- Berichten: 347
Donkerblauwe Amazon uit 1967
- Saskia De Vos
- Verbannen
Gisteren met de Amazon langsgeweest bij Paul Booij ('Booij-Trading'). Een naar België uitgeweken Nederlander en inmiddels een gevestigde waarde voor het Volvo Amazon-wereldje. Hij baat een soort doe-het-zelf garage uit en is tevens verdeler van allerhande onderdelen.
Kleppen gesteld, ontsteking nagekeken en gelijk de bougiekabels, bobinekabel, contactpuntjes en verdelerkap vervangen. Helaas blijkt de verdeler slijtage te vertonen. Er zit speling op de as, waardoor de contacthoek maar een beetje rondzwabbert - zeker stationair. Het valt nog allemaal wel mee, maar op termijn misschien toch maar opteren voor een 123-ignition.
Ik wilde ook de remtrommels eens verwijderen en nakijken of alles (nog) goed gangbaar was. Dat bleek geen overbodige luxe. De remtrommels gingen er tegen de verwachting wel heel vlot af, maar de remcylinder aan de linkerzijde zat wel muurvast. Aan die kant viel er weinig remkracht te ontdekken. :shock: De rechter remschoen was - in tegenstelling tot de linker - goed versleten en deels verbrand. Natuurlijk maar van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de remschoenen, veertjes en (linker)cylinder te vervangen.
Een flink stuk leger in de portemonnee, maar wel een beter gemoed.
Kan er hopelijk weer even tegen:
In goede handen:
Vorige week heb ik de reflector van het rechterachterlicht eens onder handen genomen. Wat flink veel schuren, polijsten en noeste arbeid niet zoal kan opleveren; wat een verschil! Het hoeft niet gezegd dat de veiligheid en zichtbaarheid op de weg een pak is verbeterd! Nu nog de linkerzijde onder handen nemen.
Reflector voor:
Na:
Wat een verschil tussen de lichtopbrengst links (oude reflector) en rechts (gepolijst)!
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Goed bezig!!
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
- Berichten: 1899
-het verbindingsdeel dat horizontaal onder de remcilinder loopt van de ene remschoen naar de andere ,zit verkeerd.Dat ding heeft een omgebogen stukje dat op de foto zichtbaar is .Dat hoor je niet te kunnen zien.Het moet bij de achterste remschoen zitten,dat klopt,maar wel aan de binnenkant,zodat je het na montage niet meer ziet zitten.Dit is belangrijk.Hierdoor zou de gaffel van de handrem niet vastzitten aan de remschoen.
-de remschoenen zitten verkeerd gemonteerd.De voorste remschoen moet aan de bovenkankant een stukje hebben waar de voering ontbreekt,terwijl de achterste remschoen het ontbrekende stukje remvoering aan de onderkant moet hebben.Dit is van belang,omdat de remmen op de manier,waarop het nu zit kunnen gaan happen.
Ik zou voor de veiligheid dus alles maar weer uit elkaar halen en opnieuw monteren .Ook aan de andere kant!
Succes ! Niek de Boer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
- Berichten: 1899
Het is erg belangrijk bij reparaties aan de remmen heel erg precies te werk te gaan.Kijk naar afbeeldingen in werkplaatshandboeken en maak voor je begint met demonteren fotos,zodat je weet hoe het aanvankelijk zat.Het wil overigens niet zeggendat het eerst wel goed zat.
Vriendelijke groet niek de boer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zeer nuttige opmerkingen en niet echt reclame voor meneer Booij..."Niek de Boer" schreef:
Helaas is er het een en ander bij de achterremmen niet goed gemonteerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
(Previous Owner)
Ik blijf me iedere keer verbazen, wat sommige mensen als oplossing kiezen om goed onderhoud te vermijden.
Hier betreft het waarschijnlij klakkeloos overgenomen foutief gemonteerde remschoenen, maar soms hangt een wagen van plakband en tie raps aan elkaar.
Een voorbeeld, wat echt gevaarlijk is, zag ik laatst toe ik bij een Amazon de voortrein reviseerde.
De bovenste fusee's waren van het verkeerde type, ze waren te breed voor de opening in de boventriangel en hadden aan beide zijden een scheur veroorzaakt.
Deze scheur liep door de openingen van de bevestigingsboutjes.
Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als zo'n triangel los komt, en de fusees kosten een paar tientjes....
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Bij mijn Amazon was de stuurkolom bij een van de vorige eigenaren volkomen verkeerd in elkaar gezet waardoor ik het stuur zomaar los in mijn handen had kunnen houden. Ik kwam erachter omdat de richting aanwijzer aan de ene kant na gebruik goed terugkwam en aan de andere kant niet. Ook kom ik het stuur een paar centimeter naar me toe trekken.
Gelukkig op tijd ontdekt en laten herstellen.
Zou de auto van Saskia bij remmen die zo in elkaar gezet zijn niet of niet goed remmen?
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
- Berichten: 1899
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
- Verbannen
- Berichten: 347
De achterste remmen aan de rechterzijde had hij nochtans zelf gemonteerd, als 'voorbeeld', zodat ik het links zelf kon doen. Merkwaardig genoeg wees hij me aan de linkerkant er wel zeer duidelijk op dat de verbindingsbeugel voor de handrem inderdaad met het lipje naar binnen moest worden gemonteerd! Die zit dus links zeker goed - wat verder niets zegt over hoe de remschoenen daar zijn gemonteerd (ik heb geen foto van links). Er moet aan de rechterkant dus duidelijk iets misgelopen zijn. Ik ga over een paar dagen terug en sowieso zullen we de twee kanten inspecteren en corrigeren waar nodig. Het voordeel is: ik weet nu genoeg om het zelf te doen.
De PO heeft hier niets te maken hoor. We hebben ons niet gebaseerd op hoe de remmen voorheen waren gemonteerd, maar alles tegelijk verwijderd. Misschien had dit net achteraf wel de foute montage kunnen besparen, wie weet. Echter herinner ik mij wel dat bij de 'vorige opzet' een veer niet goed gemonteerd was: de onderste veer zat met het 'rechte' uiteinde aan de verkeerde kant. Maar ook ik heb al slechte ervaringen gehad met PO's en het loont altijd om waakzaam te blijven. Het was wel prettig om de Amazon eens op de brug te hebben en te laten bekijken door anderen. Het algemene oordeel is dat ie er verder heel netjes en met zorg onderhouden lijkt te zijn. Dat is ook al wat waard.
Oja: er viel eigenlijk helemaal niets aan te merken op het remgedrag van de Amazon. Zelfs niet met de geblokkeerde zuiger (remde echt helemaal niet meer) aan de linkerachterkant. Trok niet scheef, remde goed, ook bij noodstops..
Ik ben wel iemand die oor heeft voor vreemde geluiden of vreemd gedrag van een auto, dat zal me altijd achterdochtig maken (soms ook te snel en te veel) en geeft me een reden om het op zijn minst te (laten) inspecteren. Maar in dat geval viel er nu eenmaal niets te ontdekken..
Enfin, ik hou het er maar op dat we er uit hebben geleerd.
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.