- Berichten: 347
Donkerblauwe Amazon uit 1967
- Saskia De Vos
- Verbannen
Een (ouderwets model van) Hella Interval schakelaar voor de ruitenwissers. Geen idee of het nog werkt, maar dat is het proberen wel waard. Helaas mist de knop, maar dat is met wat creativiteit vast wel op te lossen.
Bij het uitruimen van de garage nog een leuke ontdekking gedaan:
Een (ouderwets model van) Hella Interval schakelaar voor de ruitenwissers. Geen idee of het nog werkt, maar dat is het proberen wel waard. Helaas mist de knop, maar dat is met wat creativiteit vast wel op te lossen.
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Groeten Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
- Verbannen
- Berichten: 347
Uitproberen zal voor later zijn, geen idee wanneer ik de Volvo zal terug hebben. En een schema vinden. Bij dit oude model schakelaar nog niet echt iets bruikbaars gevonden.
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik geef zomaar een idee aan...
Groeten Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
- Verbannen
- Berichten: 347
Begin mei ging de auto naar de carrossier om de vloer in het interieur onder handen te nemen. De gekleefde isolatiematten gingen eruit (wat uitdraaide op een verschrikkelijk plakkerige bende, dat nauwelijks te verwijderen bleek). Daarna werd de bodem geïnspecteerd, voorzien van nieuwe anti-dreunmatten en een laklaag in kleur. Gelukkig geen narigheden gevonden. Behalve de oppervlakkige roest in de voetenbak van de bestuurder zat nergens roest of andere schade. Omdat het verwijderen van de schuim- en lijmresten van de isolatielaag zo onverwachts moeizaam ging, had ik de Volvo pas in juli weer terug. Ik ben wel heel blij dat die troep eruit is!
Voor:
Oppervlakkige roest waar ik de mat heb weggehaald, aan bestuurderszijde.
Na:
(natuurlijk ook links en rechts nieuwe schopplaten voorzien)
In afwachting had ik in juli bij Scandcar een zevendelige mattenset besteld. Bleek dat deze niet meer voorradig waren en moesten worden aangevoerd uit Zweden… waar ze kennelijk ook eerst nog dienden te worden gefabriceerd. “Kortom”: pas op 10 november kon ik de matten thuis in ontvangst nemen! Wat meteen ook de laatste keer is dat ik iets heb besteld bij Scandcar. Ik kan begrijpen dat ze er zelf ook weinig aan kunnen doen als ze moeten wachten op producten uit Zweden, MAAR er werd totaal niets gecommuniceerd, noch zelfs een commerciële geste voorgesteld. Uiteindelijk bleek zelfs dat de matten in oktober bij hen waren binnengekomen, maar dat ze vergeten waren ze naar mij op te sturen. Gelukkig gaf ik niet op en stuurde ik hen regelmatig een mail om te vragen hoe het zat.
Maar goed, ik liet aanvankelijk de Amazon zonder interieur in de garage wachten, maar ik begon stilaan te vrezen dat de zomer voorbij zou zijn voor ik matten had. Dan maar tijdelijke ‘ondermatten’ geknipt uit een rol isolerende ondervloer voor laminaat (het Quick-step spul dus) en het interieur er toch weer ingezet. Zo kon ik toch weer rijden en heb ik onder andere Rockabilly Day in Assenede bezocht (eind augustus).
Tussendoor heb ik aan beide zijden de (opgeknapte) 122S – schildjes weer op de zijschermen geplaatst. Ze zitten vast met dubbelzijdige tape.
Een tijdje geleden een originele alarmschakelaar uit een Volvo 140 kunnen bemachtigen op eBay. Kostte belachelijk veel aan verzendingskosten om het ding uit de States naar hier te krijgen, maar deze schakelaars worden niet vaak aangeboden. Hij is inmiddels aangesloten en werkt! Toch een geruststellend gevoel dat de Amazon nu vier knipperlichten tegelijk kan inschakelen en dus weer wat beter zichtbaar is bij pech of gevaar. Hopelijk hoef ik ze nooit echt te gebruiken!
(wel nog even de tekst terug bijwerken met witte verf)
Omdat veiligheid zo belangrijk is, ook een mechanische remlichtschakelaar ingebouwd. Deze wordt geactiveerd door beweging van het rempedaal, waardoor de remlichten veel eerder gaan branden. De remlichtschakelaar is er eentje van Facet, van hetzelfde model dat origineel in de Volvo 140 en late Amazon’s (vanaf 1969) wordt gebruikt. Ik heb de draden van de originele hydraulische gewoon verlengd naar de nieuwe schakelaar, zodat ze beide blijven werken. Bij het testen van de twee schakelaars, bleek dat de bestaande hydraulische wel nog erg goed werkte. De remlichten gingen al branden bij heel lichte druk. Des te beter natuurlijk. Mocht ie toch stuk gaan, is er meteen een back-up!
Oja: ook de nieuwe toerenteller zit er (net) in!
Ging niet zonder slag of stoot want de nieuwe toerenteller was vier millimeter langer dan de oude. En ja, dat maakte blijkbaar een groot verschil. Ook de bevestigingspunten zaten enkele millimeters verder van elkaar, waardoor het niet goed wilde passen in de behuizing. Maar goed, uiteindelijk zit hij redelijk. Ook voorzien van een (groene) LED-lamp, dat past bij de rest van de dashboardverlichting.
Er resten nog genoeg plannen met de Amazon (zoals de matten plaatsen), maar toch ook weer wat kunnen afvinken!
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
- Berichten: 546
En: goed werk heeft (soms, eigenlijk wel vaak) tijd nodig.
Maar het resultaat mag er zijn!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
- Verbannen
- Berichten: 347
Gert Vegter schreef : Goed bezig! Nog even een tip: lijm de nieuwe anti-dreun platen niet vast op de vloer, dan houd je altijd de mogelijkheid tot inspectie.
Daar is het helaas al te laat voor... Jij zou ze gewoon los op de bodem hebben gelegd?
De nieuwe vloermatten en onderisolatie zullen wel los op de bodem komen.
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Eenzelfde alarmschakelaar van de 140-serie heb ik ook in mijn Amazon. Vorig jaar gekocht bij "Willem en Willem" in Nijbeets voor een paar tientjes. Ze hadden er toen meerdere liggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Edwin
- Elite lid
- Berichten: 185
Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.