- Berichten: 534
Project Volvo 122S Down Under
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
- Toevoeging voor de ringen: de linker en rechter bovenhoeken krijgen een speciale ring met een oogje eraan, waaraan de veren van de carbs worden gehaakt.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
"Marc Schunck" schreef:
Momenteel ben ik bezig met de opbouw van t B20B blok. De zuigers en oliepomp zitten erin en ook de distributie tandwielen zitten erop, met dank aan de forumtips. Het kleine stalen tandwiel en de sleeve had ik ca 20 min in de oven gelegd bij 220 graden en toen gleden ze zo op de as. Het fiber tandwiel ging er ook makkelijker op dan gedacht, ik moest alleen ff een 36mm dop aanschaffen om de moer vast te zetten. Om na te gaan of ik alle onderdelen heb, heb ik vanavond (t is hier een paar uur later ) alle onderdelen los geplaatst.En dat riep een aantal vragen op:
- Toen ik met de kop bezig was vroeg ik me af waar de 2 schroefgaten boven en achterin voor dienen(zie foto). Volgens mij wordt de bovenste gebruikt voor de temperatuur sensor, maar die andere is me onduidelijk, weet iemand wat hier in/aan moet ?
In de achterste hoort een knietje te zitten (44), op dat knietje gaat een koelwaterslang naar het kachelhuis.
- Het water kraantje krijg ik er maar half ingeschroefd, het zit nu zo strak dat ik er niet nog meer kracht op durf te zetten, is dit normaal, of moet t schroefdraad helemaal in t blok verdwijnen ?
Ik zou er niet teveel kracht opzetten. Ik weet niet of dit zo is, maar als het tapse draad is bestaat er een kans dat je een scheur in je blok krijgt, gietijzer is bros.
- De dunne metalen waterpijp vanaf de waterpomp loopt naar achteren, maar ik kan nergens vinden waar ie dan vervolgens op moet worden aangesloten ?
Daarvandaan gaat een slang naar de kachelkraan, de andere kant van de kachelkraan gaat naar het kachelhuis. Zie de exploded view:
- De pakking tussen de inlaat/uitlaat spruitstuk en blok heeft een kant met "metalen" stukken (na 13 jaar in de schuur zat er zelfs al wat roest op..) en aan de andere kant is t zeg maar gewoon pakking, welke kant moet op t blok ?
- en dan de laatste, hoe wordt het inlaat/uitlaat spruitstuk vast gezet ? Er zitten 5 gaten in t spruitstuk en 4, zeg maar, openingen tussen de uitlaat/inlaat pijpen, moeten daar nog speciale ringen oid tussen om de moeren goed te kunnen vastzetten?
Hier zijn inderdaad speciale ringen voor, onderdeelnummer 419401, of 419416 met oog voor de veren van de carburateurs. Een ander nummer is 191169. Zie ook de foto:
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
En het waterkraantje: bij mij steekt ook de schroefdraad nog een eindje uit het blok:
Twee van die dikkere ringen zijn trouwens ook voorzien van een bevestigingsoogje (in geval van dubbele SU's tenminste) waar de veer van de gasklepas aan wordt bevestigd (die er voor zorgt dat de gasklep sluit als je het gaspedaal los laat) (Daan was me net voor)
(Ongeveer) te zien op deze foto:
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
- Berichten: 880
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zo te zien mis ik dus nog een aantal zaken zoals speciale ringen met oogjes, de carb veren, het korte pijpje/knietje, het ruitvormige afdekplaatje met boutjes, etc. Deze week maar ff bestellen en dan 2 weken wachten op de post als de customs ze niet uit gaat pakken (dan duurt t nog langer..).
Binnenkort zal ik nog wat op m'n blog zetten maar moet ff de tijd zien te vinden, ben te druk met de Volvo zelf
Ik ben ook al aan t verder denken over de vooras, die moet er ook onderuit om te verven en een aantal zaken te vervangen. Ik moet natuurlijk maximaal gebruik maken van de max 20kg die per pakket verzonden kan worden (van 10 tot 20kg is dezelfde prijs) Topforum!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Heb zojuist de toplager geplaatst met de tip van Rene. Hij gleed er zo in na een paar tikken op de dop uit de doppendoos (1 inch). Ook nog ff een update op mn blog gezet over de distributie tandwielen enzo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Als iemand weet hoe de cover met rubber ring goed te centreren is wil ik dat ook graag proberen. Ik weet ook niet hoeveel variatie in de speling mag zitten zonder dat t rubber gaat lekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.