Motor loopt stationair wat warm na motor wissel

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2012 18:56 #113788 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
-update:

gister en vandaag de kop gelicht (tevens om de d-as te vervangen door een tt3) maar ook een goede gelegenheid om eens te zien hoe het eea eruit ziet vanbinnen. Ziet er allemaal prima uit, wel wat aanslag in de koelkanalen maar voor de rest ok. Het idee van een lekke koppakking kan ik dus los laten.

Tevens ook een nieuwe waterpomp geplaatst, kan dus ook afgestreept worden. Radiator goed doorgespoeld (kwam wat bruine meuk uit maar nu helder) ook een check dus.

Bij het plaatsen van de nieuwe koppakking zag ik wel dat de koelkanaal gaten niet hetzelfde zijn als de gaten in het blok, ik weet zeker dat ik de goede heb besteld en ze laten naar mijn smaak voldoende ruimte over om goed te flowen.

Uurtje geleden de boel weer aan de praat gekregen en afgesteld, temperatuur is ongewijzigd.

Ten aanzien van een grotere radiator: als ik aan de slangen voel, voelt de onderste slang beduidend koeler dan de bovenste. Lijkt mij dat dit een teken is dat de huidige radiator voldoende koelt of zit ik hier verkeerd. Ik heb nog een elektrische fan liggen maar gezien de huidige koeling lijkt me dit geen verschil maken.

Nog geen oplossing dus, verder zoeken dan maar.

-edit: is er ergens een exploded view van een b20 kop? Ik kan die waterverdeelslang nog niet echt plaatsen??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Laveyne
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-05-2012 05:41 #113797 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
In het onderdelen boek van de P130 met B20 motor staat op pagina 59 de cilinderkop afgebeeld, daar zie je onder het nr 3 de waterpijp afgebeeld staan. De waterpijp loopt van voor naar achter in de kop, de waterpijp kun je vervangen door de achterste en de voorste waterpastille te verwijderen. Als de kop gedemonteerd is, kun je de waterpijp zien zitten door in de waterkanalen te kijken van de kop.Als de waterpijp verrot of stuk is, dan heb je weinig watercirculatie in de kop en loopt de temperatuur in de kop omhoog . jou brobleem heb ik al 2 maal voor gehad en het was na lang zoeken dat ik tot de conclusie kwam dat het de waterpijp was.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-05-2012 08:57 #113798 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel

"Johan Laveyne" schreef:
In het onderdelen boek van de P130 met B20 motor staat op pagina 59 de cilinderkop afgebeeld, daar zie je onder het nr 3 de waterpijp afgebeeld staan. De waterpijp loopt van voor naar achter in de kop, de waterpijp kun je vervangen door de achterste en de voorste waterpastille te verwijderen. Als de kop gedemonteerd is, kun je de waterpijp zien zitten door in de waterkanalen te kijken van de kop.Als de waterpijp verrot of stuk is, dan heb je weinig watercirculatie in de kop en loopt de temperatuur in de kop omhoog . jou brobleem heb ik al 2 maal voor gehad en het was na lang zoeken dat ik tot de conclusie kwam dat het de waterpijp was.


Dag Johan,

dank, ik heb het bewuste plaatje gevonden. Ik hoop dat het bij mij niet de waterpijp verrot is ziet eruit als een lastige klus om de oude pijp eruit te krijgen.

Ik ga van de week het systeem flushen en probeer vandaag de elektrische fan te plaatsen.

Keep you posted

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mischa Bart (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-05-2012 22:50 #114072 door Mischa Bart (GAST)
Beantwoord door Mischa Bart (GAST) in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Het vervangen van de waterpijp zoals Johan beschrijft lijkt met inderdaad best lastig. Kan dat zonder de motor en kop te demonteren? Hoe krijg de de voorste en achterste vriesdoppen er dan uit en zit de waterpijp dan los genoeg om hem uit de kop te trekken?

Amazon Combi 1966 B18A: <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=18215 ">viewtopic.php?f=38&t=18215

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-05-2012 08:49 #114077 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Zoals het mij beschreven werd (maar nog nooit zelf uitgevoerd) hoeft alleen de voorste vriesstop eruit (de kop hoeft niet van de motor af) en kan de buis er dan naar voren uit getrokken worden (en na na terugplaatsen vastgezet door stuiken). De sleufgaten worden trouwens vaker groter gemaakt om hier meer koeling te krijgen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mischa Bart (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-05-2012 20:23 #114110 door Mischa Bart (GAST)
Beantwoord door Mischa Bart (GAST) in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Als je de waterverdeelbuis er naar voren uit wilt trekken zul je volgens mij wel de radiateur moeten verwijderen, want die buis is al snel 40 cm lang schat ik.

Zit die waterbuis erg vast in het blok of trek je hem er eenvoudig uit?

Amazon Combi 1966 B18A: <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=18215 ">viewtopic.php?f=38&t=18215

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Laveyne
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-05-2012 22:48 #114120 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Als de waterverdeelbuis volledig verrot is en in stukken in de kop zit, dan moet de kop er af ofwel de motor er uit. Dan moet de voorste en de achterste pastille verwijderd worden om de verrotte brokstukken te verwijderen. De nieuwe waterbuis monteer je, door hem van vooraan in de de kop te schuiven en dan met een koperen drevel de waterbuis doorslaan tot hij vast zit tot in het einde van de kop.De gaten vergroten in de waterbuis heeft geen enkele zin, daarmee kom je op hetzelfde probleem als met een verrotte buis doordat het water in de kop minder stroming krijgt door de grotere openingen.
Neem eens een losse cilinderkop die je liggen heb, en bekijk hoe de doorstroming van het water werkt, dan zul je begrijpen wat ik bedoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2012 07:25 #114157 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Ik denk dat ik tevreden kan zijn met de koeling. Flushen heeft niet echt heel veel gedaan. Ik heb de motor 10 min stationair laten lopen op één van de warme dagen vorige week en hij blijft dan hangen op de rechterkant van het rechter groene blokje. Lijkt mij dat dit ok is zo.

Morgen hopelijk weer wat tijd om te klussen, dan wil ik de fan weghalen en de elektrische goed instellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-06-2012 14:13 #114170 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Bij mij stond hij afgelopen week met 25C zo in de file:



Ik heb de thermostaat in zijn geheel weggelaten, warmt wat langzaam op. Nieuwe waterpomp, onsteking staat goed, compressie goed en kleppen goed gesteld. Twee rij-ige radiateur is wel wat slecht, dus ga hem vervangen voor een 3rij-ige. Heeft er iemand een adres waar ik het koelblok kan laten vervangen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-06-2012 17:36 #114178 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Probeer deze eens is een bekende uit de klassieke auto wereld.
radiateuren service brabant in Den bosch, www.radiateur.nl

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD