- Berichten: 746
koelvloeisof sensor in radiateur solderen.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
Vragen die bij mij opkomen zijn, Hard of zachtsoldeer?
Kans op loslaten/lekken orginele verbinding van de lamellen/koelblok?
De moer van messing of van staal?
De plaats van de moer?
Van wat voor materiaal zijn de zijkanten van de radiateur eigenlijk staal of messing, stom eigenlijk dat ik dit niet weet :oops: :oops:
Kortom iemand dit ooit gedaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
- Berichten: 1207
Han
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Heeft er iemand ervaring met het solderen van een sensormoer voor een electrische ventilator in de radiateur?
Vragen die bij mij opkomen zijn, Hard of zachtsoldeer?
Kans op loslaten/lekken orginele verbinding van de lamellen/koelblok?
De moer van messing of van staal?
De plaats van de moer?
Van wat voor materiaal zijn de zijkanten van de radiateur eigenlijk staal of messing, stom eigenlijk dat ik dit niet weet
Kortom iemand dit ooit gedaan?
Radiateur is van messing en de moderne zijn van alu voor zover ik weet. Zelf ben ik loodgieter geweest en bij nieuwbouw moesten wij bij het oplever rapport ook de installatie op waterdruk hebben beproefd op 16 bar. We soldeerden toen met tin zilver soldeer voor messing op koperbuis en koper op koper deden we met hardsolderen. Hardsolderen heeft de voorkeur maar je moet wel het gereedschap hebben en de kans op mislukken is groot als je het nog nooit heb gedaan. Met een klein soldeer flesje zoals de loodgieter gebruikt is het goed te doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Bij mijn radiator (Amazon, dikkere type) zijn:
- De boven- en onderkant van messing
- De koelvinnen van koper
- De zijkanten van staal
Voor het solderen heb ik bij de bouwmarkt een staaf tin gekocht (60/40 of 40/60.. een van die twee) en het solderen deed ik met een hobbybrandertje (op de foto nog net te zien)
1) De boel helemaal kaal maken
2) Beide delen nat maken met zuurvrije S39
3) De boel verhitten met de brander en een dun laagje tin aanbrengen op beide delen
4) Opnieuw verhitten tot de tin gesmolten is, de delen goed passend op elkaar duwen en blijven verwarmen zodat de tin mooi uitvloeit
5) Af laten koelen en wat bijschuren
Ik zou een messing moer nemen, dan soldeer je messing op messing. Messing soldeert makkelijker dan staal. De sensor zou ik in het onderste blok plaatsen, bijvoorbeeld naast het aftapkraantje: daar is altijd water dus meet je sowieso de watertemperatuur. Boven in het blok zit een deel lucht.. En omdat lucht een slechte warmtegeleider is krijg je een 'vertraagde' weergave van de watertemperatuur. Zal in de praktijk niet zoveel uitmaken.. maar als je toch aan het boren gaat dan maar meteen goed!
Nog een tip:
Zorg dat het te solderen oppervlak horizontaal ligt.. dan druipt de tin niet weg op 't moment dat het vloeibaar is. Vandaar ook de vreemde positie van de radiator op de foto hierboven. Als je de moer inderdaad naast het kraantje plaatst is dat natuurlijk geen probleem: radiator gewoon plat neerleggen.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
Op zich is het solderen geen probleem die techniek ken ik wel, ben wel bang voor andere lekkages!
Opzich moet het met zachtsoldeer kunnen want de smelttemperatuur is ongeveer 180graden, hardsoldeer is natuurlijk veel sterker maar je moet dan ook meer warmte inbrengen om het te laten vloeien, dus eerder kans op andere lekkages.
Het is natuurlijk wel zo dat als ik de sensor onderin plaats dat dat de koelste plek in de radiateur is, misschien is dit wel gunstig omdat je dan "meet" welke temperatuur de koelvloeistof is die het blok ingaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Het is natuurlijk wel zo dat als ik de sensor onderin plaats dat dat de koelste plek in de radiateur is, misschien is dit wel gunstig omdat je dan "meet" welke temperatuur de koelvloeistof is die het blok ingaat.
Zou ik niet doen, de originele zit ook niet thv het aftap kraantje maar boven op het blok omdat warmte stijgt en dus een betere waarde geeft als onder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
"R Minnebo" schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat als ik de sensor onderin plaats dat dat de koelste plek in de radiateur is, misschien is dit wel gunstig omdat je dan "meet" welke temperatuur de koelvloeistof is die het blok ingaat.
Zou ik niet doen, de originele zit ook niet thv het aftap kraantje maar boven op het blok omdat warmte stijgt en dus een betere waarde geeft als onder.
het is natuurlijk wel zo dat als het niveau een beetje daalt dat er dan bovenin niets meer te meten valt, onderin is er altijd koelvloeistof.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
opzich is dit een hele goede oplossing en ik heb het ooit al zo gedaan, maar ik denk dat het mooier weggewerkt is als"E.S.G. Zee" schreef:
Misschien zie ik het te simpel maar waarom maak je de sensor niet in de koelvloeistof slang, gewoon met ringklemmen en klaar is Kees. Werkt al jaren in mijn 144. Hoef je niet moeilijk te doen.
je de sensor in de radiateur soldeerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.