- Berichten: 746
Oliekoeler ervaringen
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
"Ronald Damme" schreef:
@ Arno, Joost Buitings (turbo-project) heeft er 1 onder gebouwd en ik weet dat Pieter Singelenberg er ook 1 onder heeft hangen.
inderdaad heb ik er 1 tussen hangen ongeveer dezelfde als hier eerder naar verwezen werd.
Ik rijd met een turbo die natuurlijk ook gesmeerd word met de carter olie, tussen het blok en de koeler heb ik
een thermostaat zitten die de boel op (even uit het hoofd) op 75gr zou moeten houden.
Zolang ik maar normaal rijd dan gaat het goed en is de temperatuur tussen de 60 en 75 graden echter zit ik de motor flink te plagen dan schiet de temperatuur heel rap omhoog en 120graden is dan geen uitzondering als ik dan aan de koeler voel is deze ook bloedheet.
Als ik het nog een keer zou doen dan zou ik een grotere koeler kiezen, als je zorgt dat het thermostatisch geregeld is dan kan het verder geen nadelen hebben.
Trouwens 120graden kan best wel even voor de olie al is de beste temperatuur rond de 80graden.
Van zweten of lekken heb ik geen last.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Guy Rutten
- Senior lid
- Berichten: 42
Helemaal zeker weten doe ik het echter niet
Mvg Guy
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Honda CB550 F2 SuperSport 1978
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Bij de 244 turbo is hij naast de radiator gemonteerd, in het front....
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
"Arno Pfennings" schreef:
Joost, welke koeler heb je ervoor zitten? Heb je aanvullend ook nog een elektrische Fan?
welk type weet ik niet maar hij zal een cm of 25 breed zijn en ik heb er verder geen fan voor zitten.
"Ed van der Zee" schreef:
Waarom heb je de koeler onderaan gemonteerd, loop je niet het risico dat - als er iets op de weg ligt- dit je koeler raakt en dan is het een flinke plas olie en einde verhaal.
Bij de 244 turbo is hij naast de radiator gemonteerd, in het front....
tja door ruimte gebrek en omdat ik geen extra gaten in de carrosserie wil boren is hij aan de onderkant komen hangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Hij hangt misschien wel wat kwetsbaar op die plek maar ik zie ook niet goed waar je hem anders nog kwijt kan.
In het front zal bij mij ook geen plek zijn vanwege intercooler, radiator en fan.
Je zou wel een beschermplaat eronder kunnen maken, met een luchthapper die de luchtstroom in de goede richting stuurt, dat zal ook de koeling ten goede komen en zo is een grotere model misschien ook niet nodig. Hoe groter het ding, hoe lastiger om het in te bouwen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Guy Rutten
- Senior lid
- Berichten: 42
"Ronald Damme" schreef:
nee volgens mij niet, tenzij de koelwatersensor als de olietemp sensor dezelfde weerstand geeft bij dezelfde temperatuur.
(kan je meten met een multimeter)
Tevens heb ik nog niet gehoord van zo'n sensor. Wel een dubbele aansluiting voor analoge oliedruk(0,1,2,3,enz) en het oliedruklampje (aan/uit)
Hierbij de foto's van mijn sensor. Als ik de motor klaar heb en ingebouwd zal ik hem nog eens "verkeerd" aansluiten, en kijken of het lampje feller gaat branden bij meer druk of hogere temperatuur. Dan weet ik zeker waar de tweede aansluiting voor is.
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Honda CB550 F2 SuperSport 1978
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
het kan ook zijn dat het een temperatuuropnemer is die ook op een electronische temperatuurmeter aangesloten moet worden.
Je zou het kunnen testen door de weerstand te meten tussen de contacten en dan verwarmen of druk erop zettten.
je kunt natuurlijk ook het ding schoon maken en kijken of er iets op staat!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.