B20A sludge in carterslangen

  • Sven Aardema
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2024 10:23 #1047429 door Sven Aardema
B20A sludge in carterslangen is gemaakt door Sven Aardema
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort in bezit van een mooie donkerblauwe (96) Volvo 142 Deluxe uit 1972. De auto loopt eigenlijk alleen maar op LPG want op benzine loopt hij zeer moeilijk en starten wil hij dan al helemaal niet. In de carterontluchtingslang van de olievuldop naar het inlaatspruitstuk zat een scheur en heb ik vervangen met een nieuwe slang. Echter na een tijdje zag ik dat daar een soort mayonaise achtige smurrie in zat. Na wat zoeken op het forum kwam ik er achter dat het hierbij gaat om "sludge" een substantie van vocht (water) en olie. Deze smurrie zit dus in de slang van de olivuldop naar het spruitstuk,de olievuldop zelf, de slang van het luchtfilter naar dat rode "eitje" en dit eitje zelf. Niet in de kleppendeksel. Ondertussen heb ik alles aardig schoon gekregen maar ik wil dit graag gaan voorkomen.

Nu heb ik er al aardig wat over gelezen, Het ene verhaal wat zorgwekkender dan de ander. Het kan dus te maken hebben door te vaak korte afstanden te rijden zodat de motor niet goed op temperatuur komt. Ik geloof niet dat dit het kan zijn want de motor warmt best snel op (al doet de temp. meter het niet, het wordt vrij snel warm binnen in de auto en onder de motorkap). En wanneer ik korte ritten moet maken naar mijn ouders, maak ik even een omweg om de motor goed warm te krijgen.

Verder zou dit kunnen doordat de LPG verdamper afgetapt moet worden. Nu weet ik niet precies hoe dit moet maar Ik heb de koperen schroef er af gedraaid waarvan ik dacht dat dit de aftap dop is (zie foto). Maar hier kwam niks uit. Ook kan dit te maken hebben met koelvloeistof in het blok. Ik heb gelezen dat je dit kan controleren als je een aansteker bij de oliepijlstok houdt, je een geknetter moet horen. Dit is niet het geval.

 

Ik heb nog niet naar de thermostaat gekeken, zou ik hiermee moeten beginnen? Wat moet ik zien/ niet zien en hoe test ik of deze stuk is? Wat ik ook heb gelezen is dat dit gewoon komt door het koude weer in deze tijd en door flink te rijden het sludge weer oplost?

De olie ziet er verder prima uit, moet ik het alsnog vervangen?



Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten, Sven

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2024 12:11 #1047431 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B20A sludge in carterslangen
Hoi Sven,  grote kans dat het vooral komt door teveel korte afstanden rijden. Ik weet niet of je weet wanneer de olie voor het laatst is ververst maar anders zou ik dat ook doen inclusief een nieuw oliefilter.

Voordat de olie goed op temperatuur is en het condens of condenswater uit de olie verdampt en afgevoerd is moet je echt wel ( vaker) een langer stuk rijden.  Als ik kijk naar één van onze Amazons die zeer regelmatig gebruikt wordt voor ritjes van maximaal 20 km dan zit daar ook regelmatig de sludge in die jij ook ziet. Zeker in deze vochtige periode.

Goed dat je de carter ventilatie helemaal hebt schoongemaakt. Boven in dat rode potje zit een vlamdover, een soort opgerold stukje gaas. Het is belangrijk dat je die ook goed schoon wast in bijvoorbeeld een klein beetje benzine. Heb je die vlamdover gezien?  Dan kan de eventuele carterdamp altijd afgevoerd worden.

Een goed werkende thermostaat kun je redelijk eenvoudig controleren door, als je de motor koud start en op temperatuur laat komen, regelmatig aan de radiateurslangen voelt.  De bovenste en onderste moeten behoorlijk lang koud blijven en als de thermostaat open gaat voel je de bovenste in een keer behoorlijk snel op temperatuur komen. 

Als de slangen alle twee gelijkmatig opwarmen vanaf een koude motor dan heb je een grote kans dat de thermostaat niet goed werkt.  

Als de thermostaat open is kun je ook gelijk je radiator controleren door aan de voorkant te voelen of die gelijkmatig overal warm wordt. Blijft daar een koud vlak  zitten dan kan de radiator eventueel verstopt zitten op de plek, daar stroomt dan geen warm water door. 

Een infrarood thermometer kost weinig en is in dit soort gevallen erg makkelijk, maar goed,  om zoiets voor eenmalig gebruik aan te schaffen is ook wel wat..

Als je hem langer wilt houden dan zou ik wel adviseren om de temperatuur meter te repareren.

Succes ermee!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2024 17:34 #1047433 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic B20A sludge in carterslangen
Klopt helemaal wat Hans schrijft maar wil daar nog iets aan toevoegen.

Bij het verbranding (van benzine en LPG) komt met name CO2 en H2O vrij en helaas ook een aantal minder onschuldige stofjes.
Dat H2O is gewoon water; als de auto net gestart is zie je dit als een witte wolk in de vorm van waterdamp uit je uitlaat komen. Afhankelijk van hoe goed de zuigerveren nog afdichten komt een deel vaan deze uitlatgassen onder je zuigers terecht en zullen neerslaan in de olie.
Een motorolie bevat een groot aantal dopes om de werking van de olie te verbeteren, als zo'n dope verzadigd of uitgewerkt is houdt het natuurlijk op. Dus motorolie verversen zal (tijdelijk) helpen.

Als het mijn auto was zou ik als eerste een compressietest uitvoeren om de staat van de motor te kunnen beoordelen. Zelfs met een rats-versleten blok kunnen die "red-block" motoren nog ontzettend mooi lopen.
Bedenk ook dat er wel degelijk verschil is in de diverse merken motorolie die in de handel zijn. Een goed olie kan langer vocht opnemen, en weer afstaan als de olie heet is, dan een slechte olie.

Een van onze auto's wordt als  boodschappenauto gebruikt en rijdt derhalve veel korte ritjes. Maar regelmatig worden er wat grotere afstanden mee gereden (30km of meer).  Sludge problemen zie ik niet; compressie van dit B20 blok is prima in orde en ik gebruik een goede motorolie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-12-2024 00:05 #1047435 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20A sludge in carterslangen
Ik denk het klimaat waar je in rijdt ook een rol speeld.
Ik woon op de Filippijnen altijd warm en ik rijdt op Euro95 nooit geen sludge en nooit geen witte rook of heel weinig als het eens een keer wat minder weer is uit de uitlaat na het starten..

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sven Aardema
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2025 10:50 #1048483 door Sven Aardema
Beantwoord door Sven Aardema in topic B20A sludge in carterslangen
Het is al even geleden dat ik iets van mij heb laten horen, bedankt voor de berichten!

Ik heb het momenteel druk met de studie dus heb tussendoor soms tijd om met de auto bezig te gaan. Ondertussen heb ik het volgende gedaan:

Uiteraard heb ik eerst de olie vervangen inclusief nieuw oliefilter. Ik heb er Kroon Oil 20W50 Bi-Turbo ingedaan, mij is verteld dat deze goede mineralen bevat voor dit soort blokjes.

Een aantal slangen waren er slecht aan toe en er lekte zelfs koelvloeistof uit, dus die heb ik vervangen met nieuwe.

Toen ik het koelvloeistof beter heb bekeken en flink wat roest aantrof, heb ik meteen ook de koelvloeistof vervangen. Mijn plan is om er ook een nieuwe radiator in te doen met slangen en een nieuwe thermostaat (82 graden). De radiator die er nu in zit is niet origineel en komt hoogstwaarschijnlijk van een Chinese website vandaan. Is het zeer ernstig dat er roest in de koelvloeistof zit of is het na goed doorspoelen en vervangen wel opgelost voor nu en moet ik me geen zorgen maken.

Ik heb momenteel dus geen temperatuurmeter, deze is stuk in het instrumentpaneel. Ik heb een nieuwe maar ik wacht nog even op de zomer om dit te vervangen want dat lijkt me nog wel een klus. Misschien dat ik tijdelijk een inbouw temperatuurmeter koop om het in ieder geval in de gaten te houden. Ook zal ik vanmiddag de compressie testen zoals Han suggereerde.

Nogmaals bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-03-2025 23:53 #1048489 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20A sludge in carterslangen
Beste Sven, bekijk dit  www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/19395-b...elsysteem-te-flushen stukje eens kom je er zker aan uit.
Qua radiator ik heb een aluminium radiator deze koelen iets beter dan een tropenradiator maar het verschil niet groot.
Dus je moet voor jezelf bekijken wat het goedkoopste is een Aluminium of een tropenradiator ik heb die van mij bij aliexpress gekocht  www.aliexpress.com/w/wholesale-aluminum-...productlist.search.0
Wil je de volle capaciteit uit de koeling halen moet je een electriesche pomp in serie zetten met de standaart pomp krijg je een groeter flow door het systeem is handig bij stationair lopen. shopee.ph/New-Auxiliary-Electric-Water-C...63-98ba-c74dedc35ccb

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sven Aardema
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2025 18:20 #1476694 door Sven Aardema
Beantwoord door Sven Aardema in topic B20A sludge in carterslangen
Bedankt Johan voor de reactie,

Ik heb een nieuwe radiator aangeschaft die zeer mooi past en lijkt op een originele van speedingparts:  www.speedingparts.eu/p/engine-tuning/wat...volvo-140-71-74.html



En natuurlijk een nieuwe thermostaat van 82 graden, nieuwe slangen en koelvloeistof geflushed etc. Ik had in principe geen koel problemen maar de slangen waren zeker aan vervanging toe en lekten behoorlijk.

Het sludge probleem lijkt opgelost te zijn. Ook na het verversen van de olie. Ik heb ook met meerdere mensen gesproken en veel vertelden mij dat het vrij regelmatig voorkomt. Ik hoef me hier geen zorgen over te maken meer denk ik....

Al hoewel ik een compressie test gedaan heb zoals Han had voorgesteld bij een warme motor en gasklep open, waaruit ik de volgende waarden krijg:

1: 8 bar
2: 7.5 bar
3: 8.5 bar
4: 7 bar

Ik vind persoonlijk de waarden aardig laag en als ik het goed heb horen ze rond de 11/12 te zitten. Kan dit komen door toch een lekke koppakking waar de sludge vandaan komt? De auto rijdt veel op LPG en weet eigenlijk niet of er gerharde klepzetels op zitten. Zou dit ermee te maken kunnen hebben?

Alvast bedankt voor de reacties!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2025 19:59 #1476695 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic B20A sludge in carterslangen
Die compressiewaarden zijn erg laag, er van uit gaande dat je compressiemeter in orde is.

Ik zou die compressie nogmaals meten nadat je eerst wat olie op de zuigers hebt gespoten.  Dit zorgt voor extra afdichting van je zuigerveren. Motor dan even op de startmotor laten ronddraaien zodat de olie zich goed kan verspreiden in de cilinder. 

Als de compressie dan stijgt, dan is dat een indicatie het blok erg ver versleten is.
zoals ik al eerder heb aangegeven lekken er dan verbrzandingsgassen langs je zuigerveren,  die komen dan in je olie terecht met sludgvorming tot gevolg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2025 00:07 #1476697 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20A sludge in carterslangen
Beste Sven, ziet er mooi uit die radiator, ik heb ze nog nooit gezien.
Verder de raad van Han opvolgen komt het goed.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sven Aardema
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2025 20:38 #1476710 door Sven Aardema
Beantwoord door Sven Aardema in topic B20A sludge in carterslangen
Hoi Han, 

Mijn compressie meter is vrij nieuw maar kan nog wel rondkijken voor een ander om te zien of die andere waarden geeft.

Vanmiddag heb ik wat motorolie bij de zuigers gedaan zoals je aangaf en kwam nu met de volgende waarden:

1: 8,7
2: 8,5
3: 8,5
4: 7,6

De waarden zijn hoger maar niet super veel. Is dit een indicatie dat ze zuigerveren wel oké zijn? 

alvast bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD