- Berichten: 2280
Mijn Amazon uit begin 61
- René Minnebo
- Platinum lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Oog voor detail en werken met originele delen en kleuren, heel netjes mijn complimenten !.
Ik zag dat de onderzijde ook in de kleur is gespoten
Wellicht heb je nagedacht over een undercoat voor de bodem, kan natuurlijk tectyl maar denk eens aan PVC, licht en makkelijk verspuit & kwastbaar. Zeker als de onderzijde ook de bodykleur heeft is dit eenoptie, blauw laten is in mijn ogen niet mooi en stoort het lijnenspel,
Heb net mijn '61 B16B Amazon verkocht, was klaar en alle opties OD ,Coene dak, gebruikte de wagen bijna niet.
Moest enkele wagens opruimen, maar als je dit ziet krijg ik weer zin om een Amazon te doen, wellicht een combi als ik de stalling en sleutelruimte rond krijg.
Mocht je nog onderdelen nodig hebben voor koppeling, remmen, uitlaat etc etc, ik heb nog veel NOS Amazon delen nieuw liggen.
Ook alle Green Manuals, werkplaats handboeken, van de vroege Amazon,
Welk deel van NL zit je ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik zit in de buurt van Gouda, dus Zuid-Holland, en zal tijdens de opbouw nog flink wat nieuwe onderdelen nodig hebben. Nu al weet ik dat het chroom van de handrem erg slecht is en het waarschijnlijk handiger is een goed tweedehands exemplaar op de kop te tikken dan om hem te laten polijsten en opnieuw verchromen.
Ook klinken die manuals als erg interessant (heb zelf het B18 onderdelen boek en de P1200 specificatie manual).
Wat betreft de behandeling van de onderkant, die staat in de zink primer, cellulose primer en dan in 2K verf. Die is, zoals de heer Minnebo kennelijk gezien heeft, gekwast omdat ik het een enorme knoeiboel zag worden als ik dat met een beker zou spuiten. Wel heb ik de moeilijk te bereiken plekken voor gespoten. De as en andere zwarte delen zijn met hamerite gedaan terwijl de trommels in de hittebestendige verf staan. De motorruimte, opbouw en binnenkant worden in de epoxy primer gezet en 2K overgespoten. De buitenkant in iedergeval door een echt herstel bedrijf waar ik uitstekende ervaring mee heb. Zij hebben ook de 2K verf en epoxy primer geleverd en me verteld dat ik beter geen cellulose primer kon gebruiken omdat die te makkelijk oplost. Maar ja, toen was ik al te lang bezig en te koppig om weer alles helemaal kaal te halen dus die onderkant zal mogelijk ooit nog eens overgedaan moeten worden.
Ik heb wel gedacht over een coating van de onderkant maar heb nog niet besloten. De hiervoor genoemde garage adviseerde spetter, een coating die overspuitbaar is en tegenwoordig op dorpels en bodemdelen gebruikt wordt. Het nadeel van een coating vind ik dat je niet meer kunt zien waar eventueel roest begint, het voordeel dat de wagen minder gevoelig is voor steenslag.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
- Berichten: 1146
die 2k lak op de bodem , hoe zit dat met steenslag , 2k is keihard en blust eraf , rx10 is taaie meuk blust niet.
wat denk jij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Tot twee weken geleden kende ik echter RX producten nog niet (leer proces) maar ik had inmiddels wel besloten RX7 of zoiets in de balken te gebruiken. Ik vermoed dat de wagen (als hij af is) slechts met mondjesmaat de garage uitkomt, zo'n 14 dagen per jaar of zo schat ik, maar met de wielkasten moet ik dus zo-wie-zo wat doen want na een halve week rijden zijn die al helemaal kaal vrees ik.
P.s. De E. in E.S.G. Zee staat toch niet toevallig voor Eric of Erik en die B16B was toch niet toevallig rood met een wit (grijs) dak?.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Nadat de achteras weer op zijn plaats zat was het tijd om het deel tussen de achteras en de motorruimte van teer en rotzooi te ontdoen. Waar ik het meest tegen op keek was het schoon maken en ontroesten van de tunnel waar de aandrijf as doorheen loopt. Met weinig ruimte voorzag ik voornamelijk een probleem met de overdwars lopende profielen die er in zitten. Achter af viel het heel erg mee. Ik had bij het opruimen van mijn garage thuis een vlak gutsje voor linoleum- of houtsnijwerk gevonden, en dank zij de geringe afmeting ervan kon ik vrij makkelijk de hele tunnel strippen. Toen alles met ruim thinner afgenomen en met een schone doek de overtollige thinner steeds verwijderd tot het geheel vetvrij was waarna ik met de staalborstel op de haakse slijper de grote delen begon te ontroesten. Zo te zien is hij een keertje door zijn hoeven gegaan, want de achterste pannen zijn flink geblutst op de achterste, binnenste hoeken. Ook lijken ze uitgedeukt te zijn door iemand met dezelfde handigheid als een stenentijdperk bewoner die probeert een koperen ketel te kloppen maar niet weet wat koper of een hamer is. Toen nog de hoekjes met korrel 80 na geschuurd en de boel in de zink primer gezet. Het resultaat staat hier onder.
De tunnel waar ik me zo'n zorgen over maakte.
Twee plaatjes van de bodem zonder bitumen of losse verf. Erg veel, maar gelukkig bijna alleen maar oppervlakkige, roest.
Na wat werk met de staalborstel begint er meer en meer ijzer tevoorschijn te komen
Een overzicht van af de voorkant.
en nog eentje met (nog natte) zink primer
Meer updates volgen (hopelijk) binnenkort.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Hieronder dan weer flink wat plaatjes.
Nadat er 2 lagen zink primer op zaten (3 op de naden) de boel in 2 lagen gewone primer gezet. Wat foto's van het resultaat
Toen weer eerst de naden en randen blauw gespoten en de rest daarna ook. Helaas slechts tijd voor 1 laag, toen zette de winter in
Teleurgesteld dat ik het niet echt af kon maken, maar tevreden met hoe het werd ben ik toen maar met de voorwiel ophanging bezig gegaan. Bij nader inzien denk ik dat ik meer dan een stofdoek nodig ga hebben :roll:
Na wat gezwoeg en een enkele krachtterm kwam de boel er redelijk eenvoudig van af.
En daar ligt het dan allemaal, zo te zien oud roest, maar inmiddels ben ik zwaar onder de indruk van de kwaliteit van het materiaal. Tenslotte is het meeste 50 jaar oud.
Zelfs de verf op de voorbrug zag er bij de veerpoten bijna perfect uit.
Nu moet ik er alleen nog achter komen of een B16 op die brug past. De wagen is ooit ge-upgrade naar een B18 met schijven voor. Die schijven wil ik houden, maar ik wil weer het motor type erin hangen dat op het originele kenteken stond. Nu is de voorbrug nog steeds de originele B16 brug voor zover ik kan zien. Hij heeft de gelaste draaipunten voor de onderarm die net zoals de boven arm in elkaar zitten (U-bout over losse bus) in plaats van de lange bout die door de voorbrug heen gaat bij de B18/B20 brug, maar ik weet niet of de motor steunen exact op de zelfde plaats zitten of dat die aan mijn brug gemodificeerd zijn om een B18 te plaatsen. In dat geval zou ik ze liever terug zetten of een compleet originele B16 brug zien te bemachtigen. Indien iemand het weet, graag Uw reacties
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ten tweede: ik heb eens even in een servicemanual uit 1964 gekeken die ik heb, en het is grappig: de overzichtsfoto van de vooras is de uitvoering met trommelremmen, terwijl de reparatiehandleiding uitgaat van schijfremmen!
Ik leid daar voorzichtig uit af dat er verder geen verschil hoeft te zijn?
En als laatste: mooi werk, joh, ga door!
ps als je de gegevens wilt opvragen: ubergwal@volvocars.com
Het Volvo type en chassisnummer vermelden in je mailtje met het verzoek om de productiegegevens. In het engels graag!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Succes met je project, ook in deze koude dagen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
"Tom Steverink" schreef:
Hé Gerben, om te beginnen vraag ik me af of er niet af fabriek een B18 in heeft gezeten, omdat vanaf modeljaar 1961 de B18 werd gemonteerd? Heb je de productiegegevens al opgevraagd bij Ulla Bergwall van Volvo cars Zweden
Tom, Dat heb ik nog niet gedaan, dank voor de tip, ga ik zeker doen. En zeker weten over die motor kan ik het nooit, maar het chassis nummer is 64314. Als ik deze site of bijvoorbeeld www.volvoamazonpictures.se/ moet geloven is mijn Volvo ongeveer December 1960 uit de fabriek in Lundby komen rollen. Aangezien Volvo op dat moment maar over één fabriek beschikte en een capaciteits probleem had, heb ik de vrijheid genomen om de serienummers tussen augustus 1960 en augustus 1961 lineair door te zetten, wat December 1960 oplevert. Dus de kans dat hij af-fabriek een B18 heeft gehad acht ik zeer klein. Ergens heb ik nog het originele kenteken deel 1 liggen en ik meen dat ook daarop de cilinder inhoud van 1.6 liter staat. Wel is de wagen rond augustus 61 pas op kenteken gezet, dus de modificaties kunnen zeer goed in Nederland voor of bij verkoop plaats hebben gehad. Hoe dan ook, ik ben van plan hem met de B16B motor uit te rusten, niet de B18B. Misschien koppig (alhoewel ik dat natuuuuuuuurlijk zal ontkennen :twisted: ) maar ik vindt het gewoon beter passen bij deze oude dame.
Groetjes,
Gerben.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.