- Berichten: 1420
Katterug project
- Rob Baeten
- Platinum lid
Minder
Meer
26-01-2016 04:19 #157676
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Paul, een beetje laat :oops: bedankt voor je reactie , is echt iets om trots op te zijn zulke kids.
Weer tijd voor een kleine (winter) update, tjonge wat was het koud in de garage vorige week.
Heb een begin gemaakt met de koppeling. Het idee om hem hydraulisch te maken heb ik laten vallen maar de speling in de hele armen en benen fabriek kon ik niet los laten.
Ben eerst gaan zoeken naar geschikte kogel gewrichten en vond die wel in Nederland voor een kleine 32 Euries incl BTW en verzenden. Toch maar even op e-bay gekeken en daar vond ik dezelfde voor 5,80 en gratis verzenden vanuit China
Heb eerst een nieuw asje gemaakt met M10 /1.5 aan beide kanten en het geheel met afstand busjes vast gezet op de bestaande punten. Ik moet allen nog lock moeren op het asje zetten zodat alles mooi vast zit
Als je nu naar het slijt patroon van de steun op het chassis kijkt dan vind je de meeste schade eigenlijk in de lijn van de lineal. Volgens mij komt dit omdat de scharnier punten bijna in een lijn liggen waardoor er veel kracht nodig is om over het 'bijna' dode punt heen te komen.
De nieuwe as heb ik nu wat langer gehouden waardoor er een hoek komt met de scharnier punten en er beter gebruik wordt gemaakt van de hefbomen in het systeem. Het kan verbeelding zijn maar ik vind dat zelf de koppeling nu lichter aanvoelt omdat de momenten anders liggen. Voor mij dus een verbetering, de totale speling is nu minimaal en heb minder kracht nodig om te koppelen.
De steun zelf heb ik ook vervangen. Er zijn reparatie delen te koop in onze onderdelen shop maar ik het gekozen voor een 3 mm plaat en twee grote plaatringen met een gat van 21 mm. Het geheel krijgt daardoor meer wat body en lijkt mij een goed alternatief.
Weer tijd voor een kleine (winter) update, tjonge wat was het koud in de garage vorige week.
Heb een begin gemaakt met de koppeling. Het idee om hem hydraulisch te maken heb ik laten vallen maar de speling in de hele armen en benen fabriek kon ik niet los laten.
Ben eerst gaan zoeken naar geschikte kogel gewrichten en vond die wel in Nederland voor een kleine 32 Euries incl BTW en verzenden. Toch maar even op e-bay gekeken en daar vond ik dezelfde voor 5,80 en gratis verzenden vanuit China
Heb eerst een nieuw asje gemaakt met M10 /1.5 aan beide kanten en het geheel met afstand busjes vast gezet op de bestaande punten. Ik moet allen nog lock moeren op het asje zetten zodat alles mooi vast zit
Als je nu naar het slijt patroon van de steun op het chassis kijkt dan vind je de meeste schade eigenlijk in de lijn van de lineal. Volgens mij komt dit omdat de scharnier punten bijna in een lijn liggen waardoor er veel kracht nodig is om over het 'bijna' dode punt heen te komen.
De nieuwe as heb ik nu wat langer gehouden waardoor er een hoek komt met de scharnier punten en er beter gebruik wordt gemaakt van de hefbomen in het systeem. Het kan verbeelding zijn maar ik vind dat zelf de koppeling nu lichter aanvoelt omdat de momenten anders liggen. Voor mij dus een verbetering, de totale speling is nu minimaal en heb minder kracht nodig om te koppelen.
De steun zelf heb ik ook vervangen. Er zijn reparatie delen te koop in onze onderdelen shop maar ik het gekozen voor een 3 mm plaat en twee grote plaatringen met een gat van 21 mm. Het geheel krijgt daardoor meer wat body en lijkt mij een goed alternatief.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1420
26-01-2016 04:58 #157677
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Daarna heb ik de bumper steunen achter verder moeten aanpassen. Toen ik de wagen in september in elkaar heb gezet voor de beurs kwam ik er achter de originele steunen net niet langs het Duett chassis kwamen. Na wat passen en meten en kartonnen mallen heb ik besloten om de nieuwe steunen in te klemmen tussen het chassis en de dwars balk achter op het chassis.
Eerst van karton een knipmal gemaakt en over gezet op een 8 mm plaat. De gaten heb ik wat groter gehouden zodat ik het geheel wat kan schuiven t.o.v. de koets als dat later nodig zou zijn.
De platen op de juiste plaats geklemt en met een puntje vast gezet aan de originele bumper steunen
Daarna was het vrij eenvouding om de haken eraf te slijpen en het geheel aan twee kanten af te lassen
En dan is er weer een stukje klaar
Groeten, Rob
Eerst van karton een knipmal gemaakt en over gezet op een 8 mm plaat. De gaten heb ik wat groter gehouden zodat ik het geheel wat kan schuiven t.o.v. de koets als dat later nodig zou zijn.
De platen op de juiste plaats geklemt en met een puntje vast gezet aan de originele bumper steunen
Daarna was het vrij eenvouding om de haken eraf te slijpen en het geheel aan twee kanten af te lassen
En dan is er weer een stukje klaar
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26-01-2016 19:39 #157699
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic Katterug project
Hey Rob, Laat naar bed of vroeg er uit?
Mooie update weer en ik denk dat je groot gelijk hebt met het teveel in lijn liggen waardoor erg veel kracht in het begin nodig is. En dat op zijn beurt veroorzaakt onnodige slijtage. Blijf het met interesse en ontzag voor de uitdaging en executie volgen.
Mooie update weer en ik denk dat je groot gelijk hebt met het teveel in lijn liggen waardoor erg veel kracht in het begin nodig is. En dat op zijn beurt veroorzaakt onnodige slijtage. Blijf het met interesse en ontzag voor de uitdaging en executie volgen.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1420
27-01-2016 22:19 #157746
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Bedankt Gerben, vandaag nog wat aan de schijfremmen kunnen doen. Zal snel wat foto's posten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
27-01-2016 23:26 #157749
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Katterug project
Prachtige vorderingen weer Rob !
Voordeel van de kogelkoppen is ook dat smering langer gehandhaaft blijft vanwege groter oppervlak dus minder druk per mm2.
De olie of het vet houdt dus langer stand.
Mooi gemaakt allemaal, het is het kou leiden waard wat mij betreft (ik voel d'r toch niets van :lol: :lol: )
Enne, die bumpersteunen; sterk gemaakt, mooi uitgedacht.
groet Jan
Voordeel van de kogelkoppen is ook dat smering langer gehandhaaft blijft vanwege groter oppervlak dus minder druk per mm2.
De olie of het vet houdt dus langer stand.
Mooi gemaakt allemaal, het is het kou leiden waard wat mij betreft (ik voel d'r toch niets van :lol: :lol: )
Enne, die bumpersteunen; sterk gemaakt, mooi uitgedacht.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1420
28-01-2016 19:23 #157767
door Rob Baeten
Rendering Error in layout Message/Item: Kunena\Forum\Libraries\BBCode\KunenaBBCodeLibrary::renderEbayLayout(): Argument #1 ($ItemID) must be of type int, string given, called in /home/volvo03/domains/volvoklassiekervereniging.nl/public_html/libraries/kunena/src/BBCode/KunenaBBCode.php on line 304. Please enable debug mode for more information.
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Rendering Error in layout Message/Item: Kunena\Forum\Libraries\BBCode\KunenaBBCodeLibrary::renderEbayLayout(): Argument #1 ($ItemID) must be of type int, string given, called in /home/volvo03/domains/volvoklassiekervereniging.nl/public_html/libraries/kunena/src/BBCode/KunenaBBCode.php on line 304. Please enable debug mode for more information.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1725
28-01-2016 21:15 #157773
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Katterug project
Nou Rob, lijkt wel in een stroomversnelling te komen!
Mooi werk!
Mooi werk!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-01-2016 22:10 #157775
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Katterug project
Goed werk en slimme oplossingen !
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1420
06-02-2016 10:21 #158022
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Deze week de rechter naaf ook nog af kunnen maken, nu nog even wachten op de remzuigers uit Engeland. K'ben bang dat die nog even in een depot zijn blijven hangen door de canaval
En omdat ik toch bezig was en alles klaar had liggen ook maar gelijk een kleine zijstap naar mijn 2025 project gedaan :lol: , de 1965 sport die ook weer een keer gaat schitteren op de Nederlandse wegen.
Groeten, Rob
En omdat ik toch bezig was en alles klaar had liggen ook maar gelijk een kleine zijstap naar mijn 2025 project gedaan :lol: , de 1965 sport die ook weer een keer gaat schitteren op de Nederlandse wegen.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1725
06-02-2016 10:33 #158023
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Katterug project
Mooi setje remmen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.