- Berichten: 504
tropenradiator
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
Minder
Meer
19-01-2014 21:54 #136505
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic tropenradiator
@Arno,
Dan had ik je verkeerd begrepen (ik had aangenomen dat je stilstaannd/stationair draaiend bedoelde ...).
Stilstaand met de motor uitgeschakeld kan het niet anders dan dat de temperatuur enorm oploopt, zoals Ronald al aangaf.
Bij de mijne : als ik op de snelweg naar een tankstation ga, en na afloop weer wegrijd, dan staat de naald ook uiterst rechts. Maar zodra ik 10 meter gereden heb, loopt ie gelijk weer terug naar normaal. Motor gaat bij mij echter nooit koken.
Dit is gewoon een inherent gevolg van een mechanisch waterpomp en mechanische fan ..... + het feit dat de temperatuur sensor op de meest 'ongunstigste' (lees : heetste) plaats zit ... Als beiden uitstaan is er niet/nauwelijks sprake van thermosiphon werking van motor naar radiator.
Een electrische fan, zelfs als je een naloop relais zou gebruiken, verandert hier niet veel aan : er is immers geen circulatie, en alleen de inhoud van de radiator koelen heeft dan niet zoveel zin.
Ik denk dat je dat alleen maar tegen zou kunnen gaan dmv èn een electrisch fan èn een electrische waterpomp, beide geschakeld op een naloop relais.
Dan had ik je verkeerd begrepen (ik had aangenomen dat je stilstaannd/stationair draaiend bedoelde ...).
Stilstaand met de motor uitgeschakeld kan het niet anders dan dat de temperatuur enorm oploopt, zoals Ronald al aangaf.
Bij de mijne : als ik op de snelweg naar een tankstation ga, en na afloop weer wegrijd, dan staat de naald ook uiterst rechts. Maar zodra ik 10 meter gereden heb, loopt ie gelijk weer terug naar normaal. Motor gaat bij mij echter nooit koken.
Dit is gewoon een inherent gevolg van een mechanisch waterpomp en mechanische fan ..... + het feit dat de temperatuur sensor op de meest 'ongunstigste' (lees : heetste) plaats zit ... Als beiden uitstaan is er niet/nauwelijks sprake van thermosiphon werking van motor naar radiator.
Een electrische fan, zelfs als je een naloop relais zou gebruiken, verandert hier niet veel aan : er is immers geen circulatie, en alleen de inhoud van de radiator koelen heeft dan niet zoveel zin.
Ik denk dat je dat alleen maar tegen zou kunnen gaan dmv èn een electrisch fan èn een electrische waterpomp, beide geschakeld op een naloop relais.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
20-01-2014 00:53 #136519
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic tropenradiator
Ik heb er een thermostaat van rond de 75gr inzitten nooit geen last van overkoken.
Het is maar net hoe ver je je radiator/expansievat opvult bij koude motor.
Met een tropenradiator en koude motor expansievat tot onderste streepje opvullen.
Enkel tropenradiator dus zonder expansivat 2cm boven de koelkanalen.
Je moet rekenen dat een tropenradiator 30% meer koelvloeistof bevat en je dus ook meer expansie krijgt.
Een oplossing zou ook kunnen zijn een groter expansievat.
m.vr.gr.
Johan Geers
Het is maar net hoe ver je je radiator/expansievat opvult bij koude motor.
Met een tropenradiator en koude motor expansievat tot onderste streepje opvullen.
Enkel tropenradiator dus zonder expansivat 2cm boven de koelkanalen.
Je moet rekenen dat een tropenradiator 30% meer koelvloeistof bevat en je dus ook meer expansie krijgt.
Een oplossing zou ook kunnen zijn een groter expansievat.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-01-2014 21:12 #136578
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic tropenradiator
Goed punt, ook bij originele radiatoren moet het nivo in het expansievat in koude toestand onderin de fles zijn, warm komt hij dan tot max.
Wat ik veel zie is dat er te veel koelvloeistof in zit en dan circuleert hij slecht
Wat ik veel zie is dat er te veel koelvloeistof in zit en dan circuleert hij slecht
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.