Motor loopt stationair wat warm na motor wissel

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2012 17:42 #113623 door Jeroen Visser (GAST)
Motor loopt stationair wat warm na motor wissel is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Ik heb dit weekend mijn oude b18 blokje verruild voor een b20b blok. Transplantatie ging redelijk soepel (komt een update in mijn voorstel topic) maar hij loopt nu als de motor stationair loopt een stuk warmer dan met het b18a blok. Normaal bleef de temp meter steken (stationair) zo net over de helft, nu kruipt hij tot ruim drie kwart en blijft daar hangen. Als ik ga rijden loopt hij terug tot net boven de helft. Thermostaat is nieuw, maar voor de zekerheid heb ik de oude thermostaat ook geprobeerd maar deze geeft hetzelfde beeld.

Radiator is dezelfde als ik ook met de b18 gebruikte (zonder expansievat) dus daar kan het niet aan liggen.

Iemand een idee???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Kooi (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-05-2012 19:00 #113625 door Rob Kooi (GAST)
Beantwoord door Rob Kooi (GAST) in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Hallo Jeroen,

Er is een verschil in tempuratuurmeters. T.w. B18 en B20.

Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2012 19:17 #113626 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel

"Rob Kooi" schreef:
Hallo Jeroen,

Er is een verschil in tempuratuurmeters. T.w. B18 en B20.


Dag Rob,

bedoel je de "sensor" welke in de kop geschroefd wordt? Ik heb nu gewoon dezelfde weer terug geschroefd. Gek blijft dan wel dat de temperatuur tijdens het rijden wel in het goede gebied zit, maar zodra je stil staat (motor aan) omhoog gaat tot iets meer dan driekwart van de schaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-05-2012 21:52 #113633 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Staat de ontsteking wel goed?
als de ontsteking niet op tijd staat kan de motor ook warmer worden.
er zit verschil in ontstekingstijdstip tussen de b18 en b20.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2012 21:55 #113634 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel

"rene Brandt" schreef:
Staat de ontsteking wel goed?
als de ontsteking niet op tijd staat kan de motor ook warmer worden.
er zit verschil in ontstekingstijdstip tussen de b18 en b20.


Dag Rene,

ik heb deze gesteld op 12graden, volgens 123ign (curve voor de b20e, ik heb een b20b blok met nokkenas van b20e) moet ik deze stellen op 10graden (+2 voor lpg). Methode: vacuüm los, stationair draaien op +/-750 tpm en het lampje erbij. Denk je niet dat hij dan ook warmer zou moeten worden tijdens het rijden?

Zou goed moeten zitten lijkt me.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-05-2012 23:32 #113640 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Heb je je carburateur ook overgezet (weber heb je toch?) Deze zal in ieder geval anders afgesteld moeten worden lijkt me. Te arm mengsel geeft stuk meer warmte (teveel eigenlijk...)

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2012 03:50 #113642 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Zit er een goede waterpomp op de b20 en is de motor geflushed ( de waterkanalen )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2012 06:34 #113643 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Ik ga beide tips meenemen. Ik zal eerst de verdamper wat rijker gaan zetten (ik heb idd een weber 32/36), mocht dit niets doen is flushen een goede twee stap denk ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2012 09:45 #113645 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Beste Jeroen, heb ik ook een keer gehad toen ik van een B18 naar een B20E ging, ik heb toen indertijd zo een 27 jaar terug mijn radiator om laten bouwen naar een tropenradiator.
Heb nooit geen problemen meer gehad.
Het probleem is dat je te wijnig koelcapaciteid heb bij stilstand lage toeren.
Bij een laag toerental is de watercirculatie (waterflow) door het motorblok niet zo hoog en geen rijwind.
Een electrische fan kan ook wel wat doen maar ik denk dat je van de zomer dan toch tekort komt.
Ik rij op het moment ook met een B20E met twee SU carburators en TTgasstukken op LPG in de Filippijen met een tropenradiator.
Geen probelemen ook op gas niet.
Als je een (Tropen) radiator heb zonder expansievat niet verder opvullen dan ca 2cm boven de koelkanalen.
De lege ruimte boven de koelvloeistof kan dan dienen als expansie.
Zeg niet dat het niet werkt ik doe het hier op de Filippijnen ook zo geen problemen en als ik soms in mij auto stap als hij een halve dag in de zon heeft gestaan staat de temperateurmeter al in het eerst groene vlakje maar hij komt nooit boven de helft van het tweede groen vlakje uit.

ik hoop dat je er wat aan hebt

groetjes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2012 09:55 #113646 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Motor loopt stationair wat warm na motor wissel
Johan, na je opmerking over de 2 cm die je voor de tweede keer plaatst wil ik toch even reageren: ik ga ervan uit dat het prima werkt, maar het is overbodig er aandacht aan te besteden. Als je de radiator volledig vult, en hij wordt 1 keer goed warm, zal hij via de overdrukklep zichzelf legen tot het gewenste niveau. Dan weet je in ieder geval zeker dat je goed zit.

Je hebt geen 'leegte' nodig om als expansievat te dienen, daarvoor dient de afvoer van het open systeem.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD