klepspeling

  • Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-03-2012 23:33 #111895 door Alfriedel Boelen
klepspeling is gemaakt door Alfriedel Boelen
Als ik mijn kleppen stel van mijn 65'er Amazon met de voorgeschrevenb klepspeling lijkt het wel een diesel.
Motor is de originele B18 met 256.000 km .Dus stel ik de kleppen op 0,30 inl. en 0,35 uitl. dan loopt hij veel mooier.
Ik rij op loodvrije benzine zonder toevoeging en niet sneller dan 110 km/u.
Met mijn vorige Amazon heb ik dertigduizend km zo gereden en haast nooit de kleppen hoeven stellen.
Ik denk als ze met minder speling staan afgesteld ze ook minder hard op de klepzittingen slaan en dus minder slijten.
Wel kontroleer ik de speling regelmatig. Komt dit bekend voor of ben ik de enige?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-03-2012 07:17 #111896 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic klepspeling

"Alfriedel Boelen" schreef:
Als ik mijn kleppen stel van mijn 65'er Amazon met de voorgeschrevenb klepspeling lijkt het wel een diesel.
Motor is de originele B18 met 256.000 km .Dus stel ik de kleppen op 0,30 inl. en 0,35 uitl. dan loopt hij veel mooier.
Ik rij op loodvrije benzine zonder toevoeging en niet sneller dan 110 km/u.
Met mijn vorige Amazon heb ik dertigduizend km zo gereden en haast nooit de kleppen hoeven stellen.
Ik denk als ze met minder speling staan afgesteld ze ook minder hard op de klepzittingen slaan en dus minder slijten.
Wel kontroleer ik de speling regelmatig. Komt dit bekend voor of ben ik de enige?


Hoe minder speling hoe minder de klep zijn hitte af kan geven aan het blok wat op zijn beurt weer resulteert in ingeslagen kleppen. Beter gewoon stellen op de waarde welke volvo aan geeft.

Ik rij zelf een amazon met een b18a blok en deze stel ik op 0.45 (koud in en uit) ik kan ook nog naar 0.4 (gezien ik een tt3 as heb). Maar laat het zo denk ik, beter wat getik dan op een gegeven moment helemaal geen getik meer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2012 08:14 #111898 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic klepspeling
Op LPG stel ik ze altijd 5-honderdste losser.

0,30mm gaat vast prima. Ik zou het zelf nooit doen. Ooit een nokkenas gezien die vrij rond en verkleurd was door te te strakke klep. Naast dat ze in kunnen branden.

Het kan zo zijn dat je tuimelas ingeslagen is, dat merk je niet met voelermaatjes. De tips zou je opnieuw kunnen laten ronden.
Mijn (gevoels)ervaring is dat het type olie ook nogal uitmaakt voor het getik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2012 15:38 #111912 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic klepspeling
Diesel geluid kan ook wijzen op versleten distributietandwiel, de tanden krijgen onderling teveel ruimte waardoor de nokkenas luidruchtige sprongetjes voorwaarts maakt, het blok is een goeie klankkast.
Ik vind het B18 kleppengeratel een van de betere motorgeluiden. Lekker aanwezig ook.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2012 15:46 #111913 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic klepspeling
Maar dan zou het dieselgeluid niet weg gaan als ik de kleppen strakker stel.Ik gebruik 15w-40 van MPM en zoals ik al zei mijn vorige Amazon (nu helaas ter ziele) heeft het dertigduizend km uitgehouden,ik heb het blok nog. Ik zal inderdaad de tipjes van de tuimelaars eens opnieuw ronden en de speling op de as kontroleren.
Heb nog een gereviseerde B20 staan en daarwil ik wel een aluminium tandwiel in monteren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2012 08:26 #111934 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic klepspeling
Het staat je natuurlijk vrij ze te strak te stellen. Het zou me niet verbazen als het op den duur schade oplevert.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2012 09:50 #111941 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic klepspeling
Als de speling werkelijk 0,30 is, levert dat schade op. De ingenieurs weten heus wat ze doen, die klappen zijn de klepstelen etc op berekend hoor.
Wat wel kan is dat de tuimelaars zijn ingeslagen op de kleppen. Als het ding inderdaad meer dan 400.000 kilometer dienst heeft gedaan, is dat waarschijnlijk. Dan krijg je een holletje in de tuimelaar, maar die meet je niet met je voelermaat waardoor de ruimte veel groter is dan je meet....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2012 11:51 #111943 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic klepspeling
Je kunt het voelermaatje aan de boven kant ook flink versmallen, kun je iig even "voelen" of er sprake is van slijtage..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2012 16:42 #111952 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic klepspeling
Yup! Slim!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2012 21:20 #111959 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic klepspeling
off topic:

"Jeroen Visser" schreef:
Ik rij zelf een amazon met een b18a blok en deze stel ik op 0.45 (koud in en uit) ik kan ook nog naar 0.4 (gezien ik een tt3 as heb). Maar laat het zo denk ik, beter wat getik dan op een gegeven moment helemaal geen getik meer.


Jeroen wat zijn je ervaringen met de TT3 as? ik zit er ook over na te denken. alvast ebdankt voor je reactie.

On topic:

Bij een strakkere speling, krijgt hij wel meer vermogen. In de tractorpulling zetten we ze ook op de strakste tolerantie die net veilig is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD