klepspeling

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2012 09:45 #111963 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic klepspeling

"Ronald Damme" schreef:
off topic:

"Jeroen Visser" schreef:
Ik rij zelf een amazon met een b18a blok en deze stel ik op 0.45 (koud in en uit) ik kan ook nog naar 0.4 (gezien ik een tt3 as heb). Maar laat het zo denk ik, beter wat getik dan op een gegeven moment helemaal geen getik meer.

Jeroen wat zijn je ervaringen met de TT3 as? ik zit er ook over na te denken. alvast ebdankt voor je reactie.

@ronald: je hebt een pb-tje

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-04-2012 17:27 #112490 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic klepspeling
De klepspeling 0.30-0.35 had ik dus al jaren op mijn vorige Amazon 30.000 km met loodvrije benzine en de motor b18 liep nog steeds als een zonnetje,motor heb ik nog.
Heb er ook lange ritten mee gemaakt naar Lubeck enzo over Duitse autobaan en nooit iets gemerkt van verbrande kleppen o.i.d. Deze Amazon was vanwege een aanrijding van ver voor mijn tijd korter geworden en hadden ze een kofferbak van een andere eraan gelast net onder de achterruit, dus dwars door (eigenlijk bestond zij uit twee aan elkaar gelaste auto's).
Deze is nu helemaal verrot en gecannibaliseerd.
Nu heb ik waarschijnlijk de oorzaak gevonden van de tikkende klep in mijn gerestaureerde Amazon.
De motor is nog de originele motor uit 1965 en als ik rustig of stationair draai is deze lekker stil,maar....als ik toeren ga maken begint er minstens èèn klep luider als anderen te tikken. Ik denk dat de spanning van sommige klepveren niet meer oké is en er kleppen gaan "zweven".
Wie heeft hier ervaring mee?

• Derk Idsardi
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-06-2012 18:44 #114315 door Derk Idsardi
Beantwoord door Derk Idsardi in topic klepspeling
Nog een vraag in de categorie klepstellen.

Normaal is de volgorde van de kleppen van cylinder 1 t/m 4 uit-in, uit-in, uit-in, uit-in (of andersom). De volgorde kun je meestal wel zien aan het spruitstuk.

Bij de B16 is dat wat anders, omdat het een gecombineerd in-uitlaatspruitstuk is met 6 i.p.v. 8 kanalen.

Gaat die volgorde hier ook op of zit het anders?

In de kop heb je van voor naar achter 6 openingen; uitlaat, inlaat, uitlaat, uitlaat, inlaat, uitlaat.

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-06-2012 18:55 #114317 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic klepspeling
Bij de B 18-20 stel ik ze altijd volgens de tuimel methode: als de 1e cilinder op tuimelen staat kun je de vierde stellen en als de vierde op tuimelen staat kun je de eerste stellen, zo ook met de tweede op tuimelen kun je de derde stellen en de derde op tuimelen kun je de tweede stellen. Bij een B 16 weet ik het niet als de ontstekingsvolgorde hetzelfde is kan het ook zo.

• Derk Idsardi
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-06-2012 19:10 #114318 door Derk Idsardi
Dank voor je reactie.

De manier waarop en de volgorde is ier niet anders.

Ik heb alleen het idee dat de volgorde van de in- en uitlaatklep bij de tweede en vierde cylinder anders is. Dan krijg je uit-in, in-uit, uit-in, in-uit.

Als je alle kleppen gelijk stelt qua speling maakt het niet uit, maar in de regel stel je de uitlaatklep iets ruimer. Als het nu bij twee cylinders andersom is, stel ik de inlaat te ruim en de uitlaat te krap.

• Derk Idsardi
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-06-2012 23:03 #114336 door Derk Idsardi
Ik ben er inmiddels uit!

Het Volvo Amazon handboek geeft uitkomst.

Het schema van de kleppen bij de B16 is inderdaad: uit-in, in-uit, uit-in, in-uit. (schijnt bij de B18 ook zo te zijn).

Ik moet de 2e en 4e cylinder dus even nastellen...

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD