B20A sludge in carterslangen
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-03-2025 23:34 #1476712
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic B20A sludge in carterslangen
Compressiewaarden liggen nu een kleine 10% hoger. Geeft geen eenduidig beeld dus het is lastig om een goede conclusie te trekken.
Als het mijn auto zou zijn dan zou ik voorlopig maar gewoon met dat ding gaan rijden ( en genieten uiteraard)
Wel het olieverbruik goed in de gaten houden!
Oftewel regelmatig olie peilen.
Maak ook regelmatig lange ritten zodat de motor echt goed op bedrijfstemperatuur komt.
Succes
Als het mijn auto zou zijn dan zou ik voorlopig maar gewoon met dat ding gaan rijden ( en genieten uiteraard)
Wel het olieverbruik goed in de gaten houden!
Oftewel regelmatig olie peilen.
Maak ook regelmatig lange ritten zodat de motor echt goed op bedrijfstemperatuur komt.
Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sven Aardema
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2025 19:55 #1476717
door Sven Aardema
Beantwoord door Sven Aardema in topic B20A sludge in carterslangen
Oke, dat klinkt wel geruststellend Han. Ik hoef me geen zorgen te maken dat ik bijvoorbeeld de cylinderkop kapot rijd of erger?
Als ik op het forum rondzoek naar compressie problemen kom ik meestal uit bij mensen die hun cylinderkop hebben moeten reviseren. Is dit iets om later bijvoorbeeld alsnog te gaan doen?
De komende dagen met het mooie weer ga ik zeker wat lange ritjes maken!
Alvast bedankt.
Als ik op het forum rondzoek naar compressie problemen kom ik meestal uit bij mensen die hun cylinderkop hebben moeten reviseren. Is dit iets om later bijvoorbeeld alsnog te gaan doen?
De komende dagen met het mooie weer ga ik zeker wat lange ritjes maken!
Alvast bedankt.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-04-2025 19:12 #1476724
door Han Misdom
Lastig om van afstand al je vragen te beantwoorden. Kijk eens of er binnenkort bij jou in de regio een sleuteldag is. Schrijf je daarvoor in en laat de experts eens naar jouw auto kijken.
De B20 motoren zijn oerdegelijk, die gaan niet zo maar kapot. Zelfs met een versleten blok kun je op en neer naar Spanje!
De B20 motoren zijn oerdegelijk, die gaan niet zo maar kapot. Zelfs met een versleten blok kun je op en neer naar Spanje!
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-04-2025 00:26 #1476731
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20A sludge in carterslangen
Ik heb met een B20 gereden (mijn vorige blok) met nog en paar bar op cilinder drie, was op laats niet meer te houden olie kwam er langs de keerringen uitzetten, dus kun je nagaan hoe ver je kunt gaan.
Rijdt nu met huidige motor (B20) al bijna 20 jaar maar de laatste 15 jaar nog maar een 1000km per jaar daarvoor zo'n 15 a 20000km per jaar op LPG.
Dus niet bang zijn.
m.vr.gr.
Johan Geers
Rijdt nu met huidige motor (B20) al bijna 20 jaar maar de laatste 15 jaar nog maar een 1000km per jaar daarvoor zo'n 15 a 20000km per jaar op LPG.
Dus niet bang zijn.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Sven Aardema
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2025 20:51 #1476773
door Sven Aardema
Beantwoord door Sven Aardema in topic B20A sludge in carterslangen
Afgelopen zaterdag ben ik naar de sleuteldag van regio Noord geweest in Westerbroek. Super gezellig en veel mooie Volvo’s gezien. Hier kon ik het blok na laten kijken door een van de monteurs bij de garage. Het eerste wat de monteur zei is dat hij het type LPG verdamper die ik heb, voor het laatst 40 jaar geleden had gezien. De verdamper was helemaal af en hij kon er niks meer aan verstellen. Als ik hem wou houden moest ik zo snel mogelijk een nieuwe aanschaffen.
Nu was het zo dat op dat moment de auto alleen op LPG liep, en op benzine zeer slecht. Dus overschakelen op benzine was toen geen optie. Ik had al een aantal pakkingen en het membraan vervangen van de carburateur, maar dat loste niks op. Het enige waar ik nog niet naar gekeken had was de naald. Dit bleek uiteindelijk de oplossing te zijn. De naald kwam helaas te laat voor de afsteldag en heb ik de auto ook niet goed kunnen afstellen op benzine. Ik heb hem momenteel zelf redelijk afgesteld puur op gehoor en het kijken naar wat er uit de uitlaat komt maar dit laat ik nog professioneel doen bij een garage.
Maar dan terug naar de LPG verdamper. Ik ben al een aantal tegengekomen met verschillende type aanduidingen, maar welke is geschikt voor een B20 motor? Ik denk dat ik voor een redelijke prijs aan een Lovato RGE140 kan komen maar ik weet niet of die geschikt is.
Nogmaals bedankt voor het meedenken!
en de club bedankt voor de leuke sleuteldag!
Nu was het zo dat op dat moment de auto alleen op LPG liep, en op benzine zeer slecht. Dus overschakelen op benzine was toen geen optie. Ik had al een aantal pakkingen en het membraan vervangen van de carburateur, maar dat loste niks op. Het enige waar ik nog niet naar gekeken had was de naald. Dit bleek uiteindelijk de oplossing te zijn. De naald kwam helaas te laat voor de afsteldag en heb ik de auto ook niet goed kunnen afstellen op benzine. Ik heb hem momenteel zelf redelijk afgesteld puur op gehoor en het kijken naar wat er uit de uitlaat komt maar dit laat ik nog professioneel doen bij een garage.
Maar dan terug naar de LPG verdamper. Ik ben al een aantal tegengekomen met verschillende type aanduidingen, maar welke is geschikt voor een B20 motor? Ik denk dat ik voor een redelijke prijs aan een Lovato RGE140 kan komen maar ik weet niet of die geschikt is.
Nogmaals bedankt voor het meedenken!
en de club bedankt voor de leuke sleuteldag!
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-04-2025 00:58 #1476780
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20A sludge in carterslangen
Ik persooonlijk zou voor OMVL gaan, deze heeft twee gaspoorten is makkelijk als je naar twee carburators wil gaan en als je daarbij dan ook nog de gasmengstukken tinus tuning neemt
www.tinustuning.nl/shop/LPGmengstukHS6.jpg
dan heb je deze zeker nodig.
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-04-2025 17:27 #1476790
door Han Misdom
Ik heb 2 auto's met OMVL en eentje met een Lovato.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Lovato verdamper.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Lovato verdamper.
- De Lovato laat zich makkelijker afregelen. Slecht 2 instelschroeven, bij OMVL heb je er 3.
- Bovendien heb ik de indruk dat de auto met Lovato mooier en beter loopt dan die met OMVL.
- Bij Lovato heb je ook nog een sludge aftapplug, bij OMVL ontbreekt die.