- Berichten: 29
Weer een koelprobleem..... 144
- rene heersink
- Junior lid
Wat er gebeurt:
Als ik ga rijden dan wordt de koelvloeistof na een km of 3/4 via de dop van de expansietank er uit geperst. ik schat dat het een halve liter tot een liter is. de hele motorruimte is dan nat waardoor er een grote witte rookpluim achter de auto komt (koelvloeistof of het warme motorblok)
Dit is me nu al 2 keer gebeurd. Ik laat de auto dan ook staan nu aangezien ik geen risico wil nemen. Wat kan dit veroorzaken?
Is het (voorlopig) een oplossing om de dop van het expansietankje af te laten?
Ik wil komende zomer de radiator en alle slangen vernieuwen i.v.m. kalk ik het koelsysteem. Ik heb hem redelijk ontkalkt met schoonmaakazijn maar er zit nog steeds kalk in. vandaar dat ik de boel wil vervangen.
Ik weet niet waar ik het probleem moet zoeken. Het gaat om een 144 uit 1968. b20.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
- Berichten: 1146
dit is weer de koppakking.
is de kop gevlakt de laatste keer?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 78
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- rene heersink
- Junior lid
- Berichten: 29
"rene Brandt" schreef:
Er wordt dus druk opgebouwd in het koelsysteem.
dit is weer de koppakking.
is de kop gevlakt de laatste keer?
Ja, dit is gebeurt.
"Lars Weffers" schreef:
Je zegt dat er kalk in het koel systeem zit, zorg eerst maar dat dat weg is, waarschijnlijk bouwt hij druk op doordat de boel verstopt zit..
Ik heb net de radiator uitgebouwd. Er zit nog redelijk wat kalk in. in de ruimte van de thermostaat zie ik metaal vijlsel zitten. niet bijster veel maar toch. De thermostaat heb ik net in een pannetje gedaan en op het vuur gezet. er gebeurt niks?!?! hoewel de thermostaat dus een paar maanden oud is. Kan dit een oorzaak zijn van het opbouwen van druk? Ik zal zowieso een nieuwe in moeten. net als de slangen en radiator mocht ik m niet schoon krijgen. De slang boven op de radiator naar de thermostaat voelt wel warm als ik een stuk gereden heb......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 78
Als je zegt dat de slang wel warm wordt gaat de thermostaat dus ook open!
Ijzer vijlsel? Waterpomp als eens bekeken?
Er zijn trouwens producten om het koel systeem te reinigen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- rene heersink
- Junior lid
- Berichten: 29
"Lars Weffers" schreef:
Heb je hem wel lang genoeg op het vuur laten liggen?
Als je zegt dat de slang wel warm wordt gaat de thermostaat dus ook open!
Ijzer vijlsel? Waterpomp als eens bekeken?
Er zijn trouwens producten om het koel systeem te reinigen.
Ik heb het water een paar minuten laten koken... zonder resultaat...... ik zal hem eens langer in het water laten liggen.
De waterpomp heb ik er niet afgehad. is dit eenvoudig en waar moet ik op letten?
Maar zou een defecte thermostaat overdruk tot gevolg kunnen hebben? Dan zou dat ook een oorzaak kunnen zijn toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
- Berichten: 1146
van de as.
in dat geval zou de waterpomp niet werken.
ik zou met de tuinslang in de hand met draaiende motor eens wat slangen losmaken en doorspuiten , ook de kachelslangen en verdamper , je kunt dan ook meteen zien hoe het water circuleert.
thermostaat zou je tijdelijk weg kunnen laten.
in de praktijk betekent overdruk echter bijna altijd de koppakking (helaas).
als de koppakking al twijfelachtig is is mijn ervaring dat met koelsysteemreiniger de koppakking definitief de geest gaat geven.
dit spul is zo agressief dat je weliswaar van kalk en vuil/vet af bent maar dat dit net de druppel kan zijn om de toch al
zwakke afdichting van de kop volledig door zal laten slaan.
azijn is minder agressief.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- rene heersink
- Junior lid
- Berichten: 29
"rene Brandt" schreef:
theoretisch zou het schoepenrad van de waterpomp losgekomen kunnen zijn
van de as.
in dat geval zou de waterpomp niet werken.
ik zou met de tuinslang in de hand met draaiende motor eens wat slangen losmaken en doorspuiten , ook de kachelslangen en verdamper , je kunt dan ook meteen zien hoe het water circuleert.
thermostaat zou je tijdelijk weg kunnen laten.
in de praktijk betekent overdruk echter bijna altijd de koppakking (helaas).
als de koppakking al twijfelachtig is is mijn ervaring dat met koelsysteemreiniger de koppakking definitief de geest gaat geven.
dit spul is zo agressief dat je weliswaar van kalk en vuil/vet af bent maar dat dit net de druppel kan zijn om de toch al
zwakke afdichting van de kop volledig door zal laten slaan.
azijn is minder agressief.
Dat is een mindere boodschap.... alweer.......
Ik heb alles losgehaald . ook de aftapkraan in het blok links achter heb ik er uit gedraaid. ik heb alle delen gespoeld. ik zal morgen alles weer terug zetten en de motor eens warm laten draaien. eens kijken voor bellen in het expansievat. en eens ruiken aan de uitlaat. De thermostaat doet het overgens wel! ik heb hem wat langer in het pannetje laten zitten. dit is dus niet het probleem.
Wat kan de oorzaak zijn van een kapotte koppakking?
-te weinig circulatie in het systeem? (mogelijk kalk?)(dus te hoge temperatuur.)
Het gekke is dat de koppakking nog geen half jaar geleden is vervangen.........
Dat wordt dus voorlopig met de motor op pad......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Bij het vervangen van de kop heeft mijn schoonvader toen ook de koppakking vervangen en na een korte tijd bleek dat hij koelwater ging gebruiken, oorzaak doorgeslagen koppakking. Bij het aandraaien van de kopbouten bleek al dat hij bij sommige kopbouten verder kon gaan met de moment sleutel dan normaal. Oftewel de klik van het juiste moment bleef uit, maar toch gaan rijden en zoals boven reeds beschreven lag binnen no time de pakking eruit.
De oorzaak bleek te liggen in de kopbouten. Ook al kunnen deze meerdere keren worden gebruikt ook die hebben niet het eeuwige leven en raken een keer hun sterkte kwijt. Mijn schoonvader heeft nieuwe kopbouten en koppakking gekocht en tot op heden geen problemen meer.
Ik denk dat je de kopbouten ook mee moet nemen in dit verhaal van jou.
Suc6
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 78
Wat wel kan lijkt mij, dat wanneer de waterpomp kapot is, dat hij niks rond pompt en dat hij alle koelvloeistof "ophoopt"
waardoor er teveel druk op komt. Aan de andere kant zou hij dat dan de kanalen in duwen o.i.d
Heb je de kachelslangen al bekeken?
Wordt hij van binnen wel warm? Misschien zit de kachelradiator verstopt..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.