klepspeling
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Motor is de originele B18 met 256.000 km .Dus stel ik de kleppen op 0,30 inl. en 0,35 uitl. dan loopt hij veel mooier.
Ik rij op loodvrije benzine zonder toevoeging en niet sneller dan 110 km/u.
Met mijn vorige Amazon heb ik dertigduizend km zo gereden en haast nooit de kleppen hoeven stellen.
Ik denk als ze met minder speling staan afgesteld ze ook minder hard op de klepzittingen slaan en dus minder slijten.
Wel kontroleer ik de speling regelmatig. Komt dit bekend voor of ben ik de enige?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Alfriedel Boelen" schreef:
Als ik mijn kleppen stel van mijn 65'er Amazon met de voorgeschrevenb klepspeling lijkt het wel een diesel.
Motor is de originele B18 met 256.000 km .Dus stel ik de kleppen op 0,30 inl. en 0,35 uitl. dan loopt hij veel mooier.
Ik rij op loodvrije benzine zonder toevoeging en niet sneller dan 110 km/u.
Met mijn vorige Amazon heb ik dertigduizend km zo gereden en haast nooit de kleppen hoeven stellen.
Ik denk als ze met minder speling staan afgesteld ze ook minder hard op de klepzittingen slaan en dus minder slijten.
Wel kontroleer ik de speling regelmatig. Komt dit bekend voor of ben ik de enige?
Hoe minder speling hoe minder de klep zijn hitte af kan geven aan het blok wat op zijn beurt weer resulteert in ingeslagen kleppen. Beter gewoon stellen op de waarde welke volvo aan geeft.
Ik rij zelf een amazon met een b18a blok en deze stel ik op 0.45 (koud in en uit) ik kan ook nog naar 0.4 (gezien ik een tt3 as heb). Maar laat het zo denk ik, beter wat getik dan op een gegeven moment helemaal geen getik meer.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
0,30mm gaat vast prima. Ik zou het zelf nooit doen. Ooit een nokkenas gezien die vrij rond en verkleurd was door te te strakke klep. Naast dat ze in kunnen branden.
Het kan zo zijn dat je tuimelas ingeslagen is, dat merk je niet met voelermaatjes. De tips zou je opnieuw kunnen laten ronden.
Mijn (gevoels)ervaring is dat het type olie ook nogal uitmaakt voor het getik.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Ik vind het B18 kleppengeratel een van de betere motorgeluiden. Lekker aanwezig ook.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Heb nog een gereviseerde B20 staan en daarwil ik wel een aluminium tandwiel in monteren.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Wat wel kan is dat de tuimelaars zijn ingeslagen op de kleppen. Als het ding inderdaad meer dan 400.000 kilometer dienst heeft gedaan, is dat waarschijnlijk. Dan krijg je een holletje in de tuimelaar, maar die meet je niet met je voelermaat waardoor de ruimte veel groter is dan je meet....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Jeroen Visser" schreef:
Ik rij zelf een amazon met een b18a blok en deze stel ik op 0.45 (koud in en uit) ik kan ook nog naar 0.4 (gezien ik een tt3 as heb). Maar laat het zo denk ik, beter wat getik dan op een gegeven moment helemaal geen getik meer.
Jeroen wat zijn je ervaringen met de TT3 as? ik zit er ook over na te denken. alvast ebdankt voor je reactie.
On topic:
Bij een strakkere speling, krijgt hij wel meer vermogen. In de tractorpulling zetten we ze ook op de strakste tolerantie die net veilig is.