- Berichten: 3477
Weer een koelprobleem..... 144
- Johan Geers
- Platinum lid
Ik heb er een gaatje van 1 mm bijgeboord en mijn probleem was over.
Wat voor mij zegt dat propje werkt niet altijd goed het gaatje van 1 mm wel.
Ik heb een koudere thermosstaat in mijn auto zitten ik dacht iets van rond de 75 gr maar ik woon op de Filippijnen en daar is dat niet verkeerd.
Maar normaal is een thermosstaat van rond de 80gr dacht ik, 90 gr ga je meer de kant van een dieselmotor op qua temperatuur.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- rene heersink
- Junior lid
- Berichten: 29
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- rene heersink
- Junior lid
- Berichten: 29
"rene heersink" schreef:
Ik heb een 90 gr. wahler thermostaat. waarschijndelijk omdat ik lpg rij en de temp. van de motor dus wat hoger is dan bij benzine. ik heb alles terug gemonteerd zonder thermostaat. de waterpomp heb ik op advies nog even laten zitten. ik ga zo een stuk rijden dus ik ben benieuwd. ik zal zowiezo een nieuwe thermostaat monteren aangezien deze pas open gaat als het water al een tijdje kookt. (in het pannetje) ik zal dan een 80 gr. thermostaat pakken.... Ik ga even de weg op!
En weer terug! ik heb 40 km gereden. binnendoor en een stukje autobaan van 15 km. Voor het rijden heb ik gecontrolleerd of alles goed gevuld was. Ik zag duidelijke stroming door de dop van de radiator. Ik ga er dus vanuit dat de waterpomp gewoon goed werkt. Tijdens het stationair draaien kwamen er luchtbelletjes omhoog in de expansie tank. Ontluchten van het systeen of erger? De auto kwam langzaam op temperatuur. Het is ook fris buiten dus hij koelt natuurlijk genoeg. Verder viel me op dat het koelwaternivo niet gestegen was bij terugkomst van de proefrit. Ik had hem netjes gevuld iets meer dan minimum met een koude motor. de radiator was bij terugkomst zo warm dat ik er geen hand op kon houden. (bedrijfstemperatuur dus) Het probleem van het uitkotsen van koelvloeistof heeft hij niet gedaan..... dus dat is al positief!
Zij het dan toch alleen aan de thermostaat gelegen hebben? (Zat er tijdens de testrit niet in.)
Misschien een hele domme vraag :roll: : maar wat is het concrete nut van een thermostaat? Is dit puur om te zorgen dat de motor sneller op temperatuur komt? (Een koud blok is uiteraard minder efficient dan een warm blok of zie ik dit verkeerd?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
Het gaatje van 1 mm waar ik over sprak heb je nooit geen problemen met temp, auto komt goed op temp alleen het duurt iets langer dus ik zou dat altijd voor als het propje niet werkt in de thermosstaat.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- rene heersink
- Junior lid
- Berichten: 29
Maar: Ik zie luchtbelletjes in het expansievat als ik gas geef...... Is dit per defenitie een lekke koppakking?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.