Benzinepomp levert opeens geen benzine meer
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-12-2010 20:04 #99119
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Benzinepomp levert opeens geen benzine meer is gemaakt door Lars Rengersen
Om tot nu toe onverklaarbare reden pompt de brandstofpomp van de Duett van m'n vader opeens geen benzine meer.
De motor (B18 met mechanische benzinepomp) liep prima en opeens kreeg hij geen benzine meer.
Wat hebben we al gedaan/onderzocht:
- Andere brandstofpomp + nieuwe brandstofpomp
- Aan aanvoerleiding zuigen (dan komt er netjes benzine)
- Aanvoerleiding doorgeblazen
- Aanvoer met een losse leiding rechtstreeks in een potje benzine hangen
- Rotor checkt, die draait netjes rond
- Nokkenas gevoeld, tijdens het starten voel je netjes het nokje langskomen
- Losse aanvoerslang gevuld met benzine, zelfs dan pompt hij dat er niet uit
- Vinger op de aanvoerkant gehouden, hij zuigt niet vacuum
- Vinger op de uitvoerkant gehouden, hij bouwt geen druk op
De pomp zit netjes met twee pakkingen en een plastic afstandhouder gemonteerd.
In eerste instantie was de pomp de verdachte, maar de drie geteste pompen (waaronder een nieuwe) losten het probleem niet op. Daarna dacht ik even aan een gebroken nokkenas of kapotte distributie, maar aangezien de rotor netjes ronddraait en niet tegen te houden is, lijkt ook dat me onwaarschijnlijk.
Wat zou het nog kunnen zijn?
De motor (B18 met mechanische benzinepomp) liep prima en opeens kreeg hij geen benzine meer.
Wat hebben we al gedaan/onderzocht:
- Andere brandstofpomp + nieuwe brandstofpomp
- Aan aanvoerleiding zuigen (dan komt er netjes benzine)
- Aanvoerleiding doorgeblazen
- Aanvoer met een losse leiding rechtstreeks in een potje benzine hangen
- Rotor checkt, die draait netjes rond
- Nokkenas gevoeld, tijdens het starten voel je netjes het nokje langskomen
- Losse aanvoerslang gevuld met benzine, zelfs dan pompt hij dat er niet uit
- Vinger op de aanvoerkant gehouden, hij zuigt niet vacuum
- Vinger op de uitvoerkant gehouden, hij bouwt geen druk op
De pomp zit netjes met twee pakkingen en een plastic afstandhouder gemonteerd.
In eerste instantie was de pomp de verdachte, maar de drie geteste pompen (waaronder een nieuwe) losten het probleem niet op. Daarna dacht ik even aan een gebroken nokkenas of kapotte distributie, maar aangezien de rotor netjes ronddraait en niet tegen te houden is, lijkt ook dat me onwaarschijnlijk.
Wat zou het nog kunnen zijn?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 12:13 #99140
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Benzinepomp levert opeens geen benzine meer
Het valt me op dat je niet getest hebt of de fout niet na de pomp zit: kan het zijn dat de brandstofleiding van pomp naar carb verstopt zit, of de carb zelf? Als daar een blokkade zit is te verklaren waarom 3 verschillende brandstofpompen hetzelfde gedrag vertonen.
Je hebt wel een testje gedaan met je vinger op de uitvoer: had je toen misschien de aanvoerleiding los of gedeeltelijk met lucht gevuld? Ik kan me voorstellen dat de pomp dan geen/nauwelijks druk opbouwt.
Als 3 brandstofpompen hetzelfde doen, moet de fout haast wel ergens anders liggen. De aanvoer heb je uitgebreid getest dus die is wel in orde.
Dan zijn er volgens mij maar twee opties over:
- de aandrijving (dus nokkenas of het aandrijfstangetje wat uit het blok komt) --> maar die heb je ook al getest, dus die valt eigenlijk ook af.
- 'iets' wat op de uitvoer aangesloten zit en de boel blokkeert
En nog een optie, maar volgens mij heb jij zoveel ervaring dat dat in jouw geval onmogelijk is: als je alledrie de pompen op dezelfde, maar verkeerde manier gemonteerd hebt gebeurt er ook weinig. Ik heb 'm zelf nooit vervangen, maar is het mogelijk om de pomp te monteren zonder het aandrijfstangetje aan te sluiten? :roll:
Ben benieuwd!
Je hebt wel een testje gedaan met je vinger op de uitvoer: had je toen misschien de aanvoerleiding los of gedeeltelijk met lucht gevuld? Ik kan me voorstellen dat de pomp dan geen/nauwelijks druk opbouwt.
Als 3 brandstofpompen hetzelfde doen, moet de fout haast wel ergens anders liggen. De aanvoer heb je uitgebreid getest dus die is wel in orde.
Dan zijn er volgens mij maar twee opties over:
- de aandrijving (dus nokkenas of het aandrijfstangetje wat uit het blok komt) --> maar die heb je ook al getest, dus die valt eigenlijk ook af.
- 'iets' wat op de uitvoer aangesloten zit en de boel blokkeert
En nog een optie, maar volgens mij heb jij zoveel ervaring dat dat in jouw geval onmogelijk is: als je alledrie de pompen op dezelfde, maar verkeerde manier gemonteerd hebt gebeurt er ook weinig. Ik heb 'm zelf nooit vervangen, maar is het mogelijk om de pomp te monteren zonder het aandrijfstangetje aan te sluiten? :roll:
Ben benieuwd!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
29-12-2010 12:51 #99141
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Benzinepomp levert opeens geen benzine meer
Bedankt voor je reactie en het meedenken.
Ik heb zoveel variaties gehad...
In elk geval had ik de uitgang afgekoppeld en/of er een open slang aan zitten (die op een doek lag) om goed te kunnen zien of er benzine uit komt.
Wat ik nog dacht is dat de hefboom van de brandstofpomp eventueel verbogen is (door een keer zonder plastic afstandhouder gemonteerd te hebben gezeten), maar dat dat bij 3 pompen het geval is...
Wellicht is het dan toch de aandrijf nok op de nokkenas die weliswaar glad voelt, maar toch (teveel) versleten danwel afgebroken is.
Ik heb zoveel variaties gehad...
In elk geval had ik de uitgang afgekoppeld en/of er een open slang aan zitten (die op een doek lag) om goed te kunnen zien of er benzine uit komt.
Wat ik nog dacht is dat de hefboom van de brandstofpomp eventueel verbogen is (door een keer zonder plastic afstandhouder gemonteerd te hebben gezeten), maar dat dat bij 3 pompen het geval is...
Wellicht is het dan toch de aandrijf nok op de nokkenas die weliswaar glad voelt, maar toch (teveel) versleten danwel afgebroken is.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 13:10 #99142
door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Benzinepomp levert opeens geen benzine meer
Nog wat ideeen:
- Probeer (een van) de drie benzinepompen eens op een andere b18 te zetten, om zeker te weten dat die pompen OK zijn. Dan weet je zeker of het aan de pomp ligt of niet.
- Indien de pompen OK zijn zou voor de zekerheid kunnen testen of de aanvoer en uitvoer naar de pomp wel echt in orde zijn. Bijv. door tijdelijk een elektrische brandstofpomp te plaatsen en te checken of de motor dan wel wil starten.
Pas dan kun je de pomp, aanvoer en uitvoer uitsluiten en is het zeker dat het probleem bij nokkenas of hefboom ligt. (laten we hopen van niet..)
- Probeer (een van) de drie benzinepompen eens op een andere b18 te zetten, om zeker te weten dat die pompen OK zijn. Dan weet je zeker of het aan de pomp ligt of niet.
- Indien de pompen OK zijn zou voor de zekerheid kunnen testen of de aanvoer en uitvoer naar de pomp wel echt in orde zijn. Bijv. door tijdelijk een elektrische brandstofpomp te plaatsen en te checken of de motor dan wel wil starten.
Pas dan kun je de pomp, aanvoer en uitvoer uitsluiten en is het zeker dat het probleem bij nokkenas of hefboom ligt. (laten we hopen van niet..)
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 14:26 #99146
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Benzinepomp levert opeens geen benzine meer
Hallo Lars ,bij mijn B18 vorig jaar de brandstofpomp lek ,een andere ,nieuwe dus aangeschaft,erop gezet ook geen brandstof uit de uitgang naar de carburateur.Perslucht op de tank gezet en de leiding bij de pomp los en deze in een fles gehangen.De benzine kwam met een sputterend gedrag uit de leiding en had een kleur ,die roestwater niet mistond !Na een tijdje werd het beter ,mee doorgegaan tot er een mooi straaltje uitkwam en daarna geen problemen meer gehad.O,ja ik heb gelijk de slangetjes vernieuwd ,ook die onder de auto van de leiding naar de tank.Normaal zit de leiding rechtstreeks op de tank ,maar bij vervanging wil men hier nog wel eens een stukje slang tussen zetten.
Gr Jan.
Gr Jan.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 15:27 #99147
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Benzinepomp levert opeens geen benzine meer
Hoi Lars,
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit aan mijn brandstofpomp heb gewerkt of gezeten en niet exact weet hoe de pomp is opgebouwd, dus de volgende tips zijn puur intuitief. Ze schoten me echter gelijk te binnen en wie weet heb je er wat aan:
Om uit te sluiten of de pompen werken, zou je wellicht kunnen proberen de pomp los te nemen en de ingang met een slangetje in een potje benzine te hangen en vervolgens met de hand proberen te pompen. Het lijkt me niet onlogisch dat er wat vloeistof doorgepompt wordt indien de pomp werkt.
Om de nok vervolgens te testen, zou je wellicht een half gedemonteerde pomp aan de motor kunnen hangen, waarbij bijvoorbeeld de bovenkant en filter oid zijn verwijderd. Vervolgens de fan of startmotor ronddraaien en checken of er voldoende beweging in de pomp is, misschien in vergelijking met 1 van de vele andere B18/20's die je tot je beschikking hebt...
Succes ermee in ieder geval!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit aan mijn brandstofpomp heb gewerkt of gezeten en niet exact weet hoe de pomp is opgebouwd, dus de volgende tips zijn puur intuitief. Ze schoten me echter gelijk te binnen en wie weet heb je er wat aan:
Om uit te sluiten of de pompen werken, zou je wellicht kunnen proberen de pomp los te nemen en de ingang met een slangetje in een potje benzine te hangen en vervolgens met de hand proberen te pompen. Het lijkt me niet onlogisch dat er wat vloeistof doorgepompt wordt indien de pomp werkt.
Om de nok vervolgens te testen, zou je wellicht een half gedemonteerde pomp aan de motor kunnen hangen, waarbij bijvoorbeeld de bovenkant en filter oid zijn verwijderd. Vervolgens de fan of startmotor ronddraaien en checken of er voldoende beweging in de pomp is, misschien in vergelijking met 1 van de vele andere B18/20's die je tot je beschikking hebt...
Succes ermee in ieder geval!
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-01-2011 14:14 #99488
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Benzinepomp levert opeens geen benzine meer
Lars, ben je nog wat verder gekomen met het probleem, of de oplossing daarvoor?
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
10-01-2011 14:48 #99490
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Benzinepomp levert opeens geen benzine meer
Nee, nog niet. Aangezien hij niet eens benzine uit een potje opzuigt, verdenk ik toch de nokkenas.
Plan 1 wordt dus zoals je suggereerde om de pomp even zonder plastic pakking te monteren, maar even met wat anders als afstandhouder. Dan is hopelijk te zien of de pomp wel goed wordt aangedreven.
Als je hem met de hand bedient werkt de pomp prima.
Plan 2 wordt nokkenas uitwisselen (ik heb m'n vader afgelopen weekend een alternatieve nokkenas meegegeven).
Dat is dan wel meteen een C-nokkenas, dus uitwisselen als test (en hopelijk oplossing) is sowieso ergens goed voor
Plan 1 wordt dus zoals je suggereerde om de pomp even zonder plastic pakking te monteren, maar even met wat anders als afstandhouder. Dan is hopelijk te zien of de pomp wel goed wordt aangedreven.
Als je hem met de hand bedient werkt de pomp prima.
Plan 2 wordt nokkenas uitwisselen (ik heb m'n vader afgelopen weekend een alternatieve nokkenas meegegeven).
Dat is dan wel meteen een C-nokkenas, dus uitwisselen als test (en hopelijk oplossing) is sowieso ergens goed voor

20-01-2011 09:04 #99770
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Benzinepomp levert opeens geen benzine meer
Als je het pompje eraf haalt met de aanvoerslang er aan, kun je met de hand het gaffeltje bewegen en komt er (als de pomp goed is) echt wel benzine uit hoor!
Als dat werkt, kun je m.i. best concluderen dat de excentrische nok van de nokkenas niet meer goed is?
Als dat werkt, kun je m.i. best concluderen dat de excentrische nok van de nokkenas niet meer goed is?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
20-01-2011 09:21 #99771
door Lars Rengersen
Daar was ik al bang voor.
Als je de arm van de pomp met de hand beweegt, komt er gewoon benzine uit.
Zit niets anders op dan een andere nokkenas proberen.
Als je de arm van de pomp met de hand beweegt, komt er gewoon benzine uit.
Zit niets anders op dan een andere nokkenas proberen.