- Berichten: 23
Motor Amazon
- Marjan Knippenberg
- Junior lid
Minder
Meer
03-08-2024 13:13 #1046031
door Marjan Knippenberg
Amazon '68
Beantwoord door Marjan Knippenberg in topic Motor Amazon
Dank voor je wijze tip P. Hanot!
Amazon '68
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
04-08-2024 01:47 #1046052
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor Amazon
Ik hoop dat het vervuiling is dan kom je er goed vanaf.
En wat ik heb gedaan staat in dit www.volvokv.nl/forum/motor/30245-carter-...lieverbruik?start=10 stukje.
Sindsdien ververs ik de olie om het half jaar ongeacht de km die ik gereden heb soms maar 150km.
Ik heb mijn les geleerd Volvo schrijft niet voor niets tweemaal per jaar olie wissellen.
succes
Johan Geers
En wat ik heb gedaan staat in dit www.volvokv.nl/forum/motor/30245-carter-...lieverbruik?start=10 stukje.
Sindsdien ververs ik de olie om het half jaar ongeacht de km die ik gereden heb soms maar 150km.
Ik heb mijn les geleerd Volvo schrijft niet voor niets tweemaal per jaar olie wissellen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marjan Knippenberg
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 23
04-08-2024 08:33 #1046054
door Marjan Knippenberg
Amazon '68
Beantwoord door Marjan Knippenberg in topic Motor Amazon
Dag Johan, dat kan het helaas niet zijn. De olie is precies 1 week voordat dit gebeurde ververst (20/50). De ANWB-man heeft er 2 liter 10-40 ingegooid omdat hij niks anders had (naast het halve litertje 20-50 dat ik bij me had). Ik zal z.s.m. de olie weer verversen met 20-50 en dit voortaan 2x per jaar doen. Ik heb ook niet heel ver gereden; we waren op vakantie vlak onder Gent, België. Heenreis ging vlekkeloos (3,5 uur).
Dank voor de link!
Dank voor de link!
Amazon '68
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 380
04-08-2024 09:51 #1046055
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic Motor Amazon
Marjan,
Ook een Volvo motor die bekend staat om zijn robuustheid, is aan slijtage onder hevig en afhankelijk van het gebruik zal dit sneller of langzamer gaan maar na ca 150.000 km komt ie aan de beurt. Af en toe net een mens,10 jaar geleden een nieuw klepje in m'n hart geplaatst en deze is nu versleten en ik sta op de lijst om binnenkort een vervangende te krijgen
Dus sterkte
groet Fred
Ook een Volvo motor die bekend staat om zijn robuustheid, is aan slijtage onder hevig en afhankelijk van het gebruik zal dit sneller of langzamer gaan maar na ca 150.000 km komt ie aan de beurt. Af en toe net een mens,10 jaar geleden een nieuw klepje in m'n hart geplaatst en deze is nu versleten en ik sta op de lijst om binnenkort een vervangende te krijgen
Dus sterkte
groet Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marjan Knippenberg
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 23
04-08-2024 11:17 #1046056
door Marjan Knippenberg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
Minder
Meer
- Berichten: 535
04-08-2024 13:37 #1046060
door Stijn van der Linde
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic Motor Amazon
Hey Marjan,
Dit klinkt precies hetzelfde als ik heb ervaren enkele jaren terug. De olie kwam overal uit. De carterventilatie leek een soort tweede uitlaat. Twee jaar daarvoor had het blok nog prima compressie, maar cilinder 3 heeft het toen plots begeven. Ik heb toen maar geïnvesteerd, maar daarna merk je opeens hoe je Volvo ook kan rijden (een stuk prettiger met meer koppel).
Vergeet niet: als je met de originele motor rijdt, is hij met zo oud als je auto. Dat is al een prestatie op zich, zeker als hij nog nooit is gereviseerd.
Succes!
Dit klinkt precies hetzelfde als ik heb ervaren enkele jaren terug. De olie kwam overal uit. De carterventilatie leek een soort tweede uitlaat. Twee jaar daarvoor had het blok nog prima compressie, maar cilinder 3 heeft het toen plots begeven. Ik heb toen maar geïnvesteerd, maar daarna merk je opeens hoe je Volvo ook kan rijden (een stuk prettiger met meer koppel).
Vergeet niet: als je met de originele motor rijdt, is hij met zo oud als je auto. Dat is al een prestatie op zich, zeker als hij nog nooit is gereviseerd.
Succes!
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-08-2024 15:00 #1046061
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Motor Amazon
Ja, bij Stijn hebben we er voor gekozen het originele B18 blok niet te reviseren, maar een B20 blok te upgraden met nieuwe zuigers, een TT3 nokkenas van Ben Flierman, een Stromberg carburateur en 123ignition. Dit heeft mijn voorkeur bij LPG. Aangezien hij vrijwel uitsluitend op LPG rijdt de B20 kop voorzien van een normale pakking en niet verder te vlakken. Goed om te horen dat die keuze een goede is gebleken. Hoe we dit bij Marjan gaan doen zal afhangen van de staat van haar blok. De symptomen doen inderdaad sterk denken aan een of meer van de zuigerveren die het hebben opgegeven, mocht het blok inderdaad nog nooit te zijn gereviseerd zou je kunnen reviseren en upgraden naar een B18B kop. Verder ben ik een groot liefhebber van de injectieblokken B20E en F, niet in de laatste plaats vanwege de grotere kleppen die hier standaard in zitten en de hogere compressie. We zullen hier verslag doen van het proces.
Ik sluit af met een vraag, kan iemand zien wat er met dit blok mis is ?.
Ik sluit af met een vraag, kan iemand zien wat er met dit blok mis is ?.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- G. Los
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 146
04-08-2024 16:30 #1046067
door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic Motor Amazon
zo te zien een gat in het blok daar waar de startmotor hoort te zitten. Drijfstang die los geslagen is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
05-08-2024 01:22 #1046071
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor Amazon
Ja dat gat hoort er niet te zitten maar een stop erin maken is een mogelijkheid om het gat te dichten, mist er aan de binnenzijde van het blok niet te veel aan de hand is.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-08-2024 08:29 #1046072
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Motor Amazon
Ja, dat gat is ontstaan doordat er een deel van de oliepomp los is gekomen en als een soort kogel door het contragewicht van de krukas door het blok heen is geschoten. Het bijzondere is dat na bijvullen van wat olie het blok nog ca 80 km heeft gelopen tot de Amazon bij ons is gearriveerd. oorzaak was een slechte smering van het 3e krukaslager en die ligt precies bij de oliepomp. Door de warmte is een pin van de oliepomp losgekomen en door het blok heen geschoten. Bizar en leuk om hier te delen. Wat leren we hiervan ?. Inderdaad, op tijd olie wisselen om sludge vorming te voorkomen die de oliekanalen kan verstoppen. Dus ook bij revisie het onderblok goed laten reinigen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.