Te weinig compressie

• Kees van Dorth
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-11-2012 20:33 #120189 door Kees van Dorth
Te weinig compressie is gemaakt door Kees van Dorth
Deze zomer diverse keren een kokende motor gehad. Het betreft een B30 A van '69 uit de 164. De radiateur gereviseerd waarna het kookprobleem was opgelost. Maar inmiddels was wel het vermogen van de motor flink verminderd (voorheen met enige moeite 145 km/h, nu nog met veel moeite 120). Eerst heb ik maar eens de compressie laten meten: 8½ - 6 - 8 - 4 - 5 - 7½. Ik heb niet de indruk dat de meting erg nauwkeurig is gedaan, maar het is wel duidelijk dat er iets mis is. In de hoop dat door het koken de koppakking was weggevaagd, heb ik eerst de kop er maar eens afgehaald. De 4e cylinder heeft een voelbare groef en een bredere bruine rand bovenin dan de andere 5 cylinders. De garagist raad mij nu aan alle 6 de cylinders op te boren, nieuwe zuigers en zuigersveren te monteren. Dan is ie weer als nieuw. Nu ben ik niet van plan nog 450.000 km met deze koets te gaan rijden (ik rijd maar 5000 km per jaar en verwacht geen 144 te worden). Dus overweeg ik slechts de éne cylinder te laten uitboren en de rest te voorzien van nieuwe zuigerveren. De garagist zegt dat dit onbalans geeft, en dat echt alle 6 aangapakt moeten worden als de motor toch open ligt. Wie heeft hier ervaring mee?
Als de 5 cylinder gehoond worden, moet je dan nieuwe zuigers hebben of zijn nieuwe zuigerveren dan voldoende?
De gaskop is 85.000 km oud en ziet er nog erg goed uit. De kleppen en zittingen zijn ook nog erg mooi. Er zit alleen wat teerafzetting op de bovenkant van de inlaatkleppen. Waarschijnlijk door olie via de carterventilatie naar het luchtfilter. Komt iemand dit bekend voor?

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-11-2012 22:12 #120196 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Te weinig compressie
Onderhoud is alles. Ontkalking van het hele systeem had je een motorschade kunnen besparen.
Een enkele zuiger vervangen mag je doen, maar geen enkel revisiebedrijf zal hierin meegaan.
De motor is aan een hele grote beurt toe. Helaas niet goedkoop.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-11-2012 22:19 #120197 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Te weinig compressie
Beste Kees.
de prijs van de 164 is op dit moment zo laag dat complete wagens op autosites worden aangeboden vanaf een honderd of 5.
daar zit vast wel een exemplaar bij met een goed blok :)
doe hier je voordeel mee.

• Roel Jansen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-11-2012 23:48 #120203 door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Te weinig compressie
Hallo Kees,

Ik kan me erg goed voorstellen dat het verschil in gewicht van die ene zuiger uiteindelijk zo veel onbalans zal geven dat je het blok nog meer naar de knoppen helpt. Er komen nogal wat krachten vrij in zo'n blok. Het verschil in gewicht tussen zuigers en drijfstangen mag voor veel motorblokken slechts grammen zijn.

Daar komt bij de je compressiewaarden op meer dan 1 zuiger slecht is. Bij de vierde is het e.e.a. optisch misschien goed te zien, maar cilinder 2 en 5 geven ook geen goede waarde ten opzicht van de rest. En ik weet niet of je dat met nieuwe zuigerveren gaat oplossen.

Er staat momenteel een blok op Marktplaats voor 150 euro. Misschien kan je daarmee relatief goedkoop je auto weer aan de praat te krijgen...

Succes ermee.

Grtz,
Roel

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-11-2012 00:58 #120206 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Te weinig compressie
Beste Kees, als je zo weining rijdt zou ik ook voor een tweede hands blok gaan, echter ik zou het blok wel laten lopen voordat je het koopt en eventueel compressie meten.
Het bestaande blok revieseren kost een hoop geld ook al doe je het zelf een zuiger kost al gauw 150 euro krijg je zuigeveren pakkingen enz.
Er zijn ook sloperijen die tweede hands blokken verkopen met garantie moet je een beetje op internet struinen.
Je weet nooit of dat zo een blok olievrij is dus olie verbruikt maar 5000 per jaar waar praat je over.
Ik rijdt zelf 1000 km per jaar maar toen ik mijn auto nog in Nederland gebruikte was het ongeveer 15000.
Dus met deze 1000 per jaar gaat mijn motor ook een oleiverbruiker worden want van gas terug naar benziene en maar amper een keer temp komen dat kan niet goed blijven gaan.

succes met het zoeken naar een blok

Johan Geers

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-11-2012 08:00 #120208 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Te weinig compressie
Beste Kees, bij speurders.nl staat een 164 te koop met nog een goede motor (wel even laten lopen voordat je hem koopt) bod staat op 355 euro.
Heb je een hele auto dus ook gelijk een hoop reserve onderdelen.

succes

Johan Geers

• Kees van Dorth
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-02-2013 11:02 #123110 door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic Te weinig compressie
Met dank aan Roel Jansen voor de tip voor het 2e hands blok trek ik nu weer de klinkers uit de straat.
Het blok stond al een paar jaar bij iemand in de garage. Naar zeggen gekocht van een sloper uit Groningen, met 160.000 km gelopen. De kop lijkt vernieuwd dus wellicht is het een gaskop. Daar ben ik nog niet achter, dus de gaskop van mijn oude motor houd ik nog even reserve.
Met hulp van de garage het blok vervangen, maar eerst de onderkant open gehad. De oliepomp was behoorlijk ingesleten, dus vervangen door het exemplaar uit mijn auto. De distributietandwielen waren al staal, dus ik heb nu een setje mooie stalen tandwielen in de aanbieding. En een nokkenas. Wie heeft er wat nodig van het onderblok? Nieuwe keerringen gemonteerd, vliegwiel verwisseld (ik heb een automaat) en alles weer ingebouwd. Bij het omdraaien van het sleuteltje viel meteen op dat de startmotor veel sneller draaide. Ik vermoed dat dit komt door een beter massacontact van de motor. Iets om te onthouden. Na een poosje zonder ontsteking te hebben gedraaid om de olie te verdelen de bobinekabel eraan. De motor sloeg in één keer aan. Beetje afstellen, kleppen gesteld, rustig aan weer rijden: allemaal goed. Het enige probleempje wat ik nog heb is dat het stationair toerental te hoog is, met het gas helemaal dicht. Zowel op benzine als gas 1100 rpm. Ontsteking staat op tijd. Ik moet nog eens goed zoeken of er ergens valse lucht wordt aangezogen. Heeft iemand nog een tip?

• Lars Weffers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-02-2013 14:19 #123124 door Lars Weffers (GAST)
Beantwoord door Lars Weffers (GAST) in topic Te weinig compressie
Spuit met deo o.i.d eens op de pakkingen.
Veranderd het toerental, dan trekt hij valse lucht.

• Lars Weffers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-02-2013 14:20 #123125 door Lars Weffers (GAST)
Beantwoord door Lars Weffers (GAST) in topic Te weinig compressie
Cilinder 2 heeft trouwems een warmloper gehad zo te zien ;)

• Roel Jansen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-02-2013 15:40 #123129 door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Te weinig compressie
Ben blij dat je weer rijdt! :D

Opsporen van valse lucht doe ik met remmenreiniger. Spuiten daar waar lekkage kan optreden. Als je een rembekrachtiger hebt ook de vacuumslang even controleren.

Grtz,
Roel

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD