- Berichten: 237
Project: B20 + 4x Keihin CVK38
- Arco Ruighaver (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
16-08-2016 16:44 - 16-08-2016 17:01 #162605
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Project: B20 + 4x Keihin CVK38 is gemaakt door Arco Ruighaver (GAST)
Hi Allen,
Al eerder had ik op het forum aangegeven dat dit project eraan zat te komen.
Zojuist het concept spruitstuk teruggekregen van een kennis die dit voor mij omgelast heeft.
Project:
Volvo B20 + een set motorfiets-carburateurs, in dit geval een batterij Keihin's CVK38 van een Kawasaki ZXR750. Waarom? Geen idee, omdat het kan? Dat zal de toekomst nog moeten uitwijzen.
Aankomende weekend bevestigen om te kijken hoe het spruitstuk past en in hoeverre er voldoende ruimte is tussen de carburateurs en het zijscherm.
Ingrediënten:
- Volvo Amazon B20B, 0.8mm koppakking, kophoogte 85mm
- TT3 Nokkenas
- 123 Ontsteking
- 4x Keihin CVK38, 38mm Vacuumcarburateurs
- Inlaatspruitstuk Volvo B20E
Stappenplan:
- Spruitstuk passend maken
- Gasbediening aanpassen (carb's middels stangenstelsel van de Amazon, of Amazon aanpassen naar gaskabel van bij 140 Series)
- Plaatsen en afstellen (Idee is om een LC1 in de uitlaatflens te maken)
Alvast wat plaatjes om het geheel een vorm te geven
Gr Arco
Al eerder had ik op het forum aangegeven dat dit project eraan zat te komen.
Zojuist het concept spruitstuk teruggekregen van een kennis die dit voor mij omgelast heeft.
Project:
Volvo B20 + een set motorfiets-carburateurs, in dit geval een batterij Keihin's CVK38 van een Kawasaki ZXR750. Waarom? Geen idee, omdat het kan? Dat zal de toekomst nog moeten uitwijzen.
Aankomende weekend bevestigen om te kijken hoe het spruitstuk past en in hoeverre er voldoende ruimte is tussen de carburateurs en het zijscherm.
Ingrediënten:
- Volvo Amazon B20B, 0.8mm koppakking, kophoogte 85mm
- TT3 Nokkenas
- 123 Ontsteking
- 4x Keihin CVK38, 38mm Vacuumcarburateurs
- Inlaatspruitstuk Volvo B20E
Stappenplan:
- Spruitstuk passend maken
- Gasbediening aanpassen (carb's middels stangenstelsel van de Amazon, of Amazon aanpassen naar gaskabel van bij 140 Series)
- Plaatsen en afstellen (Idee is om een LC1 in de uitlaatflens te maken)
Alvast wat plaatjes om het geheel een vorm te geven
Gr Arco
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Laatst bewerkt 16-08-2016 17:01 door Arco Ruighaver (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-08-2016 17:21 #162606
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Interessant en ambitieus project.
In je andere topic zag ik dat je eerst een Weber DCD36 had en vervolgens dubbele SU's HIF6. Bevielen deze carburateurs niet of wil je meer vermogen?
In je andere topic zag ik dat je eerst een Weber DCD36 had en vervolgens dubbele SU's HIF6. Bevielen deze carburateurs niet of wil je meer vermogen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 237
16-08-2016 17:34 - 16-08-2016 17:36 #162608
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Ik heb 5 jaar met de Weber DCD36 gereden, prima carburateur, persoonlijk vindt ik hem fijner dan de Weber DGV. In de 5 jaar daarvoor heb ik met dubbel SU HIF6 gereden (set van een USA 142). Die set heb ik verkocht omdat ik in de Weber meer vermogen zag. En minder gezeur qua afstelling, 1x op de dyno, afstellen en klaar.
Afgelopen paar weken een andere set HIF6 klaar gemaakt om A. esthetische redenen en B. de drivability van de Set HIF6's is velen malen plezieriger dan dat van de 2 traps Weber. Daar waar de Weber meer aan/uit is zijn de SU's veel gemoedelijker, minder stamp werk en voor mijn gevoel meer eindvermogen (moet nog op de rollenbank). In de basis is 2x 44mm van een set SU HIF6 en maximaal 2x 240CFM aan flow, natuurlijk meer de dan 2x 36 (met chokes van 25 en 27) van de DCD36 en een flow van ongeveer 230CFM. Bij een B20@ 6500rpm zou je ongeveer op 227CFM uitkomen.
De stap naar de motorfiets carburateurs is eigenlijk een "poor-mans DCOE" Setup. Je koopt een set van deze carburateurs voor onder de 100euro in perfecte conditie. En heb qua doorstroming nagenoeg dezelfde speelruimte als een set DCOE's. Met als voordeel dat het Vacuum carburateurs zijn, dus ik verwacht de eerder aangehaalde voordelen van de SU tegenover de DCD qua drivability. Daarnaast verwacht ik een lager brandstofverbruik dan met een DCOE setup. Kennis van mij zit in de tuning en uitlaten van Motorfietsen, na een half uurtje brainstormen heb ik dit als project opgepakt.
De DCD36 gaat denk ik de verkoop in. Deze leverde 116PK op de rollenbank met een toen-nog-versleten B20B (slotspeling zuigerveren was ruim 1,5mm ten tijde van de Dyno)
Afgelopen paar weken een andere set HIF6 klaar gemaakt om A. esthetische redenen en B. de drivability van de Set HIF6's is velen malen plezieriger dan dat van de 2 traps Weber. Daar waar de Weber meer aan/uit is zijn de SU's veel gemoedelijker, minder stamp werk en voor mijn gevoel meer eindvermogen (moet nog op de rollenbank). In de basis is 2x 44mm van een set SU HIF6 en maximaal 2x 240CFM aan flow, natuurlijk meer de dan 2x 36 (met chokes van 25 en 27) van de DCD36 en een flow van ongeveer 230CFM. Bij een B20@ 6500rpm zou je ongeveer op 227CFM uitkomen.
De stap naar de motorfiets carburateurs is eigenlijk een "poor-mans DCOE" Setup. Je koopt een set van deze carburateurs voor onder de 100euro in perfecte conditie. En heb qua doorstroming nagenoeg dezelfde speelruimte als een set DCOE's. Met als voordeel dat het Vacuum carburateurs zijn, dus ik verwacht de eerder aangehaalde voordelen van de SU tegenover de DCD qua drivability. Daarnaast verwacht ik een lager brandstofverbruik dan met een DCOE setup. Kennis van mij zit in de tuning en uitlaten van Motorfietsen, na een half uurtje brainstormen heb ik dit als project opgepakt.
De DCD36 gaat denk ik de verkoop in. Deze leverde 116PK op de rollenbank met een toen-nog-versleten B20B (slotspeling zuigerveren was ruim 1,5mm ten tijde van de Dyno)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Laatst bewerkt 16-08-2016 17:36 door Arco Ruighaver (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 118
16-08-2016 21:25 #162612
door Eric
Beantwoord door Eric in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Ik was al benieuwd hoe het inlaatspruitstuk aangepast had. Dit ziet er zeer belovend uit.
Succes met je project!
Succes met je project!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 237
17-08-2016 09:13 #162628
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Grote kans dat het spruitstuk nog wat ingekort moet worden. Dit is het eerste opzetje.
Als er ruimte te kort is tussen de carburateurs en het zijscherm dan korten we hem aan de flens in, of we frezen de flens een paar graden schuin, waardoor de hoek omhoog scherper wordt. Voordeel van dit spruitstuk is dat de flens heel dik is, dus er vlees genoeg is.
Als er ruimte te kort is tussen de carburateurs en het zijscherm dan korten we hem aan de flens in, of we frezen de flens een paar graden schuin, waardoor de hoek omhoog scherper wordt. Voordeel van dit spruitstuk is dat de flens heel dik is, dus er vlees genoeg is.
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
18-08-2016 01:18 #162659
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Beste Arco, de SU's, zijn onderling met elkaar verbonden er loopt een kanaal van de ene carburetor naar de andere.
Is dit hier ook niet noodzakelijk? Wordt het afstellen anders niet heel moeilijk? (schuddend blok stationair)
success
Johan Geers
Is dit hier ook niet noodzakelijk? Wordt het afstellen anders niet heel moeilijk? (schuddend blok stationair)
success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 237
18-08-2016 08:06 #162660
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Beste Johan,
Is niet noodzakelijk zover ik kan inschatten.
Dubbele Webers hebben ook gescheiden runners per cilinder. Origineel deze carburateurs ook.
Voor het balanceren hebben we op iedere runner een aansluiting gemaakt (zie de inbusbout net voor de flens waar de carburateur aan komt te hangen)waar we de 4-voudige kwik kolom op aan kunnen sluiten. Hiermee moet het synchroniseren lukken.
Volgens mij is dat kanaal (balanceer-kanaal) in het spruitstuk van de SU's om de aanzuig-pulsen op te vangen bij lage toeren (correct me if i'm wrong).
Gr Arco
Is niet noodzakelijk zover ik kan inschatten.
Dubbele Webers hebben ook gescheiden runners per cilinder. Origineel deze carburateurs ook.
Voor het balanceren hebben we op iedere runner een aansluiting gemaakt (zie de inbusbout net voor de flens waar de carburateur aan komt te hangen)waar we de 4-voudige kwik kolom op aan kunnen sluiten. Hiermee moet het synchroniseren lukken.
Volgens mij is dat kanaal (balanceer-kanaal) in het spruitstuk van de SU's om de aanzuig-pulsen op te vangen bij lage toeren (correct me if i'm wrong).
Gr Arco
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 237
18-08-2016 13:35 - 18-08-2016 13:40 #162662
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Laatst bewerkt 18-08-2016 13:40 door Arco Ruighaver (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
18-08-2016 20:14 #162669
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
En nu maar hopen dat deze setup past ben ook wel heel benieuwd of dit gaat werken! Succes met afstellen
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 237
18-08-2016 23:37 #162677
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Besloten is om er ongeveer 4 cm tussenuit te halen aan de kant van de flens aan de cilinderkop.
Dat geeft meer speling tussen het zijscherm en de carburateurs. En meer ruimte voor een airbox.
Dat geeft meer speling tussen het zijscherm en de carburateurs. En meer ruimte voor een airbox.
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.