Katterug project
- Gert Vegter
- Platinum lid
Dan hoop ik dat het jou niet zo zal vergaan als mij..."Rob Baeten" schreef:
...een Katterug of Duett heb ik helaas nog nooit kunnen proberen.
Het verhaal heb ik al vaker verteld. In 2002 kocht ik een fraaie PV444DS met een vrijwel versleten B4B-motor. Na er slechts enkele kilometers mee te hebben gereden, begon ik aan een modificatieprojectje (in vergelijking met jouw inspanningen durf ik het woord “project” hier niet te gebruiken). Dat hield o.a. in het monteren van een B20F-motor, dubbele SU's, M40-bak, PV544-achteras, schijfremmen, betere stoelen die werden bekeed met originele stoffen, etc. (zie evt. ook mijn website voor meer info). Dit alles in de overtuiging dat het voor mij de min of meer ideale klassieker voor dagelijks gebruik zou opleveren. Alle moeite en hoge kosten ten spijt, bleek het weggedrag uiteindelijk tegen te vallen,vooral vanwege de hoge zijwindgevoeligheid die niet bleek uit te bannen, met als resultaat dat ik de wagen in 2005 weer verkocht.
In 2012 kocht ik voor relatief weinig geld een goede PV544B met lelijke lak. Ik had aanvankelijk de indruk dat deze wagen wat stabieler was dan de PV444. Maar toen ik de wagen eenmaal had gekocht en er wat meer mee had gereden, bleek er toch maar nauwelijks verschil. Ook met deze PV544 moest je op de autoweg met zijwind kracht 4 eigenlijk al drie handen aan het stuur hebben.
Een laatste wanhoopsactie, het vervangen van de velgen door brede exemplaren, vermocht evenmin het gewenste resultaat te hebben, dus ook deze Katterug was geen blijvertje. Dit in tegenstelling tot de Amazon, die net even wat stabieler is, maar mij qua uiterlijk helaas minder aanspreekt en die ik daarom als een “compromisauto” beschouw.
Hopelijk pakt het bij jou t.z.t. anders uit. Dat is niet uitgesloten, wat er zijn tenslotte ook nogal wat mensen die het leuk vinden om in een Kever te rijden en die is nog instabieler dan een Katterug...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Wat de cabrio kap betreft Paul, ik deel je mening dat de wagens vaak mooier zijn met de kap open. De originele kap van de Katterug verdient ook geen schoonheidsprijs. De Ringborg kap op de eerste foto is heel redelijk maar Valbo heeft er helaas echt een enorme tent van gemaakt, ik ga kijken wat ik er van kan maken.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
- Berichten: 339
Je wet toch wel dat zeilmakers veel cabriokappen maken voor boten. Dus als je problemen het, zou je daar je licht eens op kunnen steken. Zij gaan meestal uit van een sierlijke vorm en maken daar de kap op pas. Er zitten ongetwijfeld bij jou in de buurt ook van deze zeilmakers. In ieder geval een mooi project om te volgen. Respect en succes, Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
- Berichten: 2064
mooi je voortgang met de cabriolet te zien.
Bij het maken van de beugels voor de kap erop letten dat deze ingeklapt mooi ruim in elkaar vallen ipv op elkaar, anders heb je daarna een (te) hoog opliggende open kap.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
De laatste keer dat je bij me was hebben we het er inderdaad over gehad, ik ga er zeker rekening me houden.
Bedankt.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
"Gert Vegter" schreef:
Op blz.52 van het VKM nr.45 staan ook foto's van een PV444 cabrio met een kap waarvan de achterruit niet bepaald in stijl is (te groot). Wat m.i. wel weer beter oogt is dat de drukknopen verdekt zijn gemonteerd.
Klopt Gert, dat raam is niet helemaal in verhouding. De wagen is ooit gerestaureerd in Zweden en het raam is destijds waarschijnlijk groter gemaakt voor een beter zicht door de interieur spiegel. In het VKM 36 uit 2013 blz 12 staan nog meer foto's van deze wagen. www.volvokv.nl/index.php?option= ... 6&Itemid=6
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven Bleeker
- Elite lid
- Berichten: 210
Echt geweldig om dit project te lezen. Project krijgt toch wel een heel andere betekenis. Moet ik dat van mij maar aanpassingen of deel restauraties gaan noemen. Ik blijf dit volgen, niet omdat ik het zelf van plan ben maar het erg leuk is om te zien hoe je dit soort aanpassingen maakt.
suc6 met het project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.