- Berichten: 3470
123-ontsteking
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
06-06-2014 00:10 #141081
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 123-ontsteking
Beste Ben, bekijk dit stukje eens vooral van de Simca Matra, bougiekabels met een koperen kern zijn het beste.
Ik weet niet wat de weerstand van koolsof is maar ik zou het eerst meten als ik jou was.
licht inhouden nieuwe carburateur katterug.
succes
Johan Geers
Ik weet niet wat de weerstand van koolsof is maar ik zou het eerst meten als ik jou was.
licht inhouden nieuwe carburateur katterug.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3470
06-06-2014 12:52 #141097
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 123-ontsteking
Beste Ben, deze was ik nog vergeten, magnecor zo ver ik begrepen heb zijn ook met koperen kern.
Volvo Amazon Bougiekabels, welke gebruiken jullie?
nogmaals succes
Volvo Amazon Bougiekabels, welke gebruiken jullie?
nogmaals succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 339
06-06-2014 19:43 #141108
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic 123-ontsteking
Johan, weer bedankt. Mijn bougiekabels met koolstofkern zijn binnen. Die worden aanbevolen bij de 123- ontsteking en high- energy bobine. Lijkt me dat deze lage weerstand hebben. Ik zal het meten. Ik heb ze meteen er op gedaan, start nog niet. Maar eerst van het mooie weer genieten. Kan nu nog wel even wachten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 339
08-06-2014 14:51 #141129
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic 123-ontsteking
Johan,
De bougiekabels hebben een weerstand van 3,8 tot 4 ohm.
Vandaag weer van alles geprobeerd. Als ik in de verdeelkap kijk, is de rotor al voorbij de eerste bougie, als deze ontsteekt. Hoort dat zo? De ontsteking ook gezet dat hij ontsteekt op het moment dat hij bij de eersste bougie staat. Dan staat hij op 21 graden, het ontstekingStijdstip dat je gebruikt bij de stroboscooplamp. Toevallig? Of klopt dat wel.
Maar als ik de ontsteking op de normale 4 graden zet, start hij niet (dat doet hij op andere afstellingen ook niet) als hij al de neiging heeft om te starten is dat als ik stop met starten. Heeft iemand daar een idee over?
De bougiekabels hebben een weerstand van 3,8 tot 4 ohm.
Vandaag weer van alles geprobeerd. Als ik in de verdeelkap kijk, is de rotor al voorbij de eerste bougie, als deze ontsteekt. Hoort dat zo? De ontsteking ook gezet dat hij ontsteekt op het moment dat hij bij de eersste bougie staat. Dan staat hij op 21 graden, het ontstekingStijdstip dat je gebruikt bij de stroboscooplamp. Toevallig? Of klopt dat wel.
Maar als ik de ontsteking op de normale 4 graden zet, start hij niet (dat doet hij op andere afstellingen ook niet) als hij al de neiging heeft om te starten is dat als ik stop met starten. Heeft iemand daar een idee over?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
08-06-2014 21:22 #141139
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic 123-ontsteking
Mooie puzzel.....
Als je stopt met starten zal de spanning weer hoger worden. Als hij dan de neiging heeft om aan te gaan slaan lijkt het er toch op dat de spanning tijdens 't starten te ver inzakt... Ondanks dat hij natuurlijk op een normale manier zou moeten starten, kan je eens proberen om 'm aan te slepen met een andere auto.
Hoe is de staat van je startmotor? Geen idee of t kan, maar misschien dat deze door bv vonkvorming op de koolborstels wel zulke stoorsignalen afgeeft dat de 123 er last van heeft :roll: ook dit is uit te sluiten door 'm aan te slepen.
Misschien was t starten van laatst een lucky shot maar blijft hij wel gewoon lopen als hij eenmaal gestart is.
Ik zou t in die hoek zoeken en ben heel benieuwd of t lukt.
Als je stopt met starten zal de spanning weer hoger worden. Als hij dan de neiging heeft om aan te gaan slaan lijkt het er toch op dat de spanning tijdens 't starten te ver inzakt... Ondanks dat hij natuurlijk op een normale manier zou moeten starten, kan je eens proberen om 'm aan te slepen met een andere auto.
Hoe is de staat van je startmotor? Geen idee of t kan, maar misschien dat deze door bv vonkvorming op de koolborstels wel zulke stoorsignalen afgeeft dat de 123 er last van heeft :roll: ook dit is uit te sluiten door 'm aan te slepen.
Misschien was t starten van laatst een lucky shot maar blijft hij wel gewoon lopen als hij eenmaal gestart is.
Ik zou t in die hoek zoeken en ben heel benieuwd of t lukt.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08-06-2014 22:08 #141142
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 123-ontsteking
Bijzonder verhaal inmiddels.
Gezien het feit dat de bougies vonken zou je zeggen dat de 123 voldoende spanning krijgt en z'n werk doet.
Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke unit vol met elektronica half zal werken. Blijven er volgens mij twee dingen over:
1) Onvoldoende krachtige vonk
2) Verkeerde timing
Ad 1: Vonk
Zitten al je kabels goed aangesloten en goed diep in de contacten? Zijn het kabels die dopjes op de bougies nodig hebben en zitten die er ook op?
Ik heb gehad dat mijn Amazon (met 123) steeds slechter ging starten. Uiteindelijk bleek de hoofd bougiekabel niet goed in de bobine te zitten waardoor hij daar slecht contact maakte en helemaal verbrandde. Een wonder dat hij zo lang nog wel gestart heeft.
Heb je een goed felle vonk als je je hoofd bobine kabel uit de verdeler trekt en op iets afstand van de massa houdt?
Ad 2: Timing
Het zou kunnen dat 21 graden geen 21 graden is en 4 dus ook geen 4. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je distributie niet goed staat of als de aandrijfas van de verdeler net niet goed ingrijpt op de nokkenas.
Ik vind dit een heel handig artikel: Volvo ignition from scratch
Is weliswaar geschreven voor de B18/B20 maar ik neem aan dat het ook voor de B16 een mooie houvast geeft om het helemaal vanaf het begin na te lopen.
Succes en ik ben benieuwd naar de afloop!
Gezien het feit dat de bougies vonken zou je zeggen dat de 123 voldoende spanning krijgt en z'n werk doet.
Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke unit vol met elektronica half zal werken. Blijven er volgens mij twee dingen over:
1) Onvoldoende krachtige vonk
2) Verkeerde timing
Ad 1: Vonk
Zitten al je kabels goed aangesloten en goed diep in de contacten? Zijn het kabels die dopjes op de bougies nodig hebben en zitten die er ook op?
Ik heb gehad dat mijn Amazon (met 123) steeds slechter ging starten. Uiteindelijk bleek de hoofd bougiekabel niet goed in de bobine te zitten waardoor hij daar slecht contact maakte en helemaal verbrandde. Een wonder dat hij zo lang nog wel gestart heeft.
Heb je een goed felle vonk als je je hoofd bobine kabel uit de verdeler trekt en op iets afstand van de massa houdt?
Ad 2: Timing
Het zou kunnen dat 21 graden geen 21 graden is en 4 dus ook geen 4. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je distributie niet goed staat of als de aandrijfas van de verdeler net niet goed ingrijpt op de nokkenas.
Ik vind dit een heel handig artikel: Volvo ignition from scratch
Is weliswaar geschreven voor de B18/B20 maar ik neem aan dat het ook voor de B16 een mooie houvast geeft om het helemaal vanaf het begin na te lopen.
Succes en ik ben benieuwd naar de afloop!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3470
08-06-2014 23:56 #141146
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 123-ontsteking
Beste Ben, mij lijkt het erop dat je verdeler er een tand verkeerd inzit.
Als het goed is zit er op de rand van de verdeler daar waar de verdelerkap op rust een streepje (altans bij een originele zit deze er) daar moet de rotor staan als de eerste cilnder op het bovenste dode punt staat, dus kleppen gesloten en zuiger in bovenste positie.
Zit dat streepje er niet dan overnemen van oude verdeler.
Als het goed is staat dan de gradenaanduiding op de krukas op nul graden.
Een groffe indicatie is dat wanneer de eerste cilinder op het bovenste dode punt staat de roter de richting van de radiator staat.
Heb je dit goed dan bougiekabel van eerste cilinder aansluiten op die positie dan links van die positie de kabel van de tweede cilinder, rechts van die positie de kabel van de derde cilinder en de overgebleven positie de kabel van de vierde cilinder.
succes
lukt het niet dan graag wat foto's van open verdeler en verdelerkap.
Johan Geers
Als het goed is zit er op de rand van de verdeler daar waar de verdelerkap op rust een streepje (altans bij een originele zit deze er) daar moet de rotor staan als de eerste cilnder op het bovenste dode punt staat, dus kleppen gesloten en zuiger in bovenste positie.
Zit dat streepje er niet dan overnemen van oude verdeler.
Als het goed is staat dan de gradenaanduiding op de krukas op nul graden.
Een groffe indicatie is dat wanneer de eerste cilinder op het bovenste dode punt staat de roter de richting van de radiator staat.
Heb je dit goed dan bougiekabel van eerste cilinder aansluiten op die positie dan links van die positie de kabel van de tweede cilinder, rechts van die positie de kabel van de derde cilinder en de overgebleven positie de kabel van de vierde cilinder.
succes
lukt het niet dan graag wat foto's van open verdeler en verdelerkap.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1349
09-06-2014 08:46 #141149
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic 123-ontsteking
Uit eigen ervaring, en met puntjes ipv 123;
Ik had de ontsteking er compleet uitgehad om een K- nokkenas te monteren. Weer teruggeplaatst en netjes statisch op 15 graden oid gezet. Zelfde verhaal, nooit meer lopen. Wat bleek, ik had aan de verkeerde kant van de nok gemeten. Dus de verkeerde draairichting aangehouden. Ik denk ook hieraan omdat Ben in een van zijn reacties schrijft dat het net lijkt of de rotor al voorbij de eerste cilinder staat.
Ps, weet niet of dit kan met een elektronische ontsteking.??? En kan ook niet verklaren waarom hij dan wel een keer gelopen heeft.
Hans
Ik had de ontsteking er compleet uitgehad om een K- nokkenas te monteren. Weer teruggeplaatst en netjes statisch op 15 graden oid gezet. Zelfde verhaal, nooit meer lopen. Wat bleek, ik had aan de verkeerde kant van de nok gemeten. Dus de verkeerde draairichting aangehouden. Ik denk ook hieraan omdat Ben in een van zijn reacties schrijft dat het net lijkt of de rotor al voorbij de eerste cilinder staat.
Ps, weet niet of dit kan met een elektronische ontsteking.??? En kan ook niet verklaren waarom hij dan wel een keer gelopen heeft.
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 339
09-06-2014 22:28 #141183
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic 123-ontsteking
Heren,
Dank voor alle reacties. Ik denk niet dat het in vonkvorming in de startmotor zit. Lars, het verhaal van de ontsteking gelezen. Ik denk dat ik eerst terug ga naar de oude ontsteking. Daar heeft hij altijd op gelopen. Vooral koud, was het starten en meteen lopen. Warm soms wat meer problemen. De distributie moet goed staan, heeft jaren zo gelopen. Ik zal de ontsteking afstellen zoals in het door Lars aangevoerde verhaal.
Om compleet te zijn, een B16 draait met de klok mee, ontsteking ook. Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2.
Hij heeft altijd gelopen op 4 graden voor BDP statisch en 21 graden voor BDP dynamisch.
Ik heb het streepje gevonden op de oude verdeler. Die heeft altijd goed gestaan. Zit niet op de 123.
Hou jullie op de hoogte, Ben
Dank voor alle reacties. Ik denk niet dat het in vonkvorming in de startmotor zit. Lars, het verhaal van de ontsteking gelezen. Ik denk dat ik eerst terug ga naar de oude ontsteking. Daar heeft hij altijd op gelopen. Vooral koud, was het starten en meteen lopen. Warm soms wat meer problemen. De distributie moet goed staan, heeft jaren zo gelopen. Ik zal de ontsteking afstellen zoals in het door Lars aangevoerde verhaal.
Om compleet te zijn, een B16 draait met de klok mee, ontsteking ook. Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2.
Hij heeft altijd gelopen op 4 graden voor BDP statisch en 21 graden voor BDP dynamisch.
Ik heb het streepje gevonden op de oude verdeler. Die heeft altijd goed gestaan. Zit niet op de 123.
Hou jullie op de hoogte, Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 339
14-06-2014 21:06 #141284
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic 123-ontsteking
Weer iets verder. De oude ontsteking afgesteld volgens de methode zoals beschreven in de links van Lars. Je moet met de verdeler draaien tot de eerste bougie vonkt. Hij startte toen vrijwel meteen. Na een paar dagen weer gestart en liep meteen. De ontsteking verwisseld met de 123-ontsteking. Hij is dan 180 graden verdraaid. Dus ook de bougiekabels omgestoken. Eerst met het ledje afgesteld. Daarna met de draai/vonk methode. De ontsteking niet meteen vastgezet. Hij startte niet. Iets gedraaid en wilde aanslaan. Maar het lukte niet echt. Ik denk dat ik een met een hulp ga proberen. Tijdens het starten de ontsteking langzaam draaien, tot hij start. Is dat iets?
Al bij voorbaat dank voor het meedenken, Ben
Al bij voorbaat dank voor het meedenken, Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.