- Berichten: 801
Project Amazon combi '67
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
ik vind het een prachtig resultaat.
Niet de auto met een gevulde portemonnee bij een professionele spuiterij brengen, maar door noeste arbeid iets moois neerzetten. Hier heb ik bewondering en vooral waardering voor.
Veel sleutel plezier bij de montage!
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Mooi om te zien dat er overal mensen bezig zijn om de Volvo's te behouden.
Viel me wel op dat de foto's van het begin van deze reeks niet mee zijn overgegaan.
Misschien wel leuk om deze weer aan te vullen.
Veel plezier verder......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank Hoekstra
- Senior lid
- Berichten: 50
Ik hanteer maar het motto ''ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan''...
Nu het dashboard er af is geeft het mooi ruimte voor wat kleine klussen die nog lagen.
De kachelkraan lekte, de manier om dit te voorkomen was om de kachel voluit aan te zetten, niet echt ideaal dus dat was een mooi moment om er goed bij te kunnen zonder de capillair draad te beschadigen.
De kachelslangen afgeknepen met verfklemmen werkte goed om te voorkomen dat het hele koelsysteem leeg hoefde en het een knoeiboel werd onder de motorkap.
Een nieuwe rubber pakking van het VKO had ik al een tijdje in huis.
voorzichtig de koperen lipjes lostikken.
Het was wel duidelijk waarom hij lekte, het oude rubbertje was flink vergaan.
Ook een aanpassing gemaakt aan het contactslot, deze zat ruimte op. Omdat ik al bijna een sleutel doormidden had heb ik afgelopen jaar al een startknop aangesloten, maar het zinde me nog niet helemaal dus nu ik het slot los had een klein gaatje geboord van 1,5 mm om een pinnetje in te doen waar de kraag van de sleutel tegen kan afsteunen.
Ik heb een spanstiftje gebruikt met een iets grotere diameter, hierdoor klemt deze goed in het gaatje. Leuke klusjes om te doen vooral als je overal goed bij kan.
Nu de lak van de deuren en dashboard laten uitharden en ondertussen flink aan slag met nieuwe rubbers monteren.
Combi '67
240 '85
V70 '09
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank Hoekstra
- Senior lid
- Berichten: 50
Het andere dashboard dat ik had gekocht is voorzien van een nieuwe laklaag, geschuurd en gepolijst.
Het terugzetten in de auto was even gepriegel om niks te beschadigen maar de randen afplakken helpt.
De oude sierlijst heb ik nog wat netter kunnen maken door voorzichtig wat deukjes er uit te slaan en te polijsten. Het dekje werd mooi zwart na poetsen met wat bumperpoets wat ik nog had staan.
Het lijmen van de tochtstrips was zo gelukt met hulp van wat knijpers
Ondertussen zijn de achterruiten er ook ingezet met behulp van nieuwe rubbers en rubberprofiel lijmkit.
Mijn oude voorruit was al niet zo heel mooi meer (wisserkassen) maar blijkbaar heb ik er een keer in de buurt gewerkt met de slijptol ( raam lag op steunen tegen het plafond aan) in de schuur dus zitten er putjes in.... oeps.
Zo is de keuze voor een nieuwe ruit wel makkelijk gemaakt...
Ondertussen nog wat klein spul van een nieuw kleurtje voorzien
De achterklep is best strak geworden, al het schuren en plamuren is de moeite waard geweest. Extra tijd stoppen in het wetsanden en polijsten geeft een mooie glans. Moest ook wel, de achterklep is bij een combi een echte eye catcher.
En de bovenklep er op, nu het raam er nog in. Even proef gepast met de bumper die ik laatst gescoord heb. Deze moet nog gepolijst worden. Met het uitlijnen van de kleppen begint het al ergens op te lijken.
Combi '67
240 '85
V70 '09
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jacob van Zwet
- Premium lid
- Berichten: 130
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank Hoekstra
- Senior lid
- Berichten: 50
De opbouw vordert gestaag. Alle deuren zijn na veel passen en meten afgehangen en de rubbers in de gootjes gepield.
Ik heb een derde remlicht geïnstalleerd, niet origineel maar voor mij wel een belangrijke extra.
De achterzijde is opgebouwd afgezien van de kentekenhouder, daar moet ik het verroeste scharnier nog van vervangen en in de verf zetten.
De stalen klemmen van de liggende sierlijsten bij de achterruiten vond ik niet ideaal. Naar idee van een andere Amazon rijder die dit bij de sierlijsten aan de zijkant heeft heb ik kunstof moeren gebruikt. In de liggende sierlijsten een schroefdraad getapt, aan de binnenzijde een rubberen ringetje en kunstof ring en moer voor het vastmaken en tegen lekken.
Het staat meteen mooier met de strips er op.
Ook de lange strips aan de achterkant na een polijstbeurt op dezelfde manier aangebracht.
Vorige week een nieuwe voorruit gekocht en ook een Simons uitlaat meegenomen. Wat een lekker geluid!
Om de auto andersom in de garage te zetten deze even gekeerd op straat. Mooi momentje om even de lak te bewonderen in daglicht..
Na het natschuren van de motorkap kwam ik er achter dat er of niet voldoende lak op zit voor het schuren of ik de primer niet vlak genoeg heb geschuurd, de sigmacover primer is vrij grof van structuur. Het resultaat; zwarte puntjes die door de toplaag heen komt. Hier moet dus nog een of twee nieuwe toplagen overheen om voldoende dikte te krijgen om echt strak te kunnen natschuren.
Ik heb eerst de motorkap afgehangen op de auto en het front en de schermen uitgelijnd. Best wel een klusje nog! Al met al voor nu tevreden met de uitlijning.
Combi '67
240 '85
V70 '09
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank Hoekstra
- Senior lid
- Berichten: 50
Een paar weken geleden het nieuwe voorruit er in gezet, lekker kliederen met kit.
Ook een raamsierlijst geplaatst, ik kon aan een nette tweedehands komen. Flink prutsen voor het helemaal netjes zit. Het lijkt meteen een stuk mooier dan alleen het zwarte rubber.
En verder met het afbouwen van het front, ik heb de motorkap, het frontje en het rechterspatbord nog voorzien van een extra laklaag. uiteraard gevolgd door natschuren en polijsten.
Ik had voor de kerst al een set 5,5 J Lemmerz velgen kunnen kopen, deze van een nieuwe laklaag voorzien en onder de auto gezet.. lekkere look, benieuwd wat het met de wegligging doet.
Verder heb ik de rembekrachtiger van een 240 met passtuk ingebouwd. De leidingen van de hoofdremcilinder bij elkaar laten komen en naar het originele verdeelblok laten gaan. Ook de hoofdremcilinder voorzien van nieuwe rubbers. Daarna het hele systeem ontlucht met de easybleed.
Het afstellen kostte nog wat tijd, de diepte van de pen die uit de bekrachtiger komt en in de remcilinder drukt bepaalt de pedaaldiepte. Dit was een aantal keren de remcilinder losschroeven, aanpassen en weer aandraaien. Dik tevreden over het remmen, het komt best in de buurt van het remgevoel van onze 240.
De nummerplaat bevestiging voorzien van nieuwe scharnieren, de oude waren doorgeroest. Daarna een nieuwe laklaag. Het oude nummerbord heeft na een goede poetsbeurt een mooi patina met slijtsporen.
En nog even een plaatje van de neus, gepolijst en wel met de verstralers er op.
Nu nog veel kleine zaken afmaken....
Combi '67
240 '85
V70 '09
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
- Berichten: 546
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3471
Hoe doe jij het polijsten machinaal fo handwerk?
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Johan Geers schreef : Beste Frank, ziet er goed uit hij glimt mooi polijsten is toch mooier als spuiten vind ik.
Hoe doe jij het polijsten machinaal fo handwerk?
m.vr.gr.
Johan Geers
Je zal toch eerst moeten spuiten voordat je kan polijsten lijkt mij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.