koelvloeisof sensor in radiateur solderen.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 15:12 #100610 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic koelvloeisof sensor in radiateur solderen.

"E.S.G. Zee" schreef:
Je zit ook met je bedrading, die kun je mooi met een tierip bevestigen en wegbegeleiden. Er is weer een las extra die kan gaan lekken....rubber vervang je gemakkelijker en je meet precies de retour temperatuur


ja dat is natuurlijk ook waar, en het is een stuk gemakkelijker maar toch minder chique.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-02-2011 16:21 #100617 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic koelvloeisof sensor in radiateur solderen.
Voor rond de 10 euro wil een radiateuren revisie bedrijf er vast wel een 22mm ring in/opsolderen, zou 'm alleen niet onderin de radiateur laten zetten (temp is daar lager dan bovenin) maar iets van 10cm onder t hoogste punt van je radiateur.
Werkt al jaren perfect in m'n ama uit 62.(in samenwerking met een electische fan uit een BX)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 21:31 #100629 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic koelvloeisof sensor in radiateur solderen.

" jo (GAST)" schreef:
Voor rond de 10 euro wil een radiateuren revisie bedrijf er vast wel een 22mm ring in/opsolderen, zou 'm alleen niet onderin de radiateur laten zetten (temp is daar lager dan bovenin) maar iets van 10cm onder t hoogste punt van je radiateur.
Werkt al jaren perfect in m'n ama uit 62.(in samenwerking met een electische fan uit een BX)


bij mijn radiateur is het niet mogelijk om de sensor een cm of 10 van bovenaf erin te solderen, ik heb ondertussen
een moer gedraaid van messing, ik heb aan de moer een grote "flens"laten zitten waarmee ik de moer op de radiateur
soldeer, omdat de flens iets te breed is heb ik 2 zijkanten wat omgebogen in de vorm van de radiateur.
[img


Uploaded with ImageShack.us

ik heb de moer/flens vertint voordat ik hem erop heb gesoldeerd.
[img


Uploaded with ImageShack.us

toch aan de onderkant van de radiateur een gat geboord, net iets uit het midden omdat ik anders in de "knoop" kom
met de stabilisatorstang.
[img


Uploaded with ImageShack.us

de moer erop gesoldeerd gewoon met zachtsoldeer want ik heb gezien dat de aansluitpijpjes ook gewoon met zachtsoldeer erop zijn gezet.
[img


Uploaded with ImageShack.us
het geheel in de auto
[img


Uploaded with ImageShack.us

Nou nog even uitvogelen welke temperatuur sensor ik nodig heb.
Ik denk dat ik morgen maar eens een thermometer op die plek monteer om eens te kijken wat de temperatuur doet, ik ga denk ik een hulpstukje maken zodat ik zuiver kan meten.
Of weet iemand al wat voor sensor ik moet gaan gebruiken?? :?: :?:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 21:56 #100632 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic koelvloeisof sensor in radiateur solderen.
dat ziet er keurig uit. :D
ik zou een sensor nemen die schakeld bij ongeveer 80 graden maar dat is een keuze , je kan ook uitgaan van je thermostaat.
meestal 80-82 graden , soms 87. ;)
hij zit natuurlijk op de goede plek onderin , bovenin blijft de thermostaat schakelen en wel continu :lol:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 22:09 #100636 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic koelvloeisof sensor in radiateur solderen.

"R. Brandt" schreef:
dat ziet er keurig uit. :D
ik zou een sensor nemen die schakeld bij ongeveer 80 graden maar dat is een keuze , je kan ook uitgaan van je thermostaat.
meestal 80-82 graden , soms 87. ;)
hij zit natuurlijk op de goede plek onderin , bovenin blijft de thermostaat schakelen en wel continu :lol:


80 graden zou kunnen, maar ik denk dat je dat niet zomaar kunt zeggen, het is natuurlijk de bedoeling dat de ventilator aanslaat op het moment dat de "normale" koeling het niet meer bij kan houden, dus niet de temperatuur sterk op laten lopen en dan pas extra gaan koelen, het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat als de temp 1graad hoger word de ventilator aanslaat.
Ik ga morgen eerst eens kijken of ik iets kan meten.
Al lijkt 80gr op het eerste oog een goede keuze! ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 22:49 #100641 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic koelvloeisof sensor in radiateur solderen.
tja , we hebben het over een koelsysteem , dat betekent als je een thermostaat van 80 graden hebt dat het gehele koelsysteem het circuit op 80 graden continu moet houden . dat lukt niet helemaal bij warm weer , daarom een extra electrische fan.
het lijkt mij dat als je thermostaat van 80 graden open gaat en de electrische fan dan gelijktijdig opstart (sensor 80 graden)
dat houdt dan echter wel in dat het koelwater onderin ook 80 graden moet zijn , dat is het niet , je sensor zit onderin.
thermostaat gaat open bij 80 graden = 80 graden bovenin de radiator , je sensor meet onderin dus na koeling.
als je koelwater bovenin 80 graden is is je koelwater onderin afgekoeld afhankelijk van o.a. de buitentemperatuur-rijwind.
dus de electrische fan schakeld later in en alleen als het koelwater onderin ook 80 graden is.
dus dat betekent extra koeling als de motortemperatuur > 80 graden , lijkt mij een gewenste situatie.
een sensor van zeg 90 graden begint dus pas te koelen bij 90 graden en dat wil je niet als de streeftemperatuur 80 graden is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-02-2011 16:55 #100659 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic koelvloeisof sensor in radiateur solderen.
vandaag weer eens lekker aan het prutsen geweest (dat is tenslotte onze hobby niet waar :roll: )
Als eerste heb ik van een oude sensor de binnenkant weggehaalt en er een "piemeltje"aan gesoldeerd,
daarna een gaatje erin geboord voor de opnemer van de temperatuur uitlezing.


de sensor gemonteert met daarin de opnemer een propje isolatie erin en meten maar!


zie hier de resultaten
........................................................................................Onderkant Bovenkant
Net na opwarmen van de motor tijdens het rijden meter in het midden.......17gr........60gr
Radiateur bedekt meter staat net na het midden.................................70gr........82gr
Radiateur bedekt meter net in het laatste witte vlak.............................80gr........89gr
Meter geheel rechts...................................................................90gr........96gr
Nadat meter geheel rechts stond gaan rijden en na ongeveer 5min............18gr.........64gr
Stationair lopen meter net uit het midden.........................................63gr.........76gr
Stationair in het midden van het groene vlak.....................................78gr..........83gr





Mijn conclusie is dat ik een sensor nodig heb van 68 á 70graden, dan staat de meter net iets uit het midden als de ventilator aanslaat.

Eigenlijk zou het helemaal niet verkeert zijn om in de winter de radiateur voor een gedeelte af te dekken eventueel met een orgineel rolgordijn, bij normaal rijden is de temperatuur onderin nog niet eens 20graden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-02-2011 22:38 #100665 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic koelvloeisof sensor in radiateur solderen.
Leuk dat je dit temp staatje hebt gemaakt !, hou wel van de benadering 'meten is weten' lijkt me inderedaad goed om op 80 graden te mikken. Ik ben wat simpeler in de methodiek en doe al 20 jaar in de winter een stuk karton voor de radiator, ongeveer de helft bedekkend, dan komt de temp meter mooi in het midden rechtop te staan of net iets li van het midden. Deze stand heeftdeze ook in de zomer.

Verder vroeg ik me nog af wat de sterkte van zacht soldeer is, als die eraf gaat ben je wel de pineut.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-02-2011 23:10 #100668 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic koelvloeisof sensor in radiateur solderen.

"E.S.G. Zee" schreef:
Leuk dat je dit temp staatje hebt gemaakt !, hou wel van de benadering 'meten is weten' lijkt me inderedaad goed om op 80 graden te mikken. Ik ben wat simpeler in de methodiek en doe al 20 jaar in de winter een stuk karton voor de radiator, ongeveer de helft bedekkend, dan komt de temp meter mooi in het midden rechtop te staan of net iets li van het midden. Deze stand heeftdeze ook in de zomer.

Verder vroeg ik me nog af wat de sterkte van zacht soldeer is, als die eraf gaat ben je wel de pineut.


zachtsoldeer heeft een smeltpunt van 180gr. de orginele aansluitingen zijn ook met zachtsoldeer gesoldeerd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2011 10:02 #100673 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic koelvloeisof sensor in radiateur solderen.
Ik ben net even naar de automaterialen zaak geweest om een koelvloeistof sensor te halen, maar dat is nog een probleem!
Ze hebben niets kunnen vinden met M22x1,5 draad die aanslaat op 68 á 70 graden, wel met andere schroefdraad!
Weet iemand toevallig hoe ik zo'n sensor zou kunnen vinden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD