilstand niet meer starten. Nu wat ik ook probeerde, niets.
Daarop de conventionele ontsteking er weer in en hij deed het meteen.
Volgens mij zijn we op dezelfde zoektocht naar de oorzaak. Ik ben benieuwd naar jouw vorderingen en zal ook die van mij terugkoppelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2014 17:06 #141655 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 123-ontsteking
Ik heb dit draadje tot nu toe niet gelezen, maar ik begrijp dat het om een pantserkabel gaat, de functie van deze is dat als je start de ENIGE + door de pantserkabel gaat en alle andere staat dan geen spanning op.
Hierdoor is de wagen dus niet te starten....
Je ziet ook dat de bobine heeft alleen een - pool heeft.

Er zijn twee manieren om dit op te lossen.
1. De pantser kabel en contactslot demonteren en de bobine open maken/slijpen ongeveer halverwege, de + draad isoleren en de bobine eraf pellen, dan de + draad een mantel geven en aansluiten op een gewone bobine die je op de grondplaat kunt monteren.
Feitelijk heb je nu de situatie van de latere modellen.

2. je kunt ook de plus opzoeken IN de pantserkabel, dan hoef je alleen maar het contactslot te demonteren zodat je bij de kabel kan.
Deze slijp je voorzichtig open en zoekt de draad op, hier een extra draad op solderen, isoleren en naar de 123 voeren.
Zou er wel een relais tussen zetten.

Er is een 3e manier en dat is de + draad van de startmotor doorlussen naar de 123 én een constante plus opzoeken die ook naar de 123 gaat.
Hij loopt dan wel, maar dan krijgt de 123 constant de volle 12 volt en daar kan die niet tegen.

Ik zal wat foto's plaatsen,

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2014 17:13 #141657 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 123-ontsteking
Die routes zijn mij in elk geval bekend.
Zie ook Installatie 123 ontsteking .
Zowel bij Ben als bij mij heeft hij prima gelopen en deed het opeens niet meer zonder dat er wat veranderd was.
Ik heb overigens een 1969-er dus met bobine met plus en min.
Toch verdenk ik de spanning tijdens het starten.
Ga dus als eerste oplossingsrichting een diode setup plaatsen net als in mijn andere Amazon.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2014 23:18 #141667 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 123-ontsteking

"Ed van der Zee" schreef:

Er is een 3e manier en dat is de + draad van de startmotor doorlussen naar de 123 én een constante plus opzoeken die ook naar de 123 gaat.
Hij loopt dan wel, maar dan krijgt de 123 constant de volle 12 volt en daar kan die niet tegen.

Ik zal wat foto's plaatsen,


Hoi Ed,

Dit klopt niet helemaal. Als hij bij contact uit ook continu 12v zou krijgen, is een tweede draad ook overbodig.

Er zit op de startmotor (bij mij althans) een extra pin waarop ik een stekker kan schuiven. Deze geeft 12V af gedurende het starten. Met een diode heb ik vervolgens deze draad aan een geschakeld contact gekoppeld, zo heb ik 12V bij contact aan, en tijdens het starten, maar niet bij contact uit.

Overigens staat op de website van 123 dat hij uit zichzelf uitschakelt, en dus gewoon aan 12V kan hangen, maar goed lijkt mij dit niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joseph Diks
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-06-2014 08:18 #141671 door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic 123-ontsteking

"Boele Braaksma" schreef:
Er zit op de startmotor (bij mij althans) een extra pin waarop ik een stekker kan schuiven. Deze geeft 12V af gedurende het starten. Met een diode heb ik vervolgens deze draad aan een geschakeld contact gekoppeld, zo heb ik 12V bij contact aan, en tijdens het starten, maar niet bij contact uit.


Dit lijkt me ook een prima oplossing voor m'n Velleman setje!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-06-2014 23:01 #141694 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic 123-ontsteking
Lars,

Ik vrees dat ik een ander probleem heb. Inmiddels heb ik de oude ontsteking weer gemonteerd en nu wil hij ook niet goed lopen. Omdat ik nu in Frankrijk(vakantie) zit, kan ik even niet verder met de auto. Dus laat ik over twee weken weer van me horen. Bedankt voor het meedenken en succes, Ben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-06-2014 23:34 #141697 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic 123-ontsteking
Lars,

Even ter aanvulling, ik heb een 6 volts kattenrug. De 123-ontsteking daarvoor werkt van 4 tot 15 volt. Dus daar kan het bij mij niet aan liggen. Ik heb gemeten tijdens het starten en toen was de spanning minstens 5,8 volt. Ook heb ik een rechtstreekse draad vanaf de accu naar de ontsteking gelegd. Dit gaf ook geen resultaat.
Na mijn vakantie zoek ik verder, Ben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD