Motor slaat af bij stationaire toeren lekt benzine bij lucht

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-04-2012 21:04 - 07-04-2012 17:12 #112440 door Remon Kosse
Vanmiddag kwam ik van mijn werk weer met de Amazon B18A van 1962. Het laatste stuk dat ik reed begon opeens de motor wat te sputteren alsof de tank bijna leeg is. Rem je af dan slaat de motor zowat af. Geef je weer gas dan trekt de auto wel weer op maar tussentijds hebben de controle lampjes al wel gebrand (net zoals de auto op contact gezet wordt). Aangekomen bij huis sloeg de motor na stationair toeren geheel af. Op dit moment is de auto moeizaam aan te krijgen en als hij loopt moet je gas houden anders slaat hij af. Hij pruttelt ook iets (loopt niet mooi stationair). Bougies zijn onlangs vervangen maar deze zijn wel licht zwart aangeslagen. Kleppen zijn onlangs nog gesteld en het membraam van de Zenith carburateur is geheel intakt.
Wie heeft raadt voor dit probleem?

Brandstoftank zit nog ongeveer 10 liter in dus daar kan het niet aan liggen. Kan het niet verklaren waarom de auto rijdend blijft draaien en stationair vrijwel direct stil valt.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Laatst bewerkt 07-04-2012 17:12 door Remon Kosse.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-04-2012 00:33 #112446 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Motor slaat af bij stationaire toeren lekt benzine bij lucht
Ontsteking al nagekeken?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-04-2012 11:18 #112454 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Motor slaat af bij stationaire toeren lekt benzine bij lucht
En in het bijzonder je contactpuntjes.
Als die ingebrand zijn, krijg je een zwakkere vonk en dus minder betrouwbare ontsteking.
Eenmaal op toeren merk je een ontsteking meer of minder niet, maar stationair wel.

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-04-2012 17:18 #112464 door Remon Kosse
Zojuist de auto bij daglicht eens gestart. Moeizaam kun je de motor stationair aan de praat houden. Motorkap heb ik open gehouden en ben toen voor de auto gaan staan. Nu kwam ik tot de ontdekking dat er benzine uit de caburateur gegooid wordt tussen de caburateur en het luchtfilter. Het luchtfilter heb ik er even afgedraaid en dan kun je de vlotterkamer zien. Deze kan wel omhoog komen maar het is net of de motor geen benzine meer lust. Een aantal foto`s heb ik bijgevoegd.
Ben zelf van mening dat de ontsteking dus wel goed voor elkaar is.

Als ik via de opening van het luchtfilter de vlotterkamer inkijk, kijk ik op een geheel gesloten kamer (geen openingen oid). Sinds de winter loopt de motor bij een warme motor erg hoog in toeren stationair. Als de motor koud is liep deze normaal in toeren. Heeft iemand een deskundig antwoord op de vraag waarom er benzine uitgegooid wordt bij het luchtfilter?

• Nico Buytendijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2012 18:27 #112466 door Nico Buytendijk
Beantwoord door Nico Buytendijk in topic Motor slaat af bij stationaire toeren lekt benzine bij lucht
Als ik het zo zie op de foto dan is je carterontluchting op je spruitstuk niet aangesloten en vraag ik me af hoe de motor
Loopt op gas.

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-04-2012 18:42 #112467 door Remon Kosse

"Nico Buytendijk" schreef:
Als ik het zo zie op de foto dan is je carterontluchting op je spruitstuk niet aangesloten en vraag ik me af hoe de motor
Loopt op gas.

Het is een B18A met open carterventilatie. Plaats op spruitstuk is afgedicht en zuigt dus geen valse lucht.

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-04-2012 19:11 - 07-04-2012 23:50 #112468 door Remon Kosse
s124.photobucket.com/albums/p32/dopdedou...=carb_benzine001.mp4

Filmpje is niet van mijn auto maar had het zomaar kunnen zijn. Zo beroerd loopt die van mij op dit moment ook en gooit de olie er bij het luchtfilter uit.

Laatst bewerkt 07-04-2012 23:50 door Remon Kosse.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-04-2012 23:44 #112471 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Motor slaat af bij stationaire toeren lekt benzine bij lucht
Hoe doet hij het op LPG?
Als hij dan wel goed loopt, zit het waarschijnlijk niet in de ontsteking.

Het lijkt wel of de afsluiting van de vlotterkamer niet goed werkt (afsluiter stuk of vlotter lek of vast).
Daardoor komt er toch nog weer nieuwe benzine in de carburateur en stroomt die over en verzuipt de motor (wat ook verklaart dat hij stationair niet wil en het op toeren nog net wegkrijgt).

Olie die eruit komt bij je luchtfilter dan duiden op overmatige onderdruk als gevolg van compressie verlies via de zuigerveren.
Hoe is de compressie van het blok? (resp. zonder en met scheutje olie op de zuigers).

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-04-2012 23:52 #112472 door Remon Kosse

"Lars Rengersen" schreef:
Hoe doet hij het op LPG?
Als hij dan wel goed loopt, zit het waarschijnlijk niet in de ontsteking.

Het lijkt wel of de afsluiting van de vlotterkamer niet goed werkt (afsluiter stuk of vlotter lek of vast).
Daardoor komt er toch nog weer nieuwe benzine in de carburateur en stroomt die over en verzuipt de motor (wat ook verklaart dat hij stationair niet wil en het op toeren nog net wegkrijgt).

Olie die eruit komt bij je luchtfilter dan duiden op overmatige onderdruk als gevolg van compressie verlies via de zuigerveren.
Hoe is de compressie van het blok? (resp. zonder en met scheutje olie op de zuigers).

Olie uit het luchtfilter? Benzine komt bij het luchtfilter vandaan. Wat kan de oorzaak zijn van een niet goed werkende vlotterkamer?

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-04-2012 00:09 #112475 door Lars Rengersen

"Kosse" schreef:
en gooit de olie er bij het luchtfilter uit.

Of bedoelde je hier benzine en is het niet en olie en benzine?

Het niet afsluiten komt vanuit de vlotterkamer.
Bijvoorbeeld de afsluiter zelf die vast zit of niet meer sluit.
Of de vlotter die vast zit of lek is, of niet goed is afgesteld waardoor hij de afsluiter niet indrukt.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD