- Berichten: 29
Weer een koelprobleem..... 144
- rene heersink
- Junior lid
"Lars Weffers" schreef:
Een kapotte thermostaat zorgt niet voor de druk, denk maar na; als de motor koud is, en de thermostaat is dicht. Dan spuit het water er toch ook niet uit?
Wat wel kan lijkt mij, dat wanneer de waterpomp kapot is, dat hij niks rond pompt en dat hij alle koelvloeistof "ophoopt"
waardoor er teveel druk op komt. Aan de andere kant zou hij dat dan de kanalen in duwen o.i.d
Heb je de kachelslangen al bekeken?
Wordt hij van binnen wel warm? Misschien zit de kachelradiator verstopt..
Klopt Lars. je hebt gelijk. De kachelslangen heb ik nog niet bekeken. sterker nog: ik weet niet eens waar ze zitten. ik ga dit morgen uitvlooien.... de auto wordt van binnen met de verwarming (dit bedoel je toch neem ik aan) goed warm. De waterpomp neem ik mee....
"René Minnebo" schreef:
Wat ik nu ga schrijven is al is een keer bij een andere topic gepasseerd en sommige zullen mij tegenspreken maar ik praat uit ervaring.
Bij het vervangen van de kop heeft mijn schoonvader toen ook de koppakking vervangen en na een korte tijd bleek dat hij koelwater ging gebruiken, oorzaak doorgeslagen koppakking. Bij het aandraaien van de kopbouten bleek al dat hij bij sommige kopbouten verder kon gaan met de moment sleutel dan normaal. Oftewel de klik van het juiste moment bleef uit, maar toch gaan rijden en zoals boven reeds beschreven lag binnen no time de pakking eruit.
De oorzaak bleek te liggen in de kopbouten. Ook al kunnen deze meerdere keren worden gebruikt ook die hebben niet het eeuwige leven en raken een keer hun sterkte kwijt. Mijn schoonvader heeft nieuwe kopbouten en koppakking gekocht en tot op heden geen problemen meer.
Ik denk dat je de kopbouten ook mee moet nemen in dit verhaal van jou.
Suc6
Dit is wellicht een vergeten iets. Ik heb er eigelijk niks over gelezen maar ik neem het zeker mee. dankjewel!
Morgen meer...... Ik moet aardappelen gaan schillen...... :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 78
"rene heersink" schreef:
"Lars Weffers" schreef:
Een kapotte thermostaat zorgt niet voor de druk, denk maar na; als de motor koud is, en de thermostaat is dicht. Dan spuit het water er toch ook niet uit?
Wat wel kan lijkt mij, dat wanneer de waterpomp kapot is, dat hij niks rond pompt en dat hij alle koelvloeistof "ophoopt"
waardoor er teveel druk op komt. Aan de andere kant zou hij dat dan de kanalen in duwen o.i.d
Heb je de kachelslangen al bekeken?
Wordt hij van binnen wel warm? Misschien zit de kachelradiator verstopt..
Klopt Lars. je hebt gelijk. De kachelslangen heb ik nog niet bekeken. sterker nog: ik weet niet eens waar ze zitten. ik ga dit morgen uitvlooien.... de auto wordt van binnen met de verwarming (dit bedoel je toch neem ik aan) goed warm. De waterpomp neem ik mee....
Ja dat bedoel ik!
Als hij warm wordt zit de radiator niet verstopt, dus dat kun je uitsluiten!
Kachelslangen zitten bij het schutbord, waar ze de auto in gaan zeg maar.
Ik zou het toch bij je waterpomp of radiateur zoeken. Al geprobeerd de radiateur door te blazen/spuiten?
En, je hebt toch wel de tapgaten van het blok uit geblazen toen de pakking vervangen is hoop ik?
Anders kan het gevolgen (lees; scheuren in de cilinder wand of naar de koelkanalen) hebben voor het blok, waardoor de druk van de zuigers in het koelsysteem wordt geperst!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
- Berichten: 1146
koop een goede koppakking volvo, elring e.d.
En wees zeer secuur met het schoonmaken van de aanleg-vlakken, zowel de kop als het blok.
En inderdaad goede kopbouten en momentsleutel gebruiken / volgen aanhaal-patroon van de kopbouten.
en zeer belangrijk, na 1000 km de kopbouten natrekken en kleppen stellen.
Ook dit weer volgens het aanhaal patroon volgens het boek of de beschrijving koppakking.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
ik heb een soortgelijk gevalletje zelf aan de hand gehad in m'n jonge(re) jaren met een BMW2002Tii (had ik 'm nog maar :mrgreen: ); is natuurlijk geen Volvo maar echt veel verschil zit er qua koeling volgens mij niet in.
ook van alles geprobeerd, en er ook van overtuigd dat de thermostaat functioneerde; uiteindelijk bleek hij toch de boosdoener en met een nieuwe was het probleem opgelost!
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
Thermosstaat gecontroleerd was goed, ik dacht als er lucht onder de thermosstaat komt werkt deze ook niet een thermosstaat moet in de vloeistof zittten.
Ik heb toen een gaatje van 1mm en beslist niet groter in de thermosstaat geboord, gevolg mijn probleem was opgelost
De temperatuur loopt niet meer zo ver door bij het opwarmen van de motor en de tijd van opwarmen scheelt bijna niets t.o.v. vroeger.
Koelstof verbruik ik moet eens per half jaar eens een beetje bijvullen maar dat is voor mij geen ramp.
En misschien heb ik net als voorgaande is beschreven ook wel ergens een lekje of een schuurtje maar dat is dan zo klein dat het bijna niet te tracen is.
Bij mij is het probleem begonnen toe ik op mijn vorige motor de cilinderkop had gewisseld voor een gaskop, ik heb deze kop nu ook op de huidige motor staan en heb er al 80000km met gereden met het gaatje van 1mm in de thermosstaat.
Ik had er ook een hekel aan dat de temperatuur meter zover doorliep tijdens opwarmen en dat is nu ook opgelost.
Wat ik wil zeggen is de lek hoeft niet in de koppakking te zitten het kan ook een minescuul klein schuurtje ergens anders zijn wat bijna niet te tracen is en water is dun.
Ik zou als ik jou was de truuc van het 1mm gaatje eens proberen, werkt dit, dan je koelstofniveau goed in de gaten houden.
Ik zou nog niet te veel gaan sleutelen en kosten maken eerst simpele dingen proberen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
- Berichten: 1207
Gevolg is overdruk en dus spuit het er als een gek uit.
Oplossing 1 is dus een nieuwe thermostaat monteren.
Het 1mm gaatje in the thermostaat ie een bekende truk. Maar als je een thermostaat van bijvoorbeeld Wahler neemt, daar zit al een gaatje van ca 2mm in, met daarin een messing propje dat een beetje los zit. Deze is bedoeld om het "ontluchten" van de thermostaat te bevorderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11654-dummy
- Elite lid
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
- Berichten: 267
Ik ben het met Han eens. Je zegt dat de thermostaat open gaat als je het pannetje langer op laat staan. De thermostaat moet al open gaan bij (afhankelijk) de temperatuur die op de thermostaat staat. Bij mij is dat 82 graden. Doet die dat niet dan heb je kans dat hij open gaat bij boven het kookpunt enne dat spuit de gloeiend heette koelvloeistof er uit.
Als je geen geld hebt voor een nieuwe thermostaat laat hem dan even weg en ga kijken of die dan nog gaat koken.
Cees
Meten is weten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- rene heersink
- Junior lid
- Berichten: 29
Wegens tijdgebrek heb ik nog niks kunnen doen.
Morgen kijk ik de waterpomp even na, en als die goed is zet ik alles weer in elkaar. dan laat ik de thermostaat even weg om te kijken wat hij dan doet..... bedankt zover!
ik hou jullie op de hoogte!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11654-dummy
- Elite lid
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
- Berichten: 267
Ik zal eerst kijken of de temperatuur laag blijft als de thermostaat er uit is voordat je de waterpomp gaat bekijken.
Je hebt niet veel tijd zeg maar en euro's weet ik niet maar misschien hoef je die niet uit te geven.
Cees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11654-dummy
- Elite lid
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
- Berichten: 267
"Cees Visser" schreef:
René,
Ik zal eerst kijken of de temperatuur laag blijft als de thermostaat er uit is voordat je de waterpomp gaat bekijken.
Je hebt niet veel tijd zeg maar en euro's weet ik niet maar misschien hoef je die niet uit te geven.
Enne de waterpomp is wel een ding wat je niet alleen kan doen. Je hebt iemand nodig die dat ding omhoog blijft drukken.
Cees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.