Te weinig compressie

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2014 10:41 #139575 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Te weinig compressie

Heb je de exact juiste verdeler die bij dit blok hoort, ik weet niet hoeveel verschillende verdelers er voor de B30 zijn maar bij de B18 en B20 zijn er vele soorten die er uiterlijk hezelfde uitzien en deze worden nog wel eens uitgewisseld terwijl de vervroeging totaal anders kan zijn.

en als je dan al de juiste verdeler hebt dan kan deze ook nog eens behoorlijk verkeerd werken tgv uitgerekte/verroeste veertjes van de centrifugaalgewichtjes, onvoldoende smering, vaccuummechanisme dat lek is of juist blijft hangen etc etc
wellicht dat in jouw geval het investeren in een 123-ignition het overwegen waard is: geen bewegende -slijtage/onderhoudsgevoelige bewegende delen- meer, stabielere loop, beter starten.

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kees van Dorth
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
21-04-2014 17:56 #139929 door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic Te weinig compressie
@Marc. Vanmiddag gecontroleerd of tandwielen goed zitten. BDP van cilinder 1 komt overeen met 0° op de krukaspoelie.
Denk je dat als het stationair toerental te hoog is, dat dit de oorzaak zou kunnen zijn van nadieselen? Of in combinatie met andere zaken?

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-04-2014 12:10 #139950 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Te weinig compressie
Hi Kees,
Nadieselen heeft,zoals jezelf ook al aangeeft, vaak te maken met overmatige koolaanslag in de cylinders. Deze koolaanslag ontstaat wanneer je carbs te rijk staan afgesteld. Je zou dit mooi kunnen checken met de zgn colortune, een doorzichtige bougie waarmee je dus in de cylinder van een lopende motor kunt kijken. Oranje kleur vd ontbranding is te rijk, blauw, is ok, wittig/blauw te arm. Zij niet al te kostbaar en ik vind t erg handig.
T kan ook zijn dat een vd chokehandles blijft hangen, dus altijd iets blijft choken. Kijk eens onder de carbies of de jet wel helemaal in de carb zit wanneer je de choke niet gebruikt. Zie je er nog een stukje koperkleur tussen of kun je het zwarte onderkantje nog iets omhoog duwen met je vinger dan staat de jet nog verlaagd waardoor je een rijker mengsel hebt.
Ook kan t nog zijn dat je verkeerde bougies hebt gemonteerd waardoor de boel niet optimaal verbrand
Een te hoog stationair toerental lijkt me niet direct een oorzaak van nadieselen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD