B20A sludge in carterslangen

  • Sven Aardema
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2024 10:23 #1047429 door Sven Aardema
B20A sludge in carterslangen is gemaakt door Sven Aardema
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort in bezit van een mooie donkerblauwe (96) Volvo 142 Deluxe uit 1972. De auto loopt eigenlijk alleen maar op LPG want op benzine loopt hij zeer moeilijk en starten wil hij dan al helemaal niet. In de carterontluchtingslang van de olievuldop naar het inlaatspruitstuk zat een scheur en heb ik vervangen met een nieuwe slang. Echter na een tijdje zag ik dat daar een soort mayonaise achtige smurrie in zat. Na wat zoeken op het forum kwam ik er achter dat het hierbij gaat om "sludge" een substantie van vocht (water) en olie. Deze smurrie zit dus in de slang van de olivuldop naar het spruitstuk,de olievuldop zelf, de slang van het luchtfilter naar dat rode "eitje" en dit eitje zelf. Niet in de kleppendeksel. Ondertussen heb ik alles aardig schoon gekregen maar ik wil dit graag gaan voorkomen.

Nu heb ik er al aardig wat over gelezen, Het ene verhaal wat zorgwekkender dan de ander. Het kan dus te maken hebben door te vaak korte afstanden te rijden zodat de motor niet goed op temperatuur komt. Ik geloof niet dat dit het kan zijn want de motor warmt best snel op (al doet de temp. meter het niet, het wordt vrij snel warm binnen in de auto en onder de motorkap). En wanneer ik korte ritten moet maken naar mijn ouders, maak ik even een omweg om de motor goed warm te krijgen.

Verder zou dit kunnen doordat de LPG verdamper afgetapt moet worden. Nu weet ik niet precies hoe dit moet maar Ik heb de koperen schroef er af gedraaid waarvan ik dacht dat dit de aftap dop is (zie foto). Maar hier kwam niks uit. Ook kan dit te maken hebben met koelvloeistof in het blok. Ik heb gelezen dat je dit kan controleren als je een aansteker bij de oliepijlstok houdt, je een geknetter moet horen. Dit is niet het geval.

 

Ik heb nog niet naar de thermostaat gekeken, zou ik hiermee moeten beginnen? Wat moet ik zien/ niet zien en hoe test ik of deze stuk is? Wat ik ook heb gelezen is dat dit gewoon komt door het koude weer in deze tijd en door flink te rijden het sludge weer oplost?

De olie ziet er verder prima uit, moet ik het alsnog vervangen?



Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten, Sven

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2024 12:11 #1047431 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B20A sludge in carterslangen
Hoi Sven,  grote kans dat het vooral komt door teveel korte afstanden rijden. Ik weet niet of je weet wanneer de olie voor het laatst is ververst maar anders zou ik dat ook doen inclusief een nieuw oliefilter.

Voordat de olie goed op temperatuur is en het condens of condenswater uit de olie verdampt en afgevoerd is moet je echt wel ( vaker) een langer stuk rijden.  Als ik kijk naar één van onze Amazons die zeer regelmatig gebruikt wordt voor ritjes van maximaal 20 km dan zit daar ook regelmatig de sludge in die jij ook ziet. Zeker in deze vochtige periode.

Goed dat je de carter ventilatie helemaal hebt schoongemaakt. Boven in dat rode potje zit een vlamdover, een soort opgerold stukje gaas. Het is belangrijk dat je die ook goed schoon wast in bijvoorbeeld een klein beetje benzine. Heb je die vlamdover gezien?  Dan kan de eventuele carterdamp altijd afgevoerd worden.

Een goed werkende thermostaat kun je redelijk eenvoudig controleren door, als je de motor koud start en op temperatuur laat komen, regelmatig aan de radiateurslangen voelt.  De bovenste en onderste moeten behoorlijk lang koud blijven en als de thermostaat open gaat voel je de bovenste in een keer behoorlijk snel op temperatuur komen. 

Als de slangen alle twee gelijkmatig opwarmen vanaf een koude motor dan heb je een grote kans dat de thermostaat niet goed werkt.  

Als de thermostaat open is kun je ook gelijk je radiator controleren door aan de voorkant te voelen of die gelijkmatig overal warm wordt. Blijft daar een koud vlak  zitten dan kan de radiator eventueel verstopt zitten op de plek, daar stroomt dan geen warm water door. 

Een infrarood thermometer kost weinig en is in dit soort gevallen erg makkelijk, maar goed,  om zoiets voor eenmalig gebruik aan te schaffen is ook wel wat..

Als je hem langer wilt houden dan zou ik wel adviseren om de temperatuur meter te repareren.

Succes ermee!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2024 17:34 #1047433 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic B20A sludge in carterslangen
Klopt helemaal wat Hans schrijft maar wil daar nog iets aan toevoegen.

Bij het verbranding (van benzine en LPG) komt met name CO2 en H2O vrij en helaas ook een aantal minder onschuldige stofjes.
Dat H2O is gewoon water; als de auto net gestart is zie je dit als een witte wolk in de vorm van waterdamp uit je uitlaat komen. Afhankelijk van hoe goed de zuigerveren nog afdichten komt een deel vaan deze uitlatgassen onder je zuigers terecht en zullen neerslaan in de olie.
Een motorolie bevat een groot aantal dopes om de werking van de olie te verbeteren, als zo'n dope verzadigd of uitgewerkt is houdt het natuurlijk op. Dus motorolie verversen zal (tijdelijk) helpen.

Als het mijn auto was zou ik als eerste een compressietest uitvoeren om de staat van de motor te kunnen beoordelen. Zelfs met een rats-versleten blok kunnen die "red-block" motoren nog ontzettend mooi lopen.
Bedenk ook dat er wel degelijk verschil is in de diverse merken motorolie die in de handel zijn. Een goed olie kan langer vocht opnemen, en weer afstaan als de olie heet is, dan een slechte olie.

Een van onze auto's wordt als  boodschappenauto gebruikt en rijdt derhalve veel korte ritjes. Maar regelmatig worden er wat grotere afstanden mee gereden (30km of meer).  Sludge problemen zie ik niet; compressie van dit B20 blok is prima in orde en ik gebruik een goede motorolie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-12-2024 00:05 #1047435 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20A sludge in carterslangen
Ik denk het klimaat waar je in rijdt ook een rol speeld.
Ik woon op de Filippijnen altijd warm en ik rijdt op Euro95 nooit geen sludge en nooit geen witte rook of heel weinig als het eens een keer wat minder weer is uit de uitlaat na het starten..

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD