- Berichten: 149
Te weinig compressie
- k den Besten
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-02-2013 19:14 #123132
door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Te weinig compressie
Fijn dat hij weer rijdt!
Past zo'n distributie ook in een B20 eigenlijk?
Past zo'n distributie ook in een B20 eigenlijk?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees van Dorth
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 42
05-02-2013 19:45 #123136
door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic Te weinig compressie
Volgens mij is er maar één soort tandwielen, die dus ook de in B20 passen. De nokkenas is wel iets langer 
Volgens sommige mensen maken die stalen tandwielen meer lawaai dan de oude, maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Als je ze vervangt nadat de oude nylon tandwielen het begeven hebben, moet de motor omhoog (of de voortrein naar beneden) en de carterpan leeggekieperd worden (want daar liggen dan de tanden). Preventief vervangen kan geen kwaad dus, bespaart je bovendien de schande van thuisgebracht moeten worden door de ANWB.

Volgens sommige mensen maken die stalen tandwielen meer lawaai dan de oude, maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Als je ze vervangt nadat de oude nylon tandwielen het begeven hebben, moet de motor omhoog (of de voortrein naar beneden) en de carterpan leeggekieperd worden (want daar liggen dan de tanden). Preventief vervangen kan geen kwaad dus, bespaart je bovendien de schande van thuisgebracht moeten worden door de ANWB.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees van Dorth
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 42
08-04-2014 13:14 #139519
door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic Te weinig compressie
Inmiddels 10.000 km gereden met het 'nieuwe' blok. Het loopt prima op gas maar heeft de neiging te gaan pingelen (ondanks 8-9 graden voorontsteking, in plaats van 10). Op benzine pingelt de motor gruwelijk (en moet de voorontsteking naar 0-5 graden) en dieselt ná als ik het contact uitzet. Zelfs als ik de motor in de versnelling houdt (automaat overigens). Het stationair toerental krijg ik niet onder de 1000 met de stationair gasschroeven helemaal dicht. Maximum snelheid op gas ca 145 km/hr. Dus het werkt allemaal wel, maar niet helemaal lekker. Heeft iemand een suggestie? De valse lucht via de asspeling (op de kleppen in het inlaatspruitstuk) heb ik zoveel mogelijk beperkt en verder kan ik geen valse lucht ontdekken. Bijgaand de compressie plaatjes. De specificaties vermelden 9,3 (B30A).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees van Dorth
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 42
08-04-2014 13:19 #139520
door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic Te weinig compressie
Inmiddels 10.000 km gereden met het 'nieuwe' blok. Het loopt prima op gas maar heeft de neiging te gaan pingelen (ondanks 8-9 graden voorontsteking, in plaats van 10). Op benzine pingelt de motor gruwelijk (en moet de voorontsteking naar 0-5 graden) en dieselt ná als ik het contact uitzet. Zelfs als ik de motor in de versnelling houdt (automaat overigens). Het stationair toerental krijg ik niet onder de 1000 met de stationair gasschroeven helemaal dicht. Maximum snelheid op gas ca 145 km/hr. Dus het werkt allemaal wel, maar niet helemaal lekker. Heeft iemand een suggestie? De valse lucht via de asspeling (op de kleppen in het inlaatspruitstuk) heb ik zoveel mogelijk beperkt en verder kan ik geen valse lucht ontdekken. Bijgaand de compressie plaatjes. De specificaties vermelden 9,3 (B30A).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 880
08-04-2014 22:21 #139539
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Te weinig compressie
Hoe staan je contacthoek?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
08-04-2014 23:07 #139543
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Te weinig compressie
Pingelen op LPG is volgens mij nogal ongebruikelijk :roll: Het oktaangehalte ligt dusdanig hoog dat dat normaliter niet lukt...
Staat je ontsteking verder goed en zijn je kleppen goed gesteld? Compressie ziet er iig goed uit!
Staat je ontsteking verder goed en zijn je kleppen goed gesteld? Compressie ziet er iig goed uit!
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
09-04-2014 02:22 #139545
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Te weinig compressie
Beste Kees, staat het mengsel niet te arm zowel gas als benziene, probeer de zaak eens rijker te zetten en kijk dan of dat de mtor nog pingelt en nadieselt.
Heeft je verdamper wel genoeg capaciteit (OMVL verdamper?).
succes
Johan Geers
Heeft je verdamper wel genoeg capaciteit (OMVL verdamper?).
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees van Dorth
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 42
09-04-2014 11:33 #139549
door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic Te weinig compressie
Met dank voor jullie meedenken.
@Kevin: De contacthoek is 40 graden.
@Johan: Een rijker mengsel op benzine is niet in te stellen mijns inziens: de carburateurs heb ik voor de motorruil gereviseerd en die werkten toen perfect. Een rijker mengsel met gas heb ik ook wel mee gerommeld, maar het staat nu afgesteld volgens de regeltjes, dus moet er niet zoveel mee mis zijn. Blijft natuurlijk natte vingerwerk. Ik heb geen idee wat voor verdamper erop zit, maar de garagist die hem erop heeft gezet zal het toch wel weten? Ik zal het eens bij de gasgarage navragen.
@Hans: Op LPG pingelen is inderdaad heel ongebruikelijk. Ooit (in 2001, bij km-stand 345.000) heb ik daarom de ontsteking vernieuwd met een gereviseerd exemplaar. Toen was het pingelen (op gas) inderdaad gelijk over, waarschijnlijk werkte de centrifugaalvervroeging niet meer naar behoren (teveel vervroeging dus). Ik zit nu op 463.000 km, dus het zou mogelijk zijn dat ik weer iets aan de vervroeging moet reviseren. Hierin gesterkt door het feit dat de neiging tot pingelen optreedt bij gas geven (meer vermogen) maar weer stopt bij verder intrappen van het gaspedaal (meer vacuumvervroeging).
Dat nadieselen heeft overigens niets met de ontsteking te maken volgens mij: als ik het contact uitzet is er geen ontsteking meer en is er alleen spontane ontsteking door bijvoorbeeld gloeiende kooldeeltjes in de cylinders, eventueel in combinatie met een te hoge compressie. De kleppen staan nu goed, maar ik zal de inlaatklepspeling (van de buitenste 4 cylinders) eens iets verkleinen (naar 0,25 mm bijvoorbeeld?), dan zal de compressie iets lager te worden. Of gewoon de voorontsteking op 5 graden zetten. Kan ook geen kwaad lijkt me. Als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
@Kevin: De contacthoek is 40 graden.
@Johan: Een rijker mengsel op benzine is niet in te stellen mijns inziens: de carburateurs heb ik voor de motorruil gereviseerd en die werkten toen perfect. Een rijker mengsel met gas heb ik ook wel mee gerommeld, maar het staat nu afgesteld volgens de regeltjes, dus moet er niet zoveel mee mis zijn. Blijft natuurlijk natte vingerwerk. Ik heb geen idee wat voor verdamper erop zit, maar de garagist die hem erop heeft gezet zal het toch wel weten? Ik zal het eens bij de gasgarage navragen.
@Hans: Op LPG pingelen is inderdaad heel ongebruikelijk. Ooit (in 2001, bij km-stand 345.000) heb ik daarom de ontsteking vernieuwd met een gereviseerd exemplaar. Toen was het pingelen (op gas) inderdaad gelijk over, waarschijnlijk werkte de centrifugaalvervroeging niet meer naar behoren (teveel vervroeging dus). Ik zit nu op 463.000 km, dus het zou mogelijk zijn dat ik weer iets aan de vervroeging moet reviseren. Hierin gesterkt door het feit dat de neiging tot pingelen optreedt bij gas geven (meer vermogen) maar weer stopt bij verder intrappen van het gaspedaal (meer vacuumvervroeging).
Dat nadieselen heeft overigens niets met de ontsteking te maken volgens mij: als ik het contact uitzet is er geen ontsteking meer en is er alleen spontane ontsteking door bijvoorbeeld gloeiende kooldeeltjes in de cylinders, eventueel in combinatie met een te hoge compressie. De kleppen staan nu goed, maar ik zal de inlaatklepspeling (van de buitenste 4 cylinders) eens iets verkleinen (naar 0,25 mm bijvoorbeeld?), dan zal de compressie iets lager te worden. Of gewoon de voorontsteking op 5 graden zetten. Kan ook geen kwaad lijkt me. Als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
09-04-2014 14:33 #139552
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Te weinig compressie
Beste Kees, om het nadieselen te voorkomen zal ook het stationair toerental omlaag moeten.
De gasklep blijft te ver open staan? of je hebt ergens een lek? Rembekrachtiger misschien?
Je zou alles wat naar je spruitstuk gaat eens af moeten blinden en dan kijken of jestationair nog steeds zo hoog blijft.
Gaat het stationair toerental omlaag of zakt het zover weg dat de motor niet meer blijft lopen dan heb je ergens een lek aan een van de equipments die aan je spruitstuk gemonteerd zitten.
succes
Johan Geers
De gasklep blijft te ver open staan? of je hebt ergens een lek? Rembekrachtiger misschien?
Je zou alles wat naar je spruitstuk gaat eens af moeten blinden en dan kijken of jestationair nog steeds zo hoog blijft.
Gaat het stationair toerental omlaag of zakt het zover weg dat de motor niet meer blijft lopen dan heb je ergens een lek aan een van de equipments die aan je spruitstuk gemonteerd zitten.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-04-2014 14:38 #139553
door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Te weinig compressie
Ik had eens valse lucht bij de deksel vd pre heating kamer midden op het inlaat spruitstuk (bij een B20). kwestie van pakking checken, evt vervangen en bouten goed vastzetten
Weet je zeker dat de distributie tandwielen precies met de merkjes tegenover elkaar staan ?
Heb je de exact juiste verdeler die bij dit blok hoort, ik weet niet hoeveel verschillende verdelers er voor de B30 zijn maar bij de B18 en B20 zijn er vele soorten die er uiterlijk hezelfde uitzien en deze worden nog wel eens uitgewisseld terwijl de vervroeging totaal anders kan zijn.
Weet je zeker dat de distributie tandwielen precies met de merkjes tegenover elkaar staan ?
Heb je de exact juiste verdeler die bij dit blok hoort, ik weet niet hoeveel verschillende verdelers er voor de B30 zijn maar bij de B18 en B20 zijn er vele soorten die er uiterlijk hezelfde uitzien en deze worden nog wel eens uitgewisseld terwijl de vervroeging totaal anders kan zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.