- Berichten: 2145
Het opknappen van mijn 1800E
- Boele Braaksma
- Platinum lid
"Gerben Polder" schreef:
Dat begint er inderdaad heel mooi uit te zien. Als je dan die eerste foto's weer bekijkt en ziet hoe zwaar die schade was, dan is dit echt een vakkundig stuk werk.
Ik hoop dat je met het voorjaar weer lekker kunt toeren in je 1800.
Dank! Dat hoop ik ook.
Vanavond een avondje in een andere Volvo gezeten: Eerst naar Krimpen ad IJssel voor een kentekenplaathouder voor het Italiaanse plaatje en vervolgens naar Papendrecht om mn M41 bak af te geven. Synchromesh vertoond een scheurtje. Schappelijke revisie prijs afgesproken waarbij ook de synchromeshringen vervangen worden.
Ben benieuwd!
Verder bezig geweest met het repareren van de luchtventilatieklepjes (zit voor de voorruit onder het metalen roostertje) Kabels gaan zo ontzettend zwaar en is niet zo makkelijk te repareren. Heb nog 2 electrische deurvergrendeling motoren over, die ga ik opofferen zodat ik ze electrisch met een schakelaartje kan bedienen. Zowel innovatief als practisch :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Bak heb ik ook weer opgehaald. Voor 175euro is de bak gereviseerd. Dat wil zeggen: Nieuwe synchromeshen, veerringen, blokspieen, en uiteraard wat nieuwe pakkingen. Ben er tevreden over.
Uit elkaar halen van het dashboard ging vrij aardig, in elkaar zetten was iets ingewikkelder..
Het oude (originele) houtmotief vond ik niet mooi in combinatie met het Nardi stuurtje. Die is namelijk van mahoni. Ik heb hier een soort plakhout motiefje voor gevonden die vrijwel hetzelfde is als het stuurtje. Eerst is het oude folie verwijderd, de aluminium strip geschuurd en vervolgens het nieuwe erop geplakt. Vind het resultaat erg goed gelukt!
De klemmetjes, een soort krokodillenbekjes, zijn goed te monteren met een plamuurmes, dan haken de tandjes niet direct in het dekje en voorkomt dus het scheuren.
Nu het dashboard weer terug plaatsen in de auto, alles weer monteren en nog wat onderdelen kopen.
Als iemand een controlelampje van de handrem (links in het dashboard) overheeft, houd ik me aanbevolen! Zitten ongetwijfeld in een 140! De grote rode lamp! Helaas toch net iets te ruig los gehaald
Alle klokjes heb ik schoongemaakt, nu nog even nieuwe lampjes kopen. Kan er nu immers goed bij dus vervang ze allemaal preventief. Nu nog even uitzoeken hoe de 'lichtbuzzer' werkt. Die schijnt via het contactslot aangesloten te zitten, alleen zit er op mijn contactslot een ander model stekker.
Wordt vervolgd!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Monteren was toch iets lastiger dan verwacht. Een hoop losse draden met vaak de gedachte: ‘Hoe zat het ook alweer.’ Uiteindelijk allemaal gelukt. Om de Smiths klokjes een extra goede massa te geven, heb ik een draad met 7 stekkeroogjes gemaakt. Hierdoor heeft ie zeker een goede massa en gaan de klokjes geen rare dingen doen.
Na het dashboard netjes op zijn plaats gemonteerd te hebben, heb ik de rechterdeur er weer in gehangen. Mijn vader heeft toen de draden van de centrale vergrendeling door de doorvoerthule getrokken en aangesloten. Werkte gelijk goed. Op een klein probleempje na: Op het moment van Lock, gingen het slot juist open, en op het moment van Open, gingen de deuren op slot. Bleek een kwestie van draden andersom aansluiten. Dit terwijl we verwacht hadden dat kleur aan kleur moest
Wat hebben de deurmotoren trouwens een kracht! Gaat allemaal erg soepel open.
De wielbakbekleding was gescheurd. Bij het VOD een nieuwe set besteld. Deze gemonteerd met aan de randen een laagje lijm. Daarna kon de achterbank er weer in nadat ik de versterker aangesloten had. Uiteindelijk al de vloerbekleding er weer ingelegd. De bekleding van de achterplaat, waar de speakers in gemonteerd zitten, wil ik eigenlijk nog eens van zwarte bekleding maken. Dit kan later ook, zodra ik weer wat meer budget heb.
In het buitenland voor een ietwat aantrekkelijkere prijs nieuwe chromen ringen kunnen kopen voor de knipperlichten en koplampen. Voor de zekerheid aan de binnenzijde maar ingespoten met blanke tectyl. Kleine moeite.
Nu ga ik de panelen die tegen de zijkant zitten opnieuw maken. De bekleding is nog netjes, het hardboard is alleen verteerd. De schopplaten voorin maak ik waarschijnlijk opnieuw van trespa. Achterin wordt het weer hardboard vanwege de rondingen. Trespa is immens moeilijk te buigen!
Ook heb ik wat chromen lijsten gemonteerd:
Al met al begint het ergens op te lijken! Nu nog even bekijken wat ik met de stoelen ga doen. Heb reeds Sparco EVO stoelen staan maar die zijn waarschijnlijk toch niet comfortabel genoeg voor langer dan 1h rijden..
Recaro stoelen worden regelmatig gebruikt, iemand daar ervaring mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"Rob Spoon" schreef:
Ik heb (Recaro) Porsche stoelen in mijn 1800S staan. Moet nog wat gaten boren om ze helemaal te bevestigen. Probleem met die stoelen is dat de rails aan de zijkant van de stoel staan. Op de bodemplaat is daar niet genoeg ruimte voor, omdat de onderkant van de tunnel te breed is gemaakt. Foto's staan in mijn draadje . Ze gaan wel passen, maar ze zouden nog wat lager kunnen staan als de bodem beter meewerkt. Met mijn 2m lengte is dat wel belangrijk. Erg lekkere stoelen overigens!
Ben zelf 1,91 dus ook voor mij wel belangrijk
Ik vind de porsche stoelen wel fraai, maar dat werkt niet met mijn 4-puntsgordels.. Opzoek dus naar kuipstoelen van Recaro. Op de VKB gezien in een lichtblauwe ES! Misschien de eigenaar maar eens opsporen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Dit weekend bezig geweest om de zijpanelen opnieuw te bekleden. Voor het totale bedrag van deze panelen (ruim 300euro) vond ik het een stuk interessanter om ze zelf te maken. Bij Schuimrubberbetaalbaar Skai kunnen kopen met een foamlaag. Bij de Hornbach heb ik een kunststofplaat gehaald van 2x1mtr, 3mm dik. Dit is goed te verwerken!
Maat opnemen was wel lastig. De oude platen waren immers door vocht flink aangetast. Een middag passen en meten heeft geholpen:
Dankzij de kou moeders weten te overtuigen dat ik in de huiskamer aan de slag mocht. De kleine paneeltjes waar de binnenverlichting in zit, opnieuw bekleed. Ziet er erg netjes uit! Direct gemonteerd. Stroom erop gezet. Brandde direct de zekering door. Nu eerst maar eens uitzoeken of de kleine schroefjes geïsoleerd moeten zitten.
Vrijdag heb ik de originele stoelen naar een autobekleder in Zeist gebracht. De prijs is schappelijk. Kuipstoelen kan ik tenslotte altijd nog monteren.
Vandaag staan de grote panelen op het programma! Het lijstje met things to do wordt steeds korter!
[edit=Arjan] Link klikbaar gemaakt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
De zijpanelen aan de achterzijde zijn klaar. Het geheel gemonteerd en ziet er naar mijn idee erg mooi uit!
Mijn vader vond dat je zonder achterruit prima kunt zitten in een 1800.
Nu bezig met de schop platen die voorin de auto horen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Echter s'avonds is het een heel prettig licht en let op dat je de goede monteert, die lampjes heb je in meerdere sterktes.
Kun je zo zien aan de oude lampjes.
Dacht niet dat ze zo sterk werden geleverd dat het plastic gaat smelten.
Ken een verhaal van de P1800 Yahoo list(al jaren geleden) van een Amerikaan die LED's had gemonteerd, was veel te fel.
Ken je dit forum ?
Is wel echt op de VS & Canada gericht. zoek maar bij Yahoo naar 'P1800 list' staan meerdere draadfjes over de dash light/bulbs
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"E.S.G. Zee" schreef:
Boele, de zichtbaarheid van de dashboard instrumenten is een bekend euvel. Overdag zie je bijna niet dat ze branden.
Echter s'avonds is het een heel prettig licht en let op dat je de goede monteert, die lampjes heb je in meerdere sterktes.
Kun je zo zien aan de oude lampjes.
Dacht niet dat ze zo sterk werden geleverd dat het plastic gaat smelten.
Ken een verhaal van de P1800 Yahoo list(al jaren geleden) van een Amerikaan die LED's had gemonteerd, was veel te fel.
Ken je dit forum ?
Is wel echt op de VS & Canada gericht. zoek maar bij Yahoo naar 'P1800 list' staan meerdere draadfjes over de dash light/bulbs
Hoi Ed,
Ja ken ik! Leuke artikelen. Dash verlichting is prima. Ik bedoel de interieur verlichting, in het zijpaneel bij de achterruitjes.
Heb overigens vandaag op de sloop voor 5euro een net handschoenenvakje gehaald van een Golf 2.
Lijkt redelijk te passen! Alleen even wat gaten maken voor de ventilatieklepjes en lichtschakelaar. Heb jij een luchtslang met een 90graden hoek gebruikt voor het dashboard? Bij mij zit ie er zo op het oog te strak tegen aan..
Mocht je meerdere foto's hebben, hoor ik het graag!
Boele
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Had een tijdje niet gekeken en opeens ziet hij er bijna af uit. Dat handwerk van je met de zijpanelen en dashboard lijkt me inderdaad heel goed gelukt. Proficiat zo ver en succes met de laatste loodjes.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.