Motor loopt stationair wat warm na motor wissel

• Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-05-2012 02:42 #113694 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Beste Daan, wat je doet met een keer goed opvullen en af laten blazen is voor mij onnodig veel druk creeeren in je koelsysteem.
Bij een gesloten systeem een met een expansievat vul je ook niet het vat op tot de rand maar tot de maatstrepen op het exapansievat terwijl op het exapnsievat dezelfde type dop zit als op een open systeem (er zit alleen geen knop op om druk af te laten).
M.a.w. bij een gesloten systeem laat je wel ruimte vrij boven de koelvloeistof en een open systeem niet terwijl in bijde systemen koelvloeistof zit die uitzet en krimt bij warm en koud worden van de motor.
Je moet er ook rekening mee houden dat een tropenradiator 30% meer volume heeft dus dat je ook meer expansie hebt als met een standaart radiator wat ook weer gevolgen heeft voor het opvullen van een systeem met een expansievat.
Vul je deze in koude toestand op tot de bovenste streep van het expansie vat kun je er vergif op innemen dat de koelvloeistof zover uitzet dat de dop op het expansievat afblaast.
Mijn ervaring met een koelsyteem met expansievat en tropenradiator het expansievat in koude toestant (rond het vriespunt) net iets boven het min opvullen, wanneer de motor goed warm is staat het vloeistof niveau tot bijna over de helft in het expansievat.
Een systeem zonder expansievat maar tropenradiator opvullen tot 2cm boven de koelkanalen staat het niveau in de radiator bij warme motor bijna boven aan.
En geloof me ik was een van de eerste die een radiator om liet bouwen naar een drie rijen (1983) koelysteem en ik weet nog heel goed dat ik de fout maakte door het expansie tot de helft op te vullen, gevolg koelvloestof kwam tot boven het bovenste niveau.

Ik had er ook een hekel aan of het nu goed is of niet dat bij het op temperatuur komen van de motor de temperatuurmeter tot in het laatste groene vakje kwam of soms hoger en dan terug ging naar de middenstand.
Ik heb dit opgelost door een gaatje van 1mm in de termostaat te boren gevolg de motor doet er iets langer over om op temperatuur te komen maar de tempertuurmeter gaat nu bij het opwarmen net iets over de helft en komt dan terug naar de middenstand.

Misschien ook eens leuk om de onderstaande webpage eens te lezen.

www1.learningbox.nl/uploads/leer ... nselen.pdf

het is toch altijd leuk en interessant om zo een discussie te voeren en zo de visie van andere leden te horen over wat voor onderwerp dan ook.

Groetjes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Kooi (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-05-2012 08:16 #113696 door Rob Kooi (GAST)
Beantwoord door Rob Kooi (GAST) in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Hoi Jeroen,

Het veschil zit in de meter (gemonteerd in je Dahsboard) Dus niet in de sensor op het blok.

Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2012 11:30 #113717 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Dank voor alle reacties.

Ik heb vanmorgen even gekeken hoe de vloeistof eruit ziet en deze ziet er ok uit, dus niet bruin (nou heel klein beetje).

Als ik de motor stationair laat lopen ziet de meter er zo uit:

Ik heb even een thermometer in de radiator gestopt om te kijken hoe warm het eigenlijk wordt:

Na een minuut of vijf stationair is de temp opgeklommen tot 82gr. boven in de radiator, onderste slang voelt koel aan.

Lijkt mij dus dat ik geen probleem heb :-) .

Maar wat ik me wel afvraag is hoe het verschil in temp. meters (b18 - b20) zich dan uit. Temperatuur is temperatuur lijkt me.

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-05-2012 23:07 #113740 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Bij mijn Amazon Combi met B20 blok, orgineel ooit een B18, staat de temperatuurmeter ook in deze stand als hij warm is. Ik heb nog nooit temperatuur problemen gehad, ik zou me niet teveel zorgen maken. Verschil in meters tussen een B18 envB20 kan ik me alleen voorstellen indien de sensor in de kop voor beide blokken verschillend is :?:

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2012 23:42 #113741 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Mijn Combi heeft precies hetzelfde na de motorwissel van B18B naar B20B.

In de file loopt hij nog verder op. Dit kan toch niet goed zijn? Betekent het dat een B20B tegen heter koelwater kan dan een B18?
Ik ga nu op zoek radiateurenboer die er een tropenkoelblok in kan zetten.

@Jeroen: Als de onderste koelslang kouder is dan de bovenste klopt er volgens mij iets niet. Deze zou volgens mij altijd heter moeten zijn dan de bovenste. Of redeneer ik verkeerd om?

• Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-05-2012 02:12 #113745 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Beste Boele, dat je temperatuur 82grC wordt ligt mede aan je thermosstaat ik heb er een van 73grC (dacht ik) inzitten dus bij gaat de meter in de middenposistie staan.
In 1970 heeft Volvo zijn koelsysteem voor de 140 vergroot van 8.6ltr naar 10 ltr.
De 1,4ltr extra zit hem in de radiator van de 140 die is groter geworden de 140 heeft dacht ik vanaf die tijd ook een B20 motor.
Dus als je naar een tropenradiaotor gaat, gaat je koelsysteem ook van 8,6 naar 10ltr doordat je 30% meer koelcapacitiet krijgt door de grotere radiator.
Ik heb mijn radiator om laten bouwen door Ben Cleve op het eieland Tholen, die hebben dat voor mij tweemaal gedaan een keer in 1983 en een keer 2010.
Geen problemen meer met koeling.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes

Johan Geers

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2012 09:41 #113748 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel

"Boele Braaksma" schreef:
Mijn Combi heeft precies hetzelfde na de motorwissel van B18B naar B20B.

In de file loopt hij nog verder op. Dit kan toch niet goed zijn? Betekent het dat een B20B tegen heter koelwater kan dan een B18?
Ik ga nu op zoek radiateurenboer die er een tropenkoelblok in kan zetten.

@Jeroen: Als de onderste koelslang kouder is dan de bovenste klopt er volgens mij iets niet. Deze zou volgens mij altijd heter moeten zijn dan de bovenste. Of redeneer ik verkeerd om?

"grappig" dat je hetzelfde euvel hebt, komt toch ergens vandaan dan.

Het lijkt mij dat als de radiator zijn werk goed doet de onderste koelslang koeler moet zijn dan de bovenste. Als de therm. opengaat loost hij het hete water bovenin de radiator en komt het gekoelde water er onderaan weer uit.

Ik ga vandaag de kop eraf halen, gister even flink doorgereden en merkte dat de radiatordop siste van plezier. Misschien teveel drukopbouw (lekke koppakking)? Tevens kan ik dan gelijk de tt3 as monteren als ik toch bezig ben.

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
18-05-2012 09:49 #113749 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Jeroen,

Geien eerdere posts is het natuurlijk best mogelijk dat je nieuwe blok een andere thermostaat heeft, waardoor de motor warmer wordt, of heb je dezelfde thermostaat gebruikt. Voordat je een tropenradiateur gaat monteren zou ik daar eerst naar kijken.

Bart

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2012 09:54 #113750 door Jeroen Visser (GAST)

"Bart Dirven" schreef:
Jeroen,

Geien eerdere posts is het natuurlijk best mogelijk dat je nieuwe blok een andere thermostaat heeft, waardoor de motor warmer wordt, of heb je dezelfde thermostaat gebruikt. Voordat je een tropenradiateur gaat monteren zou ik daar eerst naar kijken.

Bart

Dag Bart,

ik had in eerste instantie een nieuwe therm. geplaatst (82gr.) maar toen ik zag dat de temp. hoog liep heb ik de oude erin geschroefd (ook 82gr.) zelfde resultaat. Temperatuurvoeler is ook hetzelfde, mijn conclusie is dan ook dat het gewoon warmer wordt.

Is het een raar idee om te denken dat de koppakking lek is in de buurt van cilinder 4 en er hierdoor een hogere temp. gemeten wordt door de voeler?

Anyway de kop gaat er vandaag of morgen vanaf en kan ik zien of het hieraan ligt. Ik zal mijn bevindingen posten.

• Johan Laveyne
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-05-2012 10:21 #113751 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
in de kop zit er een koperen waterverdeelpijp, als deze los ligt, of verrot is, dan loopt de temperatuur in de kop hogerop door een slechtere circulatie van het water.De verdeelpijp kun je apart vervangen , volvo nr 418466

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD