- Berichten: 50
Project Amazon combi '67
- Frank Hoekstra
- Senior lid
Een paar maanden terug liep ik tegen een Amazon combi uit '67 aan. Volgens de RDW geïmporteerd in 1993 uit de USA(mijlenteller..) maar voor dat ik de auto kocht al zo'n acht jaar stilstaand.
Diverse roestplekken te ontdekken, geen lopende motor, (wel met de hand rond te draaien), een verroeste hulpkoppelingcilinder en vastzittende remmen.
Maar, het is wel een combi, heeft een B20 blok met LPG onderbouw en voor de aanschafprijs kon ik me er geen buil aan vallen.
Dus de knoop doorgehakt en een project in huis (oké garage) gehaald!
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Mijn eerste doel: de motor Aan de praat krijgen.
Helaas zat er geen functionerend contactslot in, de vorige eigenaar was de sleutel kwijtgeraakt en hadblijkbaar met grof geweld het slot proberen te forceren. Alleen een nieuw slot was dus niet voldoende, dus een tweedehands pantserkabel, bobine en slot geregeld.
Groot voordeel tijdens het klussen; ik heb een poetsbrug in de garage die ook gemakkelijk naar buiten kan dus ideaal om overal bij te kunnen.
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Na het afstellen van contactpunten, afstellen bougies, nieuwe rotor en verdeelkap, nieuwe olie en filter, testen of er een vonk was en wat olie olie op de cilinders aangebracht te hebben getest of de motor wilde aanslaan dmv remreiniger te spuiten in het luchtfilter. Succes! Een aarzelend paar seconden aanslaande motor.
De gastank zat nog voor driekwart vol, en na wat denkwerk en "propaan en butaan blijft ook jaren goed onder druk" de auto geprobeerd te starten op lpg. En wat denk je? Lopen als een tierelier!
Dit geeft de burger moed! Helaas de motor niet heel lang kunnen laten draaien, de radiateur zit vol met roest en koelt dus niet echt.
Nu de motor draait geeft het me meer moed om door te gaan maar omdat ik niet van half werk houd en er roestgaten zitten aan het schutbord (doorgerot kachelhuis) besloten om de motor er uit te halen.
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Besloten dat de balken van mijn garage dik genoeg zijn, dus een lier aangeschaft om de motor er uit te lepelen.
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Dit viel eigenlijk best mee, net genoeg plafondhoogte maar alleen goed te doen. Voordeel was natuurlijk dat ik het voorbereiden, losmaken aandrijfas etc makkelijk onder de auto kon doen door het gebruik van de poetsbrug.
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Ik ben ondertussen al verder en zal binnenkort de verdere vorderingen plaatsen.
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Combi '67
240 '85
V70 '09
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Leuk dat je ook verslag gaat doen met foto's, altijd gaaf om "over iemands schouder" mee te mogen kijken.
Wat een lekkere sleutelplek heb je daar, lekker bij huis, wie doet je wat
Je pakt het in elk geval voortvarend aan.
veel sleutelplezier, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Toch mooi dat zo'n motortje na een x aantal jaar stilstand gewoon weer loopt.
Succes met je project.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Elite lid
- Berichten: 261
Ik ben ook bezig met een combi.
Leuke wagens!
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank Hoekstra
- Senior lid
- Berichten: 50
Hieronder het vervolg.
De motorruimte heeft een aantal roestplekken, oa tegen het schutbord, waarschijnlijk door het doorgeroeste kachelhuis, waardoor er jarenlang water overheen en tussendoor heeft gelopen.
Verder is het rechterbinnenscherm goed rot, hier zal een nieuwe in moeten komen.
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Het linkervoorscherm is nog heel netjes, het rechter moet ik nog bekijken of daar eer aan valt te behalen.
Even een karretje in elkaar gelast waar het motorblok en bak op kunnen staan, mijn garage heeft beperkt ruimte dus makkelijk om het blok te kunnen verplaatsen, daarnaast moet ik de koelleidingen nog doorspoelen. De PO (previous Owner) had wel het koelwater er uit laten lopen via de radiateur maar had niet de aftapplug naast het oliefilter los gehaald. Resultaat: veel bruine bagger...
Zo goed en zo kwaad als het ging het blok doorgespoeld met leidingwater.
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Als iemand nog een goed middel weet om de koelleidingen mee door te spoelen dan hoor ik het graag.
Voordeel van mijn motorblokkarretje is dat ik overal goed bij kan om schoon te maken. Dit is ook nodig want er is weinig redblock aan te ontdekken, alles zit onder een halve centimeter dikke vetlaag.
Met remreiniger en een staalborstel toch een heel eind gekomen:
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Ook gelijk maar het spruitstuk e.d. Er afgehaald om schoon te maken, van een nieuw kleurtje te voorzien en straks terug te zetten met nieuwe pakkingen er tussen.
Omdat de temperaturen ondertussen aan het dalen zijn is het spuiten van bv het blok in de garage geen goed idee. Daarom begonnen met inventariseren van het laswerk; het schutbord, het binnenscherm, het a-paneel, een stuk bodemplaat, het schelpje rechtsachter en een aantal kleine stukken op de kokerbalken.
Eerst begonnen met het slechte vloerdeel er uit te halen. Met een brandertje het antidreun materiaal verwarmd, daarna is het goed weg te steken met een plamuurmes. Zat zelfs nog water tussen het materiaal en de bodem in...
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Ik heb nog weinig laservaring dus de bodem was een mooi stuk plaat om mee te beginnen, verdwijnt straks toch uit het zicht.
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Daarnaast eens stuk reparatieplaat in de linker a-stijl gelast.
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Binnenkort meer!
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Combi '67
240 '85
V70 '09
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Hopelijk leest dat iedereen die nieuwe vloerbedekking of isolatiemateriaal denkt te moeten vastlijmen op de vloer..."Frank Hoekstra" schreef:
Met een brandertje het antidreun materiaal verwarmd, daarna is het goed weg te steken met een plamuurmes. Zat zelfs nog water tussen het materiaal en de bodem in...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Elite lid
- Berichten: 261
Zo ben ik ook begonnen met lassen
Succes!
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 884
Ik zit ook over een poetsbrug en motortakel te denken, maar heb een erg beperkte hoogte. Ik geloof dat ik tussen de 2,20 en 2,40 zat.
Voor de rest een leuk project, zal het zeker volgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Voor het reinigen van het inwendige van je motor, kachel en radiateur en overige leidingen raad ik je natuur azijn aan wat je in de supermarkt koopt voor nog geen euro de liter. Ik heb het toen bij de restauratie van mijn combi toegepast toen de motor en dergelijke nog in zat en ook draaide. Volledig afgevuld met azijn. lekker een paar weken laten zitten. Afgetapt, opnieuw vullen met azijn en vervolgens weer laten zitten maar wel af en toe de motor lekker op temperatuur laten komen en de kachel gebruiken. Ik heb er zelfs nog een paar weken mee rond gereden. Toen afgetapt en veel heel veel spoelen met water. Als er echt niets meer uit komt is alles schoon. Bij mij was het koelsysteem zo schoon dat ik met een originele radiateur kon volstaan in de hete zomer op vakantie. Veelal plaatst men een tropen radiateur icm een electrische fan als men koelproblemen krijgt. 9 van de 10 keer is het gewoon onderhoud. Maarja wie deed dat toen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank Hoekstra
- Senior lid
- Berichten: 50
@ Ronald; mijn garage balken zijn twee meter hoog, motor er uit takelen lukte net qua hoogte. Mijn poetsbrug heeft 4 standen, kan deze in de garage maar op stand 2 doen ivm hoogte, dan alsnog de wielen zo'n 30-40 cm van de grond. De brug is goed verrijdbaar dus kan op de oprit op maximale hoogte. Heb een takel met 2,5m ketting, dat lukte net. Dus zou bij jou ook mogelijk moeten zijn.
Combi '67
240 '85
V70 '09
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.