Motor slaat af bij stationaire toeren lekt benzine bij lucht

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-04-2012 12:11 #112481 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Motor slaat af bij stationaire toeren lekt benzine bij lucht
Wat bedoel je met de vlotterkamer? Uit jouw beschrijving lijkt het alsof je het over de zuiger hebt welke omhoog beweegt bij gas geven.

"Het luchtfilter heb ik er even afgedraaid en dan kun je de vlotterkamer zien. Deze kan wel omhoog komen maar het is net of de motor geen benzine meer lust."

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-04-2012 12:41 #112483 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Motor slaat af bij stationaire toeren lekt benzine bij lucht
De vlotterkamer zit met 6 boutjes vast onder aan de stromberg carburateur.Ik denk dat de vlotter blijft hangen of dat het vlotterniveau te hoog staat.Hierdoor lekt er benzine uit de carburateur.Het kan zijn ,dat wanneer de motor toeren maakt het teveel aan benzine gewoon wordt gebruikt.Hij gebruikt dan wel te veel benzine en de bougies zullen zoals je zegt zwarte aanslag vertonen.Bij stationair lopen kan hij het teveel aan benzine niet aan . Succes!

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-04-2012 12:46 #112484 door Remon Kosse

Met de `vlotter' bedoel ik de bus die de gele pijl aanwijst. Deze beweegt volgens mij niet als ik gasgeef. Als ik deze omhoog druk en erdoor heen kijk kan ik wel zien dat de gasklep beweegt als ik aan de hevel beweeg. Door wat wordt het onderdeel met de gele pijl aangestuurd?
Voor dit onderdeel blijft de benzine zich ophopen en lekt er vervolgens tussen uit bij de aansluiting van het luchtfilter.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-04-2012 12:47 #112485 door Remon Kosse

"Niek de Boer" schreef:
De vlotterkamer zit met 6 boutjes vast onder aan de stromberg carburateur.Ik denk dat de vlotter blijft hangen of dat het vlotterniveau te hoog staat.Hierdoor lekt er benzine uit de carburateur.Het kan zijn ,dat wanneer de motor toeren maakt het teveel aan benzine gewoon wordt gebruikt.Hij gebruikt dan wel te veel benzine en de bougies zullen zoals je zegt zwarte aanslag vertonen.Bij stationair lopen kan hij het teveel aan benzine niet aan . Succes!

Bougies zijn inderdaad zwart aangeslagen maar zijn wel droog. Het gaat trouwens om een Stromberg Zenith 175 CD-2 carburateur.

• Rob Kooi (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-04-2012 13:10 #112486 door Rob Kooi (GAST)
Beantwoord door Rob Kooi (GAST) in topic Motor slaat af bij stationaire toeren lekt benzine bij lucht
Flotter met houder niet afgebroken? Je rijdt meestal op LPG dus staat de flotterkamer meestal droog en dus de flotter te rammelen. Flotterkamer even los draaien met de boutjes zoals Niek al aangaf. Dan kijken of de flotter wel kan bewegen of dat deze er geheel uitvalt. Bij het laatste carb demonteren en kijken of je het e.e.a kan repareren, zo niet op zoek naar een gebruikte andere carb.

Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-04-2012 13:18 #112487 door Remon Kosse

"Rob Kooi" schreef:
Flotter met houder niet afgebroken? Je rijdt meestal op LPG dus staat de flotterkamer meestal droog en dus de flotter te rammelen. Flotterkamer even los draaien met de boutjes zoals Niek al aangaf. Dan kijken of de flotter wel kan bewegen of dat deze er geheel uitvalt. Bij het laatste carb demonteren en kijken of je het e.e.a kan repareren, zo niet op zoek naar een gebruikte andere carb.

Klinkt misschien gek maar op LPG rijdt ik niet zoveel. 90% rijdt ik op benzine. Zelf vermoed ik ook dat er iets in de vlotterkamer niet meer helemaal in de haak zit. Zat net even op deze site te kijken:
volvolvo.nl/showthread.php/3401-Reviceren-Stromberg-carburateur
En die motor loopt net zoals de mijne op dit moment. Laatst een stukje op LPG gereden en toen was het net of de auto niet genoeg LPG kreeg. Op benzine liep de auto toen nog goed maar erg hoog stationair bij warme motor. Staat dit alles met elkaar in verband? Op dit moment loopt de motor op benzine ook alsof hij te weinig brandstof krijgt.

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-04-2012 17:14 #112489 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Motor slaat af bij stationaire toeren lekt benzine bij lucht
Als ik jou was zou ik me even proberen goed in te lezen in de werking van de carburateur, want ik vermoed dat dat nog niet helemaal duidelijk is. Bijvoorbeeld het boek over het brandstofsysteem in de documentatie.

Het ding dat jij aanwijst is niet de vlotter, en heeft daar eigenlijk ook weinig mee van doen. Het is een zuiger die open gaat onder invloed van het vacuum in het spruitstuk en zal stijgen als de gasklep geopend wordt. Daarmee komt dan de naald omhoog welke weer de benzine, die wordt aangezogen, doseert.

In het 'bakje' onder carburateur zit de echte vlotter. Deze is bedoeld om het brandstofpeil in de carburateur enigszins constant te houden. Als deze vlotter niet meer lekker op en neer kan bewegen, zal de benzinetoevoer niet juist worden afgesloten en gaat de carb overstromen.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-04-2012 19:59 #112495 door Hansw
de klacht lijkt precies op wat ik eens in het verleden gehad heb, met exact dezelfde motor / carburateur.

door ouderdom / rijden op LPG / ... is het nivo in de vlotterkamer niet goed (= te hoog) .
daardoor stroomt er benzine uit de vlotterkamer de venturi in.
enige remedie is de vlotterkamer los te schroeven en de vlotterhoogte te controleren. dit kun je doen door een slangetje op de benzine aansluitng te doen en er gewoon met je mond doorheen te blazen. als je dan langzaam het vlotter omhoog beweegt merk je vanzelf of de plunjer de benzine toevoer afsluit (je kunt geen lucht meer blazen..). met een beetje handigheid kun je dan met een schuifmaat en een spiegeltje) meten hoe hoog het vlotter op dat moment zit ten opzichte van de onderkant van de carburateur. meestal is het bjistellen (bijbuigen) van het armpje waaraan het vlotter zit de oplossing. de lichthoogte of afstelwaarde staat in de handboeken (zie documentatie rechtsbovenin het scherm.) officieel moet je de carburateur demonteren en deze hoogte met de carburateur o pzijn kop liggend meten.
een lek vlotter kan ook de oorzaak zijn, maar dat komt bijna niet voor bij onze nieuwe auto's ;) ;)

Succes!

• Dennis Boxem
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-04-2012 21:08 #112500 door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Motor slaat af bij stationaire toeren lekt benzine bij lucht
Is het rubber membraan van de carb nog wel heel? Kun je bijkomen door de vier bovenste schroeven op de carb los te draaien. Dan pak je de hele bovenkant met de zuiger en al eruit.

grtz!

Dennis

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-04-2012 01:35 #112511 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Motor slaat af bij stationaire toeren lekt benzine bij lucht
float.tiffHallo Kosse en vrolijk Pasen,

Om het leuk te houden moet je het simpel houden. Benzinelekkage uit een Stromberg carb komt door een overlopende vlotterkamer (lekke pakking, kapotte vlotter, kapot of slecht afgesteld ventiel) of een naald die niet goed in de sproeier terugkeert. Meestal is het dit laatste bij onze tuuttuuts die nogal wat kilometertjes achter de rug hebben. De vlotterkamer van een 175 heeft overigens een "ventileerschacht" zodat daar de benzine uitstroomt bij een niet werkend ventiel. Bij een slecht terugkerende naald zie je de benzine in de venturi naar boven komen.
Begin nou eens met te controleren of er olie in de demper zit. (draai de zwarte knop boven op de carb los en controleer het peil)
Met het luchtfilter gedemonteerd start de motor (als ze nog start) en kijk bij gas geven of de zuiger in de venturi op en neer beweegt. Zo niet, spuit wat WD40. Indien er nog steeds onvoldoende of geen beweging is zal je de carb moeten demonteren en reviseren. Soms doet een schuurpapiertje 1000 over de gedemonteerde zuiger al wonderen.
Voor goede literatuur is de volgende link behulpzaam. Wel in het Engels, maar met prima illustraties.
obswww.unige.ch/~wildif/cars/doc ... tuning.pdf
Succes en laat ons weten hoe het afloopt.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD