Mijn Amazon uit begin 61
- Ed van der Zee
- Platinum lid
Ben momenteel bezig met een groene 130 uit '69 met een Hollandia dak en die ga ik demonteren, zal alles vastleggen met de camera.
Vrees dat ik de 144-S met Golde dak de hemel ook moet verwijderen, lekt in de hoek linksvoor en loopt onder de voormatten, zal ook wel door zijn geroest
Zo kom ik er wel lekker in, 3 verschillende daken, moet zeggen dat ik het Golde schuifdak het mooiste en technisch.
Zitten twee kabels in die runners aansturen, dus met een draaiknop en bij eindvergrendeling duwen de runners de achterzijde van het dak omhoog. heel vernuftig.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Er is veel gebeurd sindsdien, niet alles even positief
Ten eerste heb ik het dak helemaal kaal gehaald. Dat was hoognodig want er zaten flink wat roestplekjes op. Toen ik dacht dat alles bijna klaar was voor de primer viel mijn oog op een plek in de daklijst. Roest die onder de oude kit laag zat. Na veel getob heb ik een redelijk eenvoudige manier gevonden om de oude kit er tot aan de rand uit te halen, maar toch weer bijna 2 dagen aan verloren voor ik tevreden was. Toen de goten met novorost of zo behandeld (een middel dat roest omvormt) en tenslotte het dak nogmaals licht opgeschuurd en in de primer gespoten. Dat was Zondag 29 Mei rond 14:00. Ondertussen was ik al weken bezig het motor compartiment en de wielkasten voor strak(ker) te maken. Toen ik de bodem spoot had ik de resten aangemaakte 2K verf in de motorruimte gespoten, maar ik was niet tevreden met wat ik kreeg. Te veel oneffenheden. Dus een filler er op gespoten en weer afgeschuurd met 320 korrel tot ik een mooi(er) resultaat kon verwachten. Zondag avond dacht ik een afspraak te hebben maar die ging opeens niet door, dus terug naar de garage om 20:30 en begonnen 2K verf aan te maken. Rond 22:00 was de spuitbeker weer helemaal schoon en ging ik tevreden naar huis. Maandag na het werk er even langs, nieuwsgierig hoe het er in daglicht uit zou zien. Het zag er best goed uit, maar toen ik het voorzichtig aanraakte merkte ik dat het nog kleefde
Later thuis bedacht ik wat de meest voor de hand liggende reden was. Ik had die middag 2K Epoxy primer aangemaakt, en ''s avonds had ik automatisch de harder van de primer gepakt en bij de verf gegooid. Ik had alle vorige keren netjes de bij de verf geleverde harder gebruikt en nooit problemen gehad en aangezien ik maatbekers met verdunnings schema's gebruik kon het daar ook niet aan liggen. Dinsdag op mijn werk er flink aan lopen denken. 2K verf zonder harder is werkelijk smerige troep. Taai, niet drogend en niet over te spuiten omdat de huid dan gaat trekken. Ik bedacht dat als laatste redmiddel ik net zo goed de hoeveelheid harder die ik had moeten gebruiken samen met verdunner op de verf kon spuiten, in de hoop dat de laag dun genoeg was om licht op te lossen en met de harder te reageren. Zo bedacht, zo gedaan. Toen ik een paar uur later op dinsdag middag weg ging zag het er goed uit. De verf leek hard en gezond en de verdunner had het nog net iets gladder gemaakt.
Donderdag, hemelvaart. Ik was weer vrij dus terug naar de garage. Wat me stond op te wachten was een gerimpelde aardappel. De bovenlaag was inderdaad uitgehard, maar op flink wat plekken was de laag te dik geweest en nu was de huid samengetrokken tot een rimpel landschap met er onder nog steeds vloeibare verf. Uit arren moede ben ik toen begonnen om delen van de wiel ophanging voor schoon te maken en in de zink primer te zetten. Op zaterdag heb ik een aantal dingen uitgeprobeerd.
1- De verf er af krabben en de natte onderlaag met thinner afwassen.
2- De verf direct met thinner te lijf gaan tot een dunne film overbleef
3- de bovenlaag met een staalborstel verwijderen
4- de bovenlaag met een plamuurmes verwijderen en de vellen er af trekken.
Zondag bleek dat alle testen tot resultaat hadden dat de onderlaag in ieder geval niet meer kleverig en vervormbaar aanvoelde, alhoewel die met thinner tot het meest gladde resultaat lijden. Daar staat tegenover dat ze ook de meeste tijd kosten.
Ik weet dat er een draadje is met 'je grootste blunder' maar kon het zo snel niet vinden. Volgens mij past deze er wel in :oops:
Ik laat het wel weten hoe het gaat, maar hier ben ik wel weer een paar weekjes zoet mee.
Veel sleutel plezier,
Gerben.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- p
- Premium lid
- Berichten: 89
bij mij was het de buitenkant van een volledige volvo144, na 5 weken was hij droog, nieuwe laag erover gespoten, maar telkens als de zon er lang opgezeten zat, kwam de onderlak terug zachter, en loste de nieuwe laklaag erboven , resultaat:
alles er terug afbranden en opnieuw gedaan, .....
WEBSITE: www.oostroclassics.webs.com
MAIL : volvo-info@telenet.be
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Succes ermee!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wel een leuk item, als je tenminste om jezelf kunt lachen, een draadje grootste blunder...zal hem opstarten want heb er ook wel een.
Om oude of in dit geval gerimpelde verf er af te krijgen kun je gewoon afbijt gebruiken, dit heb ik destijds bij mijn 1800 gebruikt en werkt best goed.
Succes verder, komt allemaal goed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"E.S.G. Zee" schreef:
Tja, Gerben.
Wel een leuk item, als je tenminste om jezelf kunt lachen, een draadje grootste blunder...zal hem opstarten want heb er ook wel een.
Om oude of in dit geval gerimpelde verf er af te krijgen kun je gewoon afbijt gebruiken, dit heb ik destijds bij mijn 1800 gebruikt en werkt best goed.
Succes verder, komt allemaal goed
Nadeel van afbijt is dat je het daarna goed moet wassen? met water om de werking ervan te stoppen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Ik heb na behandeling met verfafbijt de hele motorruimte nog wel met boormachine+staalborstel kaal gemaakt dus was er niet veel meer te wassen. Maar 't blijft een rotklus.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik heb een ingebouwde allergie tegen verf afbijt, dus dat komt niet op mijn auto. Daarbij zit ik op de 2de verdieping met roosters voor de deur, en zitten er geen wielen onder mijn auto. Dat betekend dat ik het wassen in de garage zou moeten doen. Dat geeft me te veel water binnen, ik houd het liever droog.
Gelukkig werkt thinner even goed. De verf is al niet echt droog, dus een voorbehandeling met een zachtere staalborstel op de boormachine gevolgd voor een half uurtje (of meer) papieren doekjes met thinner vol verf smeren werkt even goed en geeft niet de kans dat er agressieve stoffen onder de verf achterblijven.
Ondertussen was ik ook met het dak verder gegaan. Ik had alle verf er vanaf gestript met een schuurschijf op de haakse slijper en had een prachtig kaal dak gekregen. Dat was nodig omdat het onder de roest puntjes zat. Het prachtige blanke metaal (oh ja, nog geen foto's geplaatst) begon naar mijn idee op de roestplekjes weer te roesten, maar ik vond in de dakgoten een berg ellende en wilde dat eerst te lijf gaan. Een uur met een dunne schroevendraaier, een gutsje en een staal borsteltje op mijn dremel leverde me 20 cm schone dakgoot op (het zit vol met oude, lekkende kit over roest heen, zie foto's hier onder). Dat moest beter kunnen. Dus ik naar de Karwij en daar een RVS spateltje voor tegel voegen gekocht. De uiteinden omgezet zodat ik in het gootje kon komen en in ongeveer 5 uur beide zijden volledig van kit en losse roest ontdaan. Toen met Ferronox of zo (een roest omvormer) de geroeste naad behandeld en tenslotte met primer het hele dak gespoten om mogelijke verdere roest tegen te gaan. Die avond heb ik de voorkant gespoten met het dramatische effect van niet uit hardende verf.
Inmiddels is dat al best wat tijd geleden, en heb ik het grootste deel van de verf verwijderd. Op plekken als de lucht tunnel richting de kachel unit is dit gewoon onmogelijk, en ook achter die unit kun je niet veel meer doen dan met een schuurpapiertje wat aaien. Uiteindelijk was het afgelopen dinsdag zo ver dat ik de boel weer in de primer heb gezet (weet niet hoeveel lagen de gezondere plekken nu hebben maar geloof 4). Over het geheel ziet het er goed uit, maar ik had een paar plekken waar het misschien hard aanvoelde, maar waar de verf onder invloed van het verdunnings middel in de primer toch weer op kronkelde. Die plekken moet ik nu aanpakken, waarna het strak maken weer kan beginnen (zachtere staalborstel heeft tot wat groefjes zo hier en daar in de primer achter gelaten) en daarna weer blauw spuiten. Deze keer wel met de goede harder :oops:
Het kale open dak
De ellende in de gootjes
het dak in de primer
twee foto''s van het spateltje en het gutsje
De motor ruimte toen ik nog dacht dat ik voortgang maakte
De motor ruimte nadat ik de meeste verf er weer af had
twee foto's van de motor ruimte weer in de primer
Meer volgt na dit weekend hoop ik.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wel zuur dat dubbele werk, maar het ziet er allemaal erg mooi uit.
Volgens mij wordt deze auto beter dan nieuw
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.