- Berichten: 746
Volvo 144 TURBO INTERCOOLER!
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
"Lars Weffers" schreef:
Dat is een goeie inderdaad!
Dus dan heb ik aan één carburateur genoeg?
Levert dat minder vermogen? En is één mengstuk genoeg?
Zoals u het zegt, heb ik ook geen problemen met de venturi inderdaad.
Dan nog: welke carburateur? SU of Stromberg?
Injectie zijn toekomst plannen, dat moet het budget nog toelaten want een LPG installatie staat ook nog op de planning.
Lars
enkele SU dan de turbo en van de turbo naar 2 gasmengstukken, de enkele carburateur vormt natuurlijk wel een flinke restrictie!
Ene geen ge-U aub!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Elite lid
- Berichten: 178
Ik heb net je topic doorgelezen, maar je hebt het nooit goed lopend gekregen met de carburateurs ?
Misschien toch maar sparen voor een mega squirt.
Maar er moet dan toch veel gedraaid en gefreesd worden? Dat is dan weer lastig. inleren lukt wel met de mensen om mij heen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Elite lid
- Berichten: 178
Vandaag heb ik het blok opgehaald, thuis even wat gepast en gemeten.
De B18 heeft geen steun voor de dynamo, maar deze wilde ik toch al aan de andere kant van het blok maken zodat ik meer ruimte heb voor de Turbo.
Ik heb de carburateurs even in mijn handen gehad. De enige plek waar hij lucht kan gaan lekker is bij de uitgangen van de gasklep, echter heeft deze as zelf geen speling en als ik water in de carburateur laat lopen loopt het er ook niet uit via de as (één kant van de carburateur op een vlakke plaat gedrukt). Natuurlijk staat er nu geen druk op, maar hij lekte niet.
Wat ik mij ook bedacht, druk kiest toch altijd de makkelijkste weg? En dit is via de gasklep de motor in, dus zou hij niet lekken via de as.
En, zonder turbo, trekt hij vacuüm, dan zou hij ook via de as uitgangen lucht trekken wat zou betekenen op valse lucht, waardoor de motor nooit goed is af te stellen?
Ik denk dat het te verwaarlozen is, de druk die hij zou verliezen, de speling, als die er al is, is zo minimaal dat het naar mijn idee niet te merken is. Vooral omdat het zonder Turbo ook gewoon "open" is!
Denken jullie daar anders over?
Ik denk dat ik gewoon de stoute schoenen moet aantrekken en gewoon moet proberen wat er gebeurd. Aanpassen kan altijd nog.
Door middel van een dunnere gasnaald kun je het lekken, en dus de extra lucht, weer opheffen zodat hij meer benzine krijgt.
Rijden doe ik meestal toch op gas.
Is voor het rijden op benzine met Turbo genoodzaakt om een elektrische benzine pomp te monteren, of gaat het prima af met de originele?
De Turbo druk moet ook op de vlotterkamer komen, is het verstandig om deze bovenop bij de ingang te plaatsen? De benzine gaat via de onderkant naar de Venturi, dus druk je de benzine weg, bij wijze van! Zou je het onderin plaatsen dan duwt hij de benzine omhoog en zuigt hij lucht aan.
En dan nog een vraag: Is een plaat van 3 mm dik genoeg om een spacer te maken voor tussen het spruitstuk en de Turbo? Ik zet er dan nog wel een pijp tussen zodat de Turbo iets meer naar het blok en naar voren komt te liggen.
Alvast bedankt,
Lars Weffers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
3mm plaat tussen spruitstuk en turbo is wel weinig hoor.
Inderdaad moet de turbodruk op de benzinedruk regelaar komen te staan, onderstaande regelaar heb ik nog liggen
Uploaded with ImageShack.us
Ook had/heb ik meteen een electrische pomp gemonteerd met een retour leiding naar de tank terug
Uploaded with ImageShack.us
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Elite lid
- Berichten: 178
Ik ga een dikkere plaat zoeken
Zit er al een aansluiting voor de retour op de tank of moet ik deze nog maken?
Wat vraag je voor de regelaar? Regelen we verder via PB?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Elite lid
- Berichten: 178
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
"Erik Ciesluk" schreef:
Er zit geen retouraansluiting op je tank, die moet je er bij maken. Net als een retourleiding van motor naar tank. Leuk project!
Zorg ervoor dat de retour leiding voldoende diameter heeft minimaal 6mm inwendig anders blijft de druk te hoog
omdat er teveel weerstand in de leiding is, dit probleem heb ik ook gehad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Elite lid
- Berichten: 178
Anders ontploft het tijdens het lassen, en dat is niet leuk.
Kan de retour niet worden geplaatst op de aanvoer ?
Door middel van een soort y stuk, zodat de retour weer in de richting van de aanvoer staat. Hierdoor krijg je een gesloten circuit en werkt het als een soort "powerbox" die bij opgevoerde brommers worden toegepast..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.