- Berichten: 1950
123-ontsteking
- 05703-dummy
- Platinum lid
Blijft een vreemd verhaal.
Draai je "met verstellen tot bougie 1 vonkt" wel consequent in de juiste richting, oftewel tegen de draairichting van de rotor in? Anders zit je aan de verkeerde kant van de nok (vierkante deel van de verdeleras).
Ben toch wel heel benieuwd wat t uiteindelijk blijkt te zijn!
Succes!
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
- Berichten: 339
De rotor draait met de klok mee en ik draai de verdeler tegen de klok in. Dat klopt toch? Probleem is natuurlijk om precies te stoppen op het moment dat de bougie vonkt. Lijkt me zo snel mogelijk te stoppen. En ik doe dat een aantal keren. Zou je toch op het goede moment moeten zitten. Maar ik ga morgen met hulp nog een keer aan de slag.
Bedankt, Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
- Berichten: 339
Iedereen bedankt voor alle reacties. Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes, Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn haperende 123 ontsteking .
Na de eerste keer monteren liep hij prima icm de 123, daarna zelfs de RVI toerenteller aan de praat gekregen.
Niets veranderd en na een tijdje stilstand niet meer starten. Nu wat ik ook probeerde, niets.
Daarop de conventionele ontsteking er weer in en hij deed het meteen.
Volgens mij zijn we op dezelfde zoektocht naar de oorzaak. Ik ben benieuwd naar jouw vorderingen en zal ook die van mij terugkoppelen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Hierdoor is de wagen dus niet te starten....
Je ziet ook dat de bobine heeft alleen een - pool heeft.
Er zijn twee manieren om dit op te lossen.
1. De pantser kabel en contactslot demonteren en de bobine open maken/slijpen ongeveer halverwege, de + draad isoleren en de bobine eraf pellen, dan de + draad een mantel geven en aansluiten op een gewone bobine die je op de grondplaat kunt monteren.
Feitelijk heb je nu de situatie van de latere modellen.
2. je kunt ook de plus opzoeken IN de pantserkabel, dan hoef je alleen maar het contactslot te demonteren zodat je bij de kabel kan.
Deze slijp je voorzichtig open en zoekt de draad op, hier een extra draad op solderen, isoleren en naar de 123 voeren.
Zou er wel een relais tussen zetten.
Er is een 3e manier en dat is de + draad van de startmotor doorlussen naar de 123 én een constante plus opzoeken die ook naar de 123 gaat.
Hij loopt dan wel, maar dan krijgt de 123 constant de volle 12 volt en daar kan die niet tegen.
Ik zal wat foto's plaatsen,
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zie ook Installatie 123 ontsteking .
Zowel bij Ben als bij mij heeft hij prima gelopen en deed het opeens niet meer zonder dat er wat veranderd was.
Ik heb overigens een 1969-er dus met bobine met plus en min.
Toch verdenk ik de spanning tijdens het starten.
Ga dus als eerste oplossingsrichting een diode setup plaatsen net als in mijn andere Amazon.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"Ed van der Zee" schreef:
Er is een 3e manier en dat is de + draad van de startmotor doorlussen naar de 123 én een constante plus opzoeken die ook naar de 123 gaat.
Hij loopt dan wel, maar dan krijgt de 123 constant de volle 12 volt en daar kan die niet tegen.
Ik zal wat foto's plaatsen,
Hoi Ed,
Dit klopt niet helemaal. Als hij bij contact uit ook continu 12v zou krijgen, is een tweede draad ook overbodig.
Er zit op de startmotor (bij mij althans) een extra pin waarop ik een stekker kan schuiven. Deze geeft 12V af gedurende het starten. Met een diode heb ik vervolgens deze draad aan een geschakeld contact gekoppeld, zo heb ik 12V bij contact aan, en tijdens het starten, maar niet bij contact uit.
Overigens staat op de website van 123 dat hij uit zichzelf uitschakelt, en dus gewoon aan 12V kan hangen, maar goed lijkt mij dit niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joseph Diks
- Senior lid
- Berichten: 40
"Boele Braaksma" schreef:
Er zit op de startmotor (bij mij althans) een extra pin waarop ik een stekker kan schuiven. Deze geeft 12V af gedurende het starten. Met een diode heb ik vervolgens deze draad aan een geschakeld contact gekoppeld, zo heb ik 12V bij contact aan, en tijdens het starten, maar niet bij contact uit.
Dit lijkt me ook een prima oplossing voor m'n Velleman setje!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
- Berichten: 339
Ik vrees dat ik een ander probleem heb. Inmiddels heb ik de oude ontsteking weer gemonteerd en nu wil hij ook niet goed lopen. Omdat ik nu in Frankrijk(vakantie) zit, kan ik even niet verder met de auto. Dus laat ik over twee weken weer van me horen. Bedankt voor het meedenken en succes, Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
- Berichten: 339
Even ter aanvulling, ik heb een 6 volts kattenrug. De 123-ontsteking daarvoor werkt van 4 tot 15 volt. Dus daar kan het bij mij niet aan liggen. Ik heb gemeten tijdens het starten en toen was de spanning minstens 5,8 volt. Ook heb ik een rechtstreekse draad vanaf de accu naar de ontsteking gelegd. Dit gaf ook geen resultaat.
Na mijn vakantie zoek ik verder, Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.