- Berichten: 3477
Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
- Johan Geers
- Platinum lid
Bij een gesloten systeem een met een expansievat vul je ook niet het vat op tot de rand maar tot de maatstrepen op het exapansievat terwijl op het exapnsievat dezelfde type dop zit als op een open systeem (er zit alleen geen knop op om druk af te laten).
M.a.w. bij een gesloten systeem laat je wel ruimte vrij boven de koelvloeistof en een open systeem niet terwijl in bijde systemen koelvloeistof zit die uitzet en krimt bij warm en koud worden van de motor.
Je moet er ook rekening mee houden dat een tropenradiator 30% meer volume heeft dus dat je ook meer expansie hebt als met een standaart radiator wat ook weer gevolgen heeft voor het opvullen van een systeem met een expansievat.
Vul je deze in koude toestand op tot de bovenste streep van het expansie vat kun je er vergif op innemen dat de koelvloeistof zover uitzet dat de dop op het expansievat afblaast.
Mijn ervaring met een koelsyteem met expansievat en tropenradiator het expansievat in koude toestant (rond het vriespunt) net iets boven het min opvullen, wanneer de motor goed warm is staat het vloeistof niveau tot bijna over de helft in het expansievat.
Een systeem zonder expansievat maar tropenradiator opvullen tot 2cm boven de koelkanalen staat het niveau in de radiator bij warme motor bijna boven aan.
En geloof me ik was een van de eerste die een radiator om liet bouwen naar een drie rijen (1983) koelysteem en ik weet nog heel goed dat ik de fout maakte door het expansie tot de helft op te vullen, gevolg koelvloestof kwam tot boven het bovenste niveau.
Ik had er ook een hekel aan of het nu goed is of niet dat bij het op temperatuur komen van de motor de temperatuurmeter tot in het laatste groene vakje kwam of soms hoger en dan terug ging naar de middenstand.
Ik heb dit opgelost door een gaatje van 1mm in de termostaat te boren gevolg de motor doet er iets langer over om op temperatuur te komen maar de tempertuurmeter gaat nu bij het opwarmen net iets over de helft en komt dan terug naar de middenstand.
Misschien ook eens leuk om de onderstaande webpage eens te lezen.
www1.learningbox.nl/uploads/leer ... nselen.pdf
het is toch altijd leuk en interessant om zo een discussie te voeren en zo de visie van andere leden te horen over wat voor onderwerp dan ook.
Groetjes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Kooi (GAST)
- Premium lid
- Berichten: 99
Het veschil zit in de meter (gemonteerd in je Dahsboard) Dus niet in de sensor op het blok.
Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 831
Ik heb vanmorgen even gekeken hoe de vloeistof eruit ziet en deze ziet er ok uit, dus niet bruin (nou heel klein beetje).
Als ik de motor stationair laat lopen ziet de meter er zo uit:
Ik heb even een thermometer in de radiator gestopt om te kijken hoe warm het eigenlijk wordt:
Na een minuut of vijf stationair is de temp opgeklommen tot 82gr. boven in de radiator, onderste slang voelt koel aan.
Lijkt mij dus dat ik geen probleem heb .
Maar wat ik me wel afvraag is hoe het verschil in temp. meters (b18 - b20) zich dan uit. Temperatuur is temperatuur lijkt me.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
- Elite lid
- Berichten: 303
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
In de file loopt hij nog verder op. Dit kan toch niet goed zijn? Betekent het dat een B20B tegen heter koelwater kan dan een B18?
Ik ga nu op zoek radiateurenboer die er een tropenkoelblok in kan zetten.
@Jeroen: Als de onderste koelslang kouder is dan de bovenste klopt er volgens mij iets niet. Deze zou volgens mij altijd heter moeten zijn dan de bovenste. Of redeneer ik verkeerd om?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
In 1970 heeft Volvo zijn koelsysteem voor de 140 vergroot van 8.6ltr naar 10 ltr.
De 1,4ltr extra zit hem in de radiator van de 140 die is groter geworden de 140 heeft dacht ik vanaf die tijd ook een B20 motor.
Dus als je naar een tropenradiaotor gaat, gaat je koelsysteem ook van 8,6 naar 10ltr doordat je 30% meer koelcapacitiet krijgt door de grotere radiator.
Ik heb mijn radiator om laten bouwen door Ben Cleve op het eieland Tholen, die hebben dat voor mij tweemaal gedaan een keer in 1983 en een keer 2010.
Geen problemen meer met koeling.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 831
"Boele Braaksma" schreef:
Mijn Combi heeft precies hetzelfde na de motorwissel van B18B naar B20B.
In de file loopt hij nog verder op. Dit kan toch niet goed zijn? Betekent het dat een B20B tegen heter koelwater kan dan een B18?
Ik ga nu op zoek radiateurenboer die er een tropenkoelblok in kan zetten.
@Jeroen: Als de onderste koelslang kouder is dan de bovenste klopt er volgens mij iets niet. Deze zou volgens mij altijd heter moeten zijn dan de bovenste. Of redeneer ik verkeerd om?
"grappig" dat je hetzelfde euvel hebt, komt toch ergens vandaan dan.
Het lijkt mij dat als de radiator zijn werk goed doet de onderste koelslang koeler moet zijn dan de bovenste. Als de therm. opengaat loost hij het hete water bovenin de radiator en komt het gekoelde water er onderaan weer uit.
Ik ga vandaag de kop eraf halen, gister even flink doorgereden en merkte dat de radiatordop siste van plezier. Misschien teveel drukopbouw (lekke koppakking)? Tevens kan ik dan gelijk de tt3 as monteren als ik toch bezig ben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
- Elite lid
- Berichten: 303
Geien eerdere posts is het natuurlijk best mogelijk dat je nieuwe blok een andere thermostaat heeft, waardoor de motor warmer wordt, of heb je dezelfde thermostaat gebruikt. Voordat je een tropenradiateur gaat monteren zou ik daar eerst naar kijken.
Bart
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 831
"Bart Dirven" schreef:
Jeroen,
Geien eerdere posts is het natuurlijk best mogelijk dat je nieuwe blok een andere thermostaat heeft, waardoor de motor warmer wordt, of heb je dezelfde thermostaat gebruikt. Voordat je een tropenradiateur gaat monteren zou ik daar eerst naar kijken.
Bart
Dag Bart,
ik had in eerste instantie een nieuwe therm. geplaatst (82gr.) maar toen ik zag dat de temp. hoog liep heb ik de oude erin geschroefd (ook 82gr.) zelfde resultaat. Temperatuurvoeler is ook hetzelfde, mijn conclusie is dan ook dat het gewoon warmer wordt.
Is het een raar idee om te denken dat de koppakking lek is in de buurt van cilinder 4 en er hierdoor een hogere temp. gemeten wordt door de voeler?
Anyway de kop gaat er vandaag of morgen vanaf en kan ik zien of het hieraan ligt. Ik zal mijn bevindingen posten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Laveyne
- Premium lid
- Berichten: 82
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.